Accent rondom het HA

Redactie Refoweb / 102 reacties

Vraag

Ik kom uit een kerk waar het accent rondom het HA ligt op het waarschuwen voor het verkeerd aangaan: een oordeel eten en drinken. Eigenlijk amper wordt behandeld waarvoor het wel is. Veel wordt er in de mens gelegd: kent u dit, bent u geen vreemdeling van dat, etc. Dan ben je welkom aan de tafel. In mij is rondom HA-vieringen een enorme spanning, verwarring en vertwijfeling ontstaan. Veel ziek, rond die tijd. Alles van mezelf trek ik in twijfel. Veel gelezen om zelf goede gedachten te vormen over dit belangrijke onderwerp. Door mijn huwelijk in andere gemeente van de Ger. Gem. gekomen, waar de nodiging heel hartelijk en welmenend is: "De Heere ontvangt zondaars en eet met hen." Maar ik merk dat als ik verlang aan te gaan, ik bestormd word met gedachten van: Je eet je een oordeel en gaat niet waardig aan. Aan de tafel ervaar ik dan vaak niets door al die spanningen. Later mag ik dan vaak pas rust krijgen en heb ik de indruk dat de Heere me toch meer geleerd heeft. Ik las pas een boekje van Ryle over het HA en het goede gebruik ervan en de zegeningen die je dan ontvangt. Dat het zo kan zijn dat je niets merkt, maar dat de wortels van het geloof toch versterkt worden. Ik verlang daar zo naar. In mij is alleen maar onvoldoende, maar tegelijk verlang ik naar die zegeningen. Daarom ga ik. Maar soms ben ik zo intens moe van die negatieve gedachten en al die aanvechtingen dat ik denk: Ik ga nooit weer. Waarom is het zo beladen rondom het HA zodat niemand meer durft?

Antwoord

102 reacties
hagd
Ik ben er niet op uit om te oordelen over mensen, dat is in elk geval niet mijn bedoeling geweest, mijn excuus hiervoor.

Maar over het aannemen van Christus ben ik niet met je eens.

@
Ben jij wel bereidt om Jezus vandaag in je leven 100% toe te laten? Durf je het gebed te bidden wat ik neergeschreven hebt of borrelt er dan gelijk een stroom van kritiek op?

Je kunt inderdaad kiezen, of Jezus of de wereld. Dat betekent niet, dat als je vandaag Jezus kiest, je ook gelijk een kind van de Heere bent. Volhardt in het gebed, totdat je opmerkt en de Heere door Zijn Woord laat zien dat Hij ook voor jouw gestorven is. Dat je oog op God geslagen is. Niemand heeft van nature zijn oog op God geslagen. Want wij kunnen immers toch alles zelf? Wij willen zelf koning zijn, heerser over ons eigen leven. Maar als de Heere in je leven komt, wil je niets anders meer dan je overgeven aan Hem. Zelf merk ik vaak die weerstand nog, maar de Heere komt erop terug! Wonderlijk zijn Zijn wegen! Die onwil , eigen baas willen zijn, blijft tot aan de dood toe.

Het is niet achteruit hangen op de bank en denken, Wanneer zal Hij komen? Strijd! om in te gaan, en volhardt in het gebed.

Nog even over Petrus. Ging hij onbekeerd aan het Avondmaal?
Nee, hoogstwaarschijnlijk niet. Er staat in het begin van dezelfde tekst: Ik zal voor u bidden, dat uw geloof niet ophoude. Dat is al een teken. En die bekering slaat hoogstwaarschijnlijk op de dagelijkse bekering van dat hij Jezus 3 keer zou verloochenen. Als hij dáárvan bekeerd zal zijn..maar Petrus zag dat nog niet in. Er wordt duidelijk onderscheid gemaakt in de Bijbel tussen wedergeboorte en bekering. Wedergeboorte eenmalig, bekering elke dag!

@Karlo
Blijf bij het Woord, bestudeer Romeinen 3 vanaf vers 9.
Als je dit toch mag beleven, sla je ogen dan op God, en blijf bidden.

Er is niemand rechtvaardig, ook niet één.

Gods zegen!
hagd
Als je dit toch mag beleven, sla je ogen dan op God, en blijf bidden.

