Accent rondom het HA

Redactie Refoweb / 102 reacties

Vraag

Ik kom uit een kerk waar het accent rondom het HA ligt op het waarschuwen voor het verkeerd aangaan: een oordeel eten en drinken. Eigenlijk amper wordt behandeld waarvoor het wel is. Veel wordt er in de mens gelegd: kent u dit, bent u geen vreemdeling van dat, etc. Dan ben je welkom aan de tafel. In mij is rondom HA-vieringen een enorme spanning, verwarring en vertwijfeling ontstaan. Veel ziek, rond die tijd. Alles van mezelf trek ik in twijfel. Veel gelezen om zelf goede gedachten te vormen over dit belangrijke onderwerp. Door mijn huwelijk in andere gemeente van de Ger. Gem. gekomen, waar de nodiging heel hartelijk en welmenend is: "De Heere ontvangt zondaars en eet met hen." Maar ik merk dat als ik verlang aan te gaan, ik bestormd word met gedachten van: Je eet je een oordeel en gaat niet waardig aan. Aan de tafel ervaar ik dan vaak niets door al die spanningen. Later mag ik dan vaak pas rust krijgen en heb ik de indruk dat de Heere me toch meer geleerd heeft. Ik las pas een boekje van Ryle over het HA en het goede gebruik ervan en de zegeningen die je dan ontvangt. Dat het zo kan zijn dat je niets merkt, maar dat de wortels van het geloof toch versterkt worden. Ik verlang daar zo naar. In mij is alleen maar onvoldoende, maar tegelijk verlang ik naar die zegeningen. Daarom ga ik. Maar soms ben ik zo intens moe van die negatieve gedachten en al die aanvechtingen dat ik denk: Ik ga nooit weer. Waarom is het zo beladen rondom het HA zodat niemand meer durft?

Antwoord

102 reacties
jsml
@karlo, wat zegt het dat je je niet 'ziek' voelt? God heeft je de Bijbel gegeven zodat je weet dat je het wel zeker ziek bént. Ga dan naar de Medicijnmeester en laat je onderzoeken door Hem!! Hij kan je aanwijzen wat er aan mankeert, maar dan moet je wel naar Hem toe gaan.

Dat je de last van de zonden niet zo ervaart? Als je Hem nog niet kent, hoe kun je Hem dan liefhebben? En als je Hem niet liefhebt, waarom zou het dan een last zijn dat je Hem pijn doet?

Ik hoop dat je er wat aan mag hebben. Gods zegen en liefde toegewenst..
hagd
Maar wat de smart over de zonde betreft, mijn grootste last is, dat ik er geen grote last van heb..

@Karlo.
Ja, wat een genade dat je dat bent gaan inzien! Jij zei in een reactie: Ik bid elke dag: Heere, wees mij zondaar genadig. Vandaar die reactie over dat ik blij was dit te horen. Het leven is een strijd. De bovenstaande zin, daar worstel ik ook mee! Ik wou soms dat ik meer had! Terwijl dat niet nodig is, omdat Hij volmaakt is! Gods zegen, vertrouw op Hem.

En over de reactie van dkw kan ik bijna'''amen'' op zeggen. 1 ding vind ik vaag.
Jij zegt; ''De ander bijna niets en noemt het geen ellende maar behoefte of liefde, "iets" zal er altijd zijn enz. ''

Als je alleen tot God komt met liefde zonder kennis vd zonde, kan ik niet geloven dat diegene wedergeboren is. Ik wil hiermee niet zeggen dat je niet naar God mag komen als je geen ellende voelt of hebt naar God toe, maar de Heilige Geest werkt toch altijd eerst zondekennis. De mate maakt niet uit, hoeveel etc. Je ziet (beleving) dat je verloren ligt en alleen Hem nodig hebt. Dat doe je denk ik naar mijn mening niet alleen uit liefde. Je oog gaat open naar Hem doordat je ziet dat je verloren bent. Als je alleen uit liefde naar God komt zonder kennis vd ellende ken je God niet in Zijn geheel maar alleen als Schepper.

