Verstopte neus

drs. A.J. van den Noort / 2 reacties

Vraag

Ik zit met het volgende probleem: dag en nacht, zomer en winter, altijd heb ik een last van een half verstopte neus. Ik kan wel ademhalen, maar merk dat ik minder lucht krijg dan andere mensen. Daardoor is mijn stem ook ietwat nasaal van klank. Overdag kan ik in principe, indien ik niet verkouden ben, wel door mijn neus ademhalen, maar toch hoor ik van anderen dat ik hierbij meer geluid maak dan normaal is. Ook heb ik altijd een zakdoek bij me, omdat m'n neus zo nu en dan gewoon vol zit; ook iets wat anderen volgens mij alleen hebben als ze verkouden zijn. Feit is dat ik in het verleden veel te lang achter elkaar neusspray gebruikt heb (die een week gebruikt mag worden). Dan moet u echt denken aan maanden, misschien wel jaren. Zelf ben ik er al min of meer aan gewend, maar toch is het zeer vervelend om niet goed te kunnen ademhalen, vooral 's nachts, wanneer één neusgat steevast (het wisselt welke dat is) dichtzit en de andere ook maar weinig lucht doorlaat. Ik ben hiermee in mei al naar de dokter geweest, maar die gaf aan te denken dat het ging om (een vorm van) hooikoorts. Dit leek mij raar omdat ik het het hele jaar heb, maar toch heb ik de speciale spray die ik toen kreeg gebruikt. Zonder resultaat. Van de week ben ik wederom naar de (een andere) huisarts gegaan en die zei met een omhaal van woorden dat het normaal is dat er altijd één van de beide neusgaten dicht zit. Nu zal dat medisch wel kloppen, maar het is toch zeker niet zo dat alle mensen op elk moment maar door één neusgat goed kunnen ademen? In mijn omgeving heb ik navraag gedaan en in principe heeft iedereen de neusgaten los en kan men goed ademhalen. De huisarts zei dat ik maar moest terugkomen als het over een half jaar niet veranderd was, en dus werd ik weer van het kastje naar de muur gestuurd. Wat kan het nu zijn en wat kan ik eraan doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dit zijn frequent voorkomende klachten. Je noemt zelf al een van de mogelijke oorzaken: langdurig xylomethazoline/Otrivin gebruik. Een andere oorzaak kan een allergie zijn, zoals huisstofmijt/huisdier-allergie. Daarnaast komen hyperreactieve slijmvliezen (te heftig reagerende binnenzijde van de neus) ook vaak voor.

Vaak helpt het om ontstekingsremmende neussprays te gebruiken, zoals fluticason (Flixonase). Deze kunnen langere tijd achtereen gebruikt worden. Mocht dit niet helpen, dan schrijven we ook regelmatig anti-allergie tabletten voor zoals levocetirizine (Xyzal).

Mijn advies is om je huisarts nog eens te bezoeken om bovenstaande gegevens te bespreken.

Met vriendelijke groet,
Art van den Noort

Tags in dit artikel:

neusverkoudheid
2 reacties
Catherine
Het is misschien ook goed om je neus dagelijkse te spoelen met zout water. Je kunt het kant en klaar kopen als neusspray, maar goedkoper en eenvoudig zelf te maken.
Een glas water, eerst koken, vervolgens een theelepel keukenzout erin oplossen. Af laten koelen en opsnuiven. Je kunt bijv. een kommetje van 2 handen maken, daar iemand wat van dat zoute water in laten gieten en flink opsnuiven. Je zult misschien verbaasd zijn over de hoeveelheid viezigheid die er uit je neus komt! Je kunt ook een rhino horn aanschaffen, bij de apotheek (ong 13 euro) het ziet er uit als een gietertje. Daar kun je op veilige en juiste wijze je holtes mee schoonspoelen. Als je neus door verkoudheid verstopt zit, werkt een doorgesneden ui op het nachtkastje vaak heel goed.
juni
zitten je neusbotjes wel recht?zijn je holte wel ruim genoeg? Anders operatief beetje ruimte maken.maar eerst advies v bovenstaande! [sommige mensen slapen met een gesneden ui]soms helpt het hen.alles is te proberen.