Ik zei: dán, het mag ervoor ook al hoor! Maar dat wil niet zeggen dat je dan wedergeboren bent! maar dan is het wel grote nood om te bidden!
hagd
Ik zeg: sla je ogen DAN op God. Niet dat je dat dan pas doen mag, ervoor mag ook!
Dan hoop ik dat het grote nood bij diegene mag zijn.
hagd
@Plderoos
Romeinen 10:9, daar staat de kern van heel het evangelie. Geloof alleen, en je zult behouden worden, ingewikkelder is het niet.

Leg de kanttekeningen er toch alsjeblieft naast! Je leert daar zo veel van, ik weet dat er mensen zijn die het er niet helemaal mee eens zijn, maar de grote lijnen staan daarin toch duidelijk beschreven. Bestudeer deze tekst maar eens! En lees alle doorverwijzingen na(!!!) Zo leer je de Bijbel kennen.
dkw
@hagd, wat vind je van het volgende:
Christus word vergeleken met de koperen slang in de woestijn.
Moesten de Joden in hun tenten blijven zitten en afwachten totdat ze vanzelf naar de koperen slang gebracht werden?
Of moesten ze blijven bidden dat de koperen slang naar hun zou toekomen?
Of wachten totdat ze wel genoeg gebeten waren door de gifslangen zodat ze daar genoeg van beleefd hadden en dan pas zien op de koperen slang?

Nee, ze moesten de tenten uit en zien op de Koperen Slang, en dat is Jezus Christus, geloof, zie op Hem en je bent behouden, dat word zo'n 120 keer in de bijbel gezegd.
adriano313
@hagd, ondanks dat het gewoon in jou bijbel geschreven staat mag je best niet met het aannemen eens zijn. Dat is jou keuze
Kiezen voor b.v. je vrouw wil nog niet zeggen dat je direct je hart opent voor je vrouw... Mannen en vrouwen zat met een dubbele agenda...Kiezen voor Jezus of de wereld geeft richting. Kiezen voor Jezus met een gesloten hart en Hem niet aannemen in je leven betekend geen relatie met Jezus maar een hart wat de duisternis toebehoort. Dat eindigt maar al te vaak in religieus gedoe! snap je dan het verschil tussen kiezen en aannemen

Je schrijft een mooi stukje over hoe jij denkt/ jou visie is.
Het komt er op neer dat als je vanuit je natuur voor Jezus kiest, dat jij daarna zelf wat moet doen(volharden) totdat je wat bemerkt...volgens mij komt dit meer neer op een "mysterieuze Jezus". Dat staat nergens in de Bijbel. Waar is dan de verzegeling van de H.Geest? De Geest die jou geest verlicht en aansteekt en je levend maakt? Die is het die het doet... en dat heeft niets met volharden te maken, dat zegt iets over eigen geploeter...
Vele hebben (helaas) geploeterd, maar weinig is b.v (in NL) bekend van de 1 miljoen mensen die op 1 avond hun leven aan Jezus gegeven, hebben tot zaligheid gered zijn! Die springen juichen en dansen ZONDER volhard te hebben voor Koning Jezus en willen niets anders...

Het punt is @hagd, dat door te denken dat je zelf prestaties moet leveren en niet gelooft in het evangelie, je een leer aanhangt die niet samengaat met het werk van de H.Geest. Hierdoor blokkeert er iets in je en denk je dat je nog harder moet bidden en zingen en verdrietig zijn.

Maar de PRIJS om vrede met de Vader te krijgen is los van jou en mij al BETAALD door JEZUS!

Geloof je dat? daar volgt gewoon ja/nee uit (gemaar is dus iemand anders die spreekt)
nu komt de actie...
Wil jij die VREDE in je hart hebben, dan hoef je niet alleen op te kijken naar het offer van Jezus 2000 jaar geleden maar mag je Hem vandaag, morgen tot in eeuwigheid in je hart sluiten....

Wil je Jezus als Heer in je hart aannemen? daar volgt ja/ nee uit (gemaar is iemand anders die spreekt)

Het punt is dat je gewoon JA of ook NEE kan en moet zeggen op JEZUS!
Uit eindelijk zal iedere tong moeten belijden dat JEZUS CHRISTUS is HEER! (misschien moet ik Heer vertalen met wie de baas is in je hart/ in de praktijk)

God spreekt verder door zijn Woord en door Zijn Geest. Niet alleen door zijn Woord waarbij je dan zelf, van nature, de uitwerking praktiseert. Dat is on-Bijbels, de Geest werkt IN een wedergeboren persoon als hij/zij zijn leven heeft gegeven aan Jezus. Dus door de Geest blijf je WEL op het spoor om te doen wat je zondige natuur niet wil, maar dat is een proces, dat is het afsterven aan je zelf. Ik ben het helemaal met je eens dat je dan niets anders wilt doen Jezus liefhebben! hallelujah!