Denk jij dit ook? Of verschillen we hier toch weer van mening..

Groet
vlokje
Wie de webbeheerders nog kan volgen mag het zeggen. We zitten nu op meer dan 80 reacties inmiddels... Nog allemaal volgens de regels?
De eigenlijke vraag lijkt me inmiddels meer dan duidelijk: Waarom is het allemaal zo beladen rondom het HA? Lees bovenstaande discussie en u begrijpt het helemaal.
Mensen wat maken we er een complex gebeuren van. Ik lees het niet eens meer, het brengt me steeds verder van simpel geloven af.
katlheen
Ik denk dat ik mijn geloof maar aan de wilgen ga hangen, kansloze missie als ik bovenstaande discussie lees. Twijfel en onzekerheid tot in de kist is het, niets anders dan dat.
vrouw78
@Karlo, ik herken je geworstel. Ik heb ook die leer gehoord, die je noemt. Wat een heen en weer geslinger he?

Ik lees:
"Dan was er wellicht nog een lichtpuntje, maar ik kan dat zo niet overnemen."

Nou staat er in ps 81: Al wat u ontbreekt, schenk ik zo gij het smeekt. En dat wordt niet door mensen gezegd, dat zegt de Heere zelf! Geloof je dat? Ga in gebed naar God toe en zeg het maar, Heere het is uw eigen Woord!

Ik meende vaak (en nog wel eens) dit moet ik hebben, dat moet ik beleven en dan.... en dan hoor ik mensen zeggen: het is meer missen dan bezitten. De ds zei gisteren in de preek: dat zijn mensen die zien op de omstandigheden en niet op Jezus.

Ik heb altijd gedacht dat ik wel wist hoe God een mens bekeerd. Nou, eerlijk Karlo, ik heb mogen leren dat de Heere met elk mens Zijn eigen weg gaat. Een aantal jaren geleden zou ik tijdens het lezen van al deze reacties denken: met hagd ben ik het eens, maar die anderen, die denken er zo anders over, dat lijkt me niet juist. Ik zeg het met schaamte. Weet je, de duivel heeft een hoop tactieken om je van God af te houden.

In een eerdere reactie van je schreeft je dat je het allemaal zo verwarrend vond. Exact zo heb ik dat ook ervaren. Toen ik m'n nood tegen iemand daarover klaagde zei diegene: dan ben je precies op de goede plaats, als jij het verwarrend vind wat mensen zeggen en je niet weet hoe het moet, dan moet je naar die Ene gaan, Hij weet hoe het moet. En Hij hoort je hoor Karlo! God is zo goed, zo onuitsprekelijk goed!

Gods zegen toegewenst.
plderoos
@Vrouw78. Wat een mooie reactie pen je daar neer!

Één dingetje. De duivel heeft inderdaad vele tactieken. Maar zijn meest gebruikte is deze: Is het ook dat God gezegd heeft ... ... Hij maakt die zin echter steeds weer anders af. En dezer dagen zegt hij veelvuldig: Is het ook dat God gezegd heeft: "Gij zult geloven en behouden worden? maar weet je dan wel zeker dat je gelooft? Weet je wel zeker dat je bekeerd bent? weet je wel zeker dat je rechtvaardig bent voor God?"

Als hij nou es een keertje recht door zee was vroeg hij, weet je wel dat het allemaal van jou afhangt en niet van Jezus? Dan wist je tenminste dat hij fout zat. Maar nee, bedekte termen en zalvende vloeken, daar doet hij het mee, ook binnen de kerk.
hagd
Helemaal met vrouw78 eens!
Vooral de laatste alinea. Ik lees net een stukje uit ´de viervoudige staat´ van Thomas Boston over de koopman! (Matt. 13:45, 46)

Vond ik mooi omdat het zo om de zekerheid van het geloof gaat, Karlo. Wat zo ontzettend belangrijk is! We weten dat het allemaal om het geloof gaat, maar iemand die verward is, wil graag zekerheid! God wil erom gebeden worden, dan zal Hij je alles geven! psalm 81.

Het verplicht ook de koopman om alles te verkopen wat hij heeft om die ene parel van grote waarde te kopen. Het stelt de ziel zeer tevreden Christus aan te nemen voor alles en in plaats van alles. Het gaat precies als met een onbekwame koopman, aan wie een parel van grote waarde wordt aangeboden in ruil voor al zijn nietige goederen. Hij durft dat koopje echter niet aan, want al denkt hij dat die ene parel meer waard is dan alles wat hij heeft, toch is hij er niet zeker van. Wanneer er echter een juwelier bij hem komt en hem verzekert dat de parel het dubbele waard is van al zijn goederen, dan grijpt hij de koop gretig aan!! en doet hij voor die parel blijmoedig afstand van alles wat hij bezit!

Mooi voorbeeld he, ik hoop dat je er wat aan hebt! Vraag veel om genade.

Psalm 130: 4
Hoopt op den Heer, gij vromen
Is Israel in nood
Er zál verlossing komen
Zijn goedheid is zeer groot!
Hij maakt op hun gebeden
Gans Israel ééns vrij
van ongerechtigheden
Zo doe Hij ook aan mij!
plderoos
@hagd, Ik heb je een tijdje niet geantwoord want het leek een beetje of je de hele wereld over je heen kreeg en dat is ook niet helemaal de bedoeling. Toch brandt er al een tijdje je reactie in mijn broekzak. Ergens in het begin van deze discussie zei ik dat Jezus aan het avondmaal nog tegen Petrus zei dat hij zich nog moest bekeren.

Jouw antwoord is vervolgens dat Petrus Jezus al beleden heeft de Zoon van God te zijn en dat Jezus hem daarom prijst. En zeg je dan, dan weet je al genoeg.

En dat verbaast me. Ik vind ook wel eens wat nieuws in de bijbel waardoor ik een eerdere mening moet herzien. Maar jij redeneert vervolgens verder alsof er niets gebeurd is. Maar als je bedenkt dat Petrus de Christus al erkent heeft als zijn Heer dan kun je niet ontkennen dat hij een bekeerd mens is. Maar Jezus liegt toch niet als Hij bij het avondmaal zegt dat Petrus nog bekeerd moet worden?

En, is mijn conclusie dan, moet dan niet het hele idee van bekering op de schop? kijken we er niet volledig onjuist tegenaan? Of, zoals De hebreeën verweten wordt: "Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God".

Ze krijgen daar het verwijt dat ze langzamerhand al veel verder hadden moeten zijn maar dat ze maar blijven bungelen in geneuzel over geloof en bekering, zouden wij ons dat verwijt niet eindelijk eens een keertje aan moeten trekken?
karlo
@vrouw78.......DANK
Mona
Toen ik een aantal jaren geleden belijdenis deed,
dacht ik dat ik het allemaal wel wist hoe het zat.

Maar tot mijn schrik en verbijstering blijkt nu dat ik het helemaal niet weet!
Het enige wat ik nu nog weet, is dat de Heere het me moet leren.
Alles!
dkw
@Hagd:

Als je alleen tot God komt met liefde zonder kennis vd zonde, kan ik niet geloven dat diegene wedergeboren is. Ik wil hiermee niet zeggen dat je niet naar God mag komen als je geen ellende voelt of hebt naar God toe, maar de Heilige Geest werkt toch altijd eerst zondekennis. De mate maakt niet uit, hoeveel etc. Je ziet (beleving) dat je verloren ligt en alleen Hem nodig hebt. Dat doe je denk ik naar mijn mening niet alleen uit liefde. Je oog gaat open naar Hem doordat je ziet dat je verloren bent. Als je alleen uit liefde naar God komt zonder kennis vd ellende ken je God niet in Zijn geheel maar alleen als Schepper.

Denk jij dit ook? Of verschillen we hier toch weer van mening..