Onbekeerd is een eigen woord wat niet in de bijbel voorkomt. "Bekering/ bekeert u" wel, dus hiermee wil ik al aangeven dat de manier van denken niet klopt. Fijn is om te weten dat Jezus diegene is, die al voor ons bidt (net als bij petrus) omdat Hij weet waar we tekort in schieten.
De discipelen hebben voor Jezus moeten kiezen dat Hij Gods Zoon was. Lees de evangeliën er anders op na. De bekering van de verloochening was noodzakelijk, anders zou het als een vloek om hem blijven liggen en Jezus zorgt er voor dat het voor hem werd opgelost.

Rom 3 vanaf 9 geeft duidelijk aan dat we doorspekt zondig zijn van nature, maar ook dat uit werken der wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden (hallelujah!)

Maar van vers 21
Thans is echter BUITEN de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden... 22 en wel gerechtigheid Gods door HET GELOOF in [Jezus] Christus, voor ALLEN, die geloven!

23 Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods, 24 en worden om NIET (!!!) gerechtvaardigd UIT zijn genade, DOOR de verlossing in Christus Jezus.

25 Hem heeft God voorgesteld als zoenmiddel DOOR HET GELOOF, in zijn bloed, om zijn rechtvaardigheid te tonen, daar Hij de zonden, die tevoren onder de verdraagzaamheid Gods gepleegd waren, had laten geworden – 26 om zijn rechtvaardigheid te tonen, in de tegenwoordige tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is, ook als Hij hem rechtvaardigt, die uit het geloof in Jezus is.

27 Door welke wet? Der werken? Neen, maar DOOR DE WET van GELOOF! 28 Want wij zijn van oordeel, dat de mens door geloof gerechtvaardigd wordt, ZONDER WERKEN DER WET.

Rechtvaardig?
@hagd van nature is niemand rechtvaardig, maar een kind van God is dit door Jezus weer wel (hallelujah). Ik zou willen zeggen, blijf niet hangen in een oude natuur!

Rom 1:17 Want gerechtigheid Gods wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, gelijk geschreven staat: De rechtvaardige zal uit geloof leven

1joh3:7 Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is;

Leef daarom door de Heilige Geest! (Rom 8) en blijf niet in een oude natuur hangen (2 kor 3/ gal 3)

jij ook Gods zegen!
1a2b3c
@hagd: Maar over het aannemen van Christus ben ik niet met je eens.

Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; 1 Joh.3:2 Geliefden, nu zijn wij kinderen van God.
Als je voor Jezus kiest (Deut.30:19) Hem hebt aangenomen dan ben je wedergeboren, een kind van God.

Dus hoezo "Dat betekent niet, dat als je vandaag Jezus kiest, je ook gelijk een kind van de Heere bent." Wat ben je dan? Wedergeboorte/geloof is het begin van het nieuwe leven, en dan zeggen Paulus en Petrus dat we moeten we opgroeien tot volwassenheid.

In een vorige reactie zei je dat het groeien in de diepte is, waar kan ik dat in de Bijbel vinden?
Groeien in geloof betekent 'Hij moet meer worden, ik echter minder". Joh.3:30.
Er staat dat Christus in de gelovige leeft (Gal.2:20) als het goed is zal dat steeds meer gezien worden door de dingen die we zeggen en doen. zie Gal.5:22. Dus groeien in de diepte?
Nee hoor, een stad op een berg, een lichtend licht, en een zoutent zout.
Mat.5:16 Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.

@hagd: Nog even over Petrus. Ging hij onbekeerd aan het Avondmaal?

Wat dacht je van Judas dan?
karlo
Zucht..... Ik ben zogezegd door links en rechts aangesproken. Horizontaal. Ik denk dat ik het beter Verticaal kan zoeken. Ik ga hiermee stoppen en zal proberen te doen als de lieden van Berea. Het Allerbeste allemaal.
adriano313
@karlo, links en rechts is politiek en geen Koninkrijk van God. Je kiest dus voor verticaal (?)
=>proberen te doen als de lieden van Berea(?)