Ik ben van mening dat kennis en beleving van de zonde altijd noodzakelijk is, maar ik durft God niet de weg voor te schrijven wanneer in welk proces dit zou moeten plaatsvinden, ik durf dus ook niet te zeggen in welk proces of in welke volgorde dit plaatsvind.
Je zegt ook dat je zondekennis moet hebben omdat je anders niet weet wat je met Jezus moet en waarvoor je Hem nodig hebt, hier ben ik het wel mee eens, maar mijns inziens kan dit ook een latere vrucht zijn.
Er zal altijd "iets" een reden zijn om tot God te vluchten, en dit kan zeker een beleving van zondekennis zijn, dit kan ook zijn omdat je het in het leven niet meer ziet zitten om wat voor reden dan ook, omdat je een leegte ervaart, omdat je bang voor de dood bent, vanwege een sterfgeval, moeilijkheden, zoveel redenen te noemen waarvoor je tot God kan vluchten voor het eerst.
Nogmaals, zondekennis zal zeker beleefd worden, hoe, wat en wanneer durf ik niet te zeggen want dan ga ik God de weg voorschrijven, ik een nietig mens, en dat kan natuurlijk nooit.

Wanneer ben je dan wedergeboren? Op het moment dat je gaat zoeken naar God om wat voor reden dan ook? Op het moment dat je zonden vergeven zijn? Op het moment dat je je zonden beleefd?
Ach, waar maken we ons druk om, dat is niet belangrijk, de bekeringsweg is geen voorgeschreven weg van belevenissen en mijlpalen en procedures.
Één ding is zeker, als God het werk en toepast komt dat allemaal vanzelf, en als je mag weten en geloven van God te zijn en je kijkt terug op je leven word het misschien iets duidelijker, sta je echter nog voor de zaak is het ONMOGELIJK een voorgeschreven weg te moeten gaan.

Dus ik ben van mening dat je als onbekeerd mens niet kunt zeggen dat je nog niet naar Jezus kunt gaan of dat je nog niet bekeerd kunt worden omdat je je zonden niet kent, om iedere reden mag ja naar Jezus gaan en Hem aanlopen als een waterstroom, en als God het geeft zul je je zonden echt wel beleven, op welk tijdstip dan ook, het is geen voorwaarde.

Dus de bijbels oproep blijft, Bekeerd U, geloofd in de Heere Jezus Christus en u zult behouden worden, neemt Hem aan, en die oproep is zonder enige voorwaarde, gelukkig maar anders zou geen mens zalig kunnen worden.

Het is niet afwachten, maar verwachten, geen excuus van ik kan mezelf niet bekeren of het moet me gegeven worden, dat gaat tegen de bijbel in, ik geloof zo'n 130 keer word opgeroepen tot bekering, en zullen wij het dan beter weten als God door Hem een weg voor te schrijven hoe het allemaal zou moeten gaan?

Als je iemand een brood aanbied, ga je dan eerst het ingewikkelde slokdarmsysteem uitleggen en alle gevaren van verkeerd eten en verslikken, of zeg je dan sorry dat brood kan ik niet aannemen want ik kan het niet van mezelf?
dkw
Ter info, de eerste alinea is een citaat van @Hagd t/m "Denk jij dit ook? Of verschillen we hier toch weer van mening.." Daarna komt mijn antwoord, om een of andere reden staan mijn Citaat blokken er niet.
adriano313
(@dkw) "Wanneer ben je dan wedergeboren? ...
Ach, waar maken we ons druk om, dat is niet belangrijk, de bekeringsweg is geen voorgeschreven weg van belevenissen en mijlpalen en procedures."

"Één ding is zeker, als God het werk en toepast komt dat allemaal vanzelf, en als je mag weten en geloven van God te zijn en je kijkt terug op je leven word het misschien iets duidelijker, sta je echter nog voor de zaak is het ONMOGELIJK een voorgeschreven weg te moeten gaan."

@dkw Ik snap je motief en de verduidelijking van je uitleg, maar als God alles uitwerkt in iemands leven waarom hebben we dan naast de herder een onderwijzer(leraar) nodig dan?
De wedergeboorte bepaald alles of je aan het avondmaal aangaat of juist niet, dus als de wedergeboorte een mysterieus proces wordt dan wordt het avondmaal ook mysterieus

Schijnbaar vraagt het “vraagstuk” een verduidelijkt "samenspel" tussen Jezus, elk individu en de gemeente. Het punt dat je aanhaalt dat de route van elk individu anders is, daar lijkt mij geen twijfel over te bestaan. We zijn allemaal uniek gemaakt. Dus mijn route is niet een andermans route en ook geen voorgeschreven route.

Maar als Jezus tegen Nicodemus de noodzaak van wedergeboorte uitlegt om toegang te krijgen tot het Koninkrijk van God, lijkt dit mij wel zo belangrijk. Hier is juist gedegen onderwijs nodig en geen mysterieuze episode die er ongemerkt opeens is. Het punt waar het om draait is dat vele niet een weten wat er specifiek en zo belangrijk is aan dit opnieuw geboren worden. Het is n.l. helemaal geen proces.....!
Een geboorte is een geboorte! een Goddelijke creatie en als je dit niet snapt, ga naar het ziekenhuis of op googel om te zien hoe een kind geboren wordt. Het is een van "niets" tot iets komen en voila.... Het is het resultaat van een bevruchting (!) die voortkomt uit een relatie! (dus een gestolen Jezus of een eigen bekering heeft hierdoor al geen grond)

Bij de wedergeboorte wordt de dode geest in een mens (die we door adam hebben geërfd) tot Leven gemaakt door de heilige Geest. (joh.6:63) Je bent nu verzegeld aan de heilige Geest als onderpand van de belofte. Hierdoor kom in vrede met God de Vader (rom 5:1)en kan je ook zeggen Abba Vader en ben je een kind van God geworden. Hier begint ook een leven door de Geest en dat is de wereld van de H. Geest. En omdat de h.Geest in je is gaan wonen, ben je een tempel van de H.Geest geworden (1 Kor 6:19-20).

Misschien vinden vele dit verhaal een puzzel maar als je geest zo dood is als de dood, dan heb je God niet in en ben je niet levend (Efez. 2:1,5; Col. 2:13). Als de H.Geest getuigd met jou geest dan komt dit doordat er ook een levende verbinding is ontstaan.

Waar kan je in dit allemaal ter illustratie zien.... De tabernakel + dienst in het OT!
Het is een totaal schaduwbeeld van alle huidige tempels. En wie stak het vuur aan in de tempel...God! Hij moet het doen en Hij doet het! en hoe doet hij dit...zomaar uit zich zelf.....?
Nee, er gaat een gedeelte aan vooraf, dat de mens zelf God uitnodig om te komen met zijn H.Geest. (lees ex. deut,lev, num. er maar op na)

Dus het punt dat de H.Geest in je is gaan wonen, ben je een tempel van de H.Geest!. Dat is wedergeboorte en lijkt mij allesbepalend voor een Levend relatie met Jezus Christus!

Hoe ontvang je de H.Geest? ..... Door over je zonden en ellende na te denken....?

Los dat elk mens bevrijd moet worden van alle zonden in zijn leven, geeft dit nog geen leven met de Heilige Geest. De aankomende tempel schoonvegen geeft nog geen vuur in de tempel...Hij, de H.G. is de plaatsvervanger van de Heere Jezus de parakletos, dus ook al lezen we de bijbel zelf, zullen we tocht moeten geloven in Jezus Christus en zijn volmaakte offer.

Geeft dit vuur in je tempel....nee, God doet niets tegen iemand wil in, dus je bent vrij om Hem uit te nodigen en te aanvaarden als Heer en Verlosser. Hierdoor gaat het vuur wel branden!

Blijf niet hangen , duwen, trekken of tobben als je een tempel wilt zijn van Hem zodat het Goddelijke vuur ook in je gaat branden! Belijdt het met je mond en nodig Hem specifiek uit, om in je hart te komen wonen en open je hart voor Hem om Hem ook te ontvangen.....

Gezegende dag verder!

<i>En indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont.
adriano313
@dkw, zo na te lezen gaat er iets fout, het eerste stukje was alleen voor jou bedoelt de rest voor algemeen, maar zo te lezen komt dat er niet echt uit, anyhow bij deze dan verduidelijkt.

grt
dkw
@adriano313.
Misschien ben ik ook niet duidelijk geweest.
Ik bedoel met mijn stukje geen discussie OF je wedergeboren bent, maar de discussie WANNEER je wedergeboren bent.

Kijk, ik geloof dat vanaf het eerste moment dat een mens naar God vlucht om wat voor reden dan ook en dit door God gewerkt is dat dit de wedergeboorte is, alleen in zo'n situatie zal de mens nooit kunnen zeggen ik ben wedergeboren, pas op het moment dat de mens geloofd in Jezus Christus als zijn redder kan de mens zeggen ik ben nu wedergeboren, en kan de mens achteraf terugkijken dat het vanaf de eerste vlucht naar Christus al Gods werk was.

Daarom kunnen wij nooit zeggen als een mens al wel overtuigd is van zonde/ellende of om wat voor reden dan ook tot Christus is gegaan maar nog geen vergeving van zonde heeft ontvangen, dus nog geen geloof heeft, dat deze mens al wedergeboren is, maar dan vanuit de mens.
Vanuit God kun je dit wel zeggen, vanuit de mens niet omdat de vrucht nog niet openbaar is, pas na de vrucht kan de mens dat zeggen.
Indien dit wel gedaan word, word er een 3e weg gepredikt, wel wedergeboren maar nog geen vergeving van zonden, en dit is onmogelijk want de eerste vorm van de bewuste wedergeboorte is de bewuste rechtvaardigmaking, zie zondag 7 van de HC.

En op dat moment kan een mens belijdenis doen, (laten) dopen en aan het avondmaal aangaan, eerder niet.

Dit is echter een theologisch stuk waar al veel over geschreven en geruziet is, zeker na de uitleg van Comrie en Kersten/Moerkerken en maakt het allemaal onnodig ingewikkeld.

Ik vind dus dat we ons met deze dingen en de plaatsbepalingen van het geestelijk leven, dus een weg met punt 1 ellende, punt 2 wedergeboorte, punt 3 verlossing etc etc niet bezig moeten houden, dit houd mensen af van de weg tot zaligheid en er ligt dan een enorme berg hindernissen/voorwaarden voordat een mens durft te gaan geloven, en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Laten we daarom de bijbel naspreken, geloofd en word behouden, bekeerd u en word behouden, dat is de bijbelse boodschap.
Het uitwroeten van ieder puntje en proces en wanneer dit plaatsvind en dit ook onbekeerde mensen voorhouden vind ik geen goed zaak.

En @adriano313, dit is ook niet specifiek naar jouw geschreven, ook alleen het eerste stukje.
hagd
@dkw

Kijk, ik geloof dat vanaf het eerste moment dat een mens naar God vlucht om wat voor reden dan ook en dit door God gewerkt is dat dit de wedergeboorte is, alleen in zo'n situatie zal de mens nooit kunnen zeggen ik ben wedergeboren, pas op het moment dat de mens geloofd in Jezus Christus als zijn redder kan de mens zeggen ik ben nu wedergeboren, en kan de mens achteraf terugkijken dat het vanaf de eerste vlucht naar Christus al Gods werk was.

''Amen''.

God zal niet laten varen wat Zijn werk begon!

Maar nog 1 vraag, kun je dan al zeggen, dat iemand wedergeboren is, als hij in een situatie is dat je nog niet kan zeggen dat je wedergeboren bent? Je bent toch wedergeboren als je het geloof in Christus gevonden hebt? Dus als je niet meer op jezelf ziet, maar op Christus? Als Hij je alles geworden is? Of is het al het moment dat je jezelf niet meer ziet zitten etc. Dat denk ik niet. Ik geloof dat dán God Zijn werk afmaakt, door diegene op Hem te laten zien. Denk ik hoor.
Dit blijft altijd lastig! Ik laat het over aan God!

Ook dat vorige stukwat je schreef ben ik het helemaal mee eens!

Groet.
dkw
Inderdaad Hagd, je kunt niet zeggen dat iemand wedergeboren is als iemand nog geen geloof in Christus heeft, nog niet gerechtvaardigd is.
Wellicht is God al veel eerder begonnen, maar daar hebben wij mensen geen zicht op, daarom ook mijn stukje dat we o zo voorzichtig moeten zijn over wanneer nu precies de wedergeboorte is, wanneer nu precies dit en dat, daar moeten wij mensen niet in zitten wroeten denk ik dan, met ons beperkt verstand kunnen we niet bij de almachtige wijsheid van God.

En zo zie je Hagd dat als je ergens over doorpraat je echt wel bij elkaar kunt komen, dit gebeurd als typend verhaal waardoor het niet zo snel kan gaan en iets anders geïnterpreteerd kan worden door de lezer, maar gelukkig kan het wel.
jsml
@Hagd,
Ik denk ook dat als wij allemaal elkaars motieven wisten, dat we best wel eens allemaal goede vrienden zouden kunnen zijn. Jij waarschuwt mensen die het denken te kunnen in eigen kracht omdat je bang bent dat er mensen met een "ingebeelde hemel naar de hel gaan", anderen waarschuwen mensen die doorslaan in te zeggen dat het "gegeven moet worden" en zo de verantwoordelijkheid volledig bij God leggen zodat ze zelf 'vrijuit' gaan.

Wat de wedergeboorte betreft: Vergelijk het eens met een natuurlijke geboorte. Een kind "weet" niet dat het geboren wordt. Het kind maakt het inderdaad wel mee dus heeft een zware bevalling ook gevolgen op de gemoedstoestand van het kind. Wanneer het kind geboren is, beseft het niet eens dat het leeft, maar het gaat wel op zoek naar de moederborst. Zodra het kind drinkt gaat het groeien en wordt het voor zichzelf steeds meer bewust dat het leeft.

Ik zeg niet dat het 1 op 1 te kopiëren is op de wedergeboorte maar denk dat er wel zeker overeenkomsten zijn. Voordat het kind geboren is gaat het niet op zoek naar de borst en gaat het dus niet drinken.
Zou je misschien kunnen zeggen??: Voordat iemand is wedergeboren gaat hij/zij niet op zoek naar God en dus ook niet geloven..... ?? Hoe kan immers een (geestelijk) dode op zoek gaan?

Ik hoop dat je mijn gedachtengang kunt volgen.. Ennuh...lust je een vredespijpje??
dkw
@jsml, dat voorbeeld van dat kind ken ik ook, het komt volgens mij oa van Comrie vandaan.
Je kunt het ook anders stellen, Christus word geboren in het hart, heb je ooit eens 1 moeder gesproken die onwetend een kind gebaard heeft? Hoe kan dan Christus onwetend in het hart geboren worden?

Je ziet het, er zijn veel verschillende accenten en we kunnen niet claimen dat deze of deze weg de enige waarheid is, gelukkig niet, anders waren er alleen maar Nederlandse echte Christenen.

Ennuh, het vredespijpje wil ik ook graag aan meedoen, mag dan? ;-)
jsml
@dkw,
Het was ook maar een voorbeeldje. gelukkig is Gods werk niet in één voorbeeldje te vangen.
Overigens vind ik het eerste voorbeeld persoonlijk mooier. Dat geeft aan dat God voor mij zorgt, net zoals de moeder voor het kind zorgt en niet andersom.

Is goed, die vredespijp roken we met z'n allen..