Hou me maar op de hoogte van je vorderingen en conclusie

grt
1a2b3c
Heel verstandig karlo, ga zelf in Bijbel kijken wat waar is net als de Bereërs.
En vergeet vooral niet 'die deze Mijn woorden hoort en DOET .....' Mat.7:24.
Mvg!
hagd
@ Karlo.
Ik scheid er ook mee uit. Ik zou zeggen: Leg je vraag op refoweb neer, stel hem aan een predikant van christelijk ger. gem. of herst. herv. verb. waar je mee worstelt. Zij geven prachtige antwoorden!
Ik weet zeker dat een predikant zal zeggen, dat Jezus al het werk doet, Hij werkt ook de keuze in je hart! Dat ellendekennis voorafgaat, als je dat niet hebt, kun je ook niet geloven dat je zonden vergeven zijn! Hoe zou het dan zitten met verlossing en dankbaarheid? Onmogelijk! Dat beweren er hier een aantal van wel. Er is een hartelijke droefheid naar God over de zonden. Natuurlijk niet altijd en veel, maar je ziet wel dat je verloren ligt en alleen Hem nodig hebt ! En als de Heere je ogen opent (dat is het wonder in de ziel, dat door de Heilige Geest gewerkt wordt) geen mysterieus gebeuren, maar zeer wonderlijk!!! mag je Hem aannemen.
Natuurlijk kun je je keus eerder maken of je de Heere wil dienen of niet! Maar als je die keus maakt, verwacht dan niet dat het meteen goed zit met je, het is een bijbelse uitspraak: Volhardt in het gebed! Dat is zo belangrijk. En, wie zoekt zal vinden! Het verlangen zal er ongetwijfeld wel al zijn!

Wat ook belangrijk is, is het feit dat de Heilige Geest het Woord KRACHT bij zet. Niet zomaar een historisch geloven. Je zou ook kunnen zeggen: de toepassing van Gods Woord dat je leest of hoort. Dan doet het Woord kracht in je hart met als gevolg dat je het gelooft en dat je je leven daarnaar wilt inrichten. De Heere kan ook bevestigen wat hij tot je liet komen in de boodschap van het Evangelie. Kort gezegd, de Heilige Geest werkt het ware geloof door het Woord in je hart. En dat geloof krijgt handen en voeten in je leven. De Heere versterkt dit geloof door het gebruik van het Woord en de bediening van de sacramenten.

Het betekent dus niet, wie zoekt, heeft gevonden! maar ZAL VINDEN! Zoals de anderen beweren!!! De Heere zal genade en eerbied geven! Op Zijn tijd! nogmaals, volhardt! Wnat wie zoekt, ZAL vinden!!!
hagd
Vragen die hier aan mij gesteld worden, zijn ook vaak te vinden op refoweb. Even googlen en ziehier.

Het is algemeen bekend dat het Heilig Avondmaal alleen voor de ware gelovigen is. Hoe komt het dan dat Judas ook aanzat toen Jezus met Zijn discipelen het Avondmaal hield?

Hartelijk dank voor de vraag over hoe we moeten denken over de Avondmaalsgang van Judas. Terecht wordt gesteld dat het Avondmaal alleen voor de gelovigen is. Van Judas kunnen we niet zeggen dat hij gelovig was. Toch werd hij door de Heere Jezus niet van het Avondmaal geweerd. Hoe is dat mogelijk?

Sommigen hebben gesteld dat Judas niet aanwezig was bij de hoofdmaaltijd van het Joodse Pascha, dat op het Avondmaal uitliep, maar dat hij alleen aanwezig was bij de voormaaltijd. Daarna zou hij de maaltijd hebben verlaten om de Heere Jezus te verlaten. Dus eigenlijk heeft hij niet aan het Avondmaal deelgenomen.

Daarnaast is er de opvatting van onze Nederlandse Geloofsbelijdenis. We lezen in artikel 35: de goddeloze ontvangt wel het Sacrament tot zijn verdoemenis, maar hij ontvangt niet de waarheid des Sacraments, gelijk als Judas en Simon de tovenaar beiden wel het Sacrament ontvingen, maar het Christus, die door datzelve betekend wordt, welke den gelovigen alleen medegedeeld wordt.

Overigens blijkt hoe de Heere Jezus toont zijn goedwillendheid jegens Judas aan de dis door hem de bete in te dopen, als gold het als laatste liefdeswaarschuwing. Daarom is Judas nog toegelaten. Wat ging de Heere Jezus ver. Dan is Judas niet goedkoop verloren gegaan. Overigens geldt voor het Avondmaal dat we ons recht hebben te beproeven en te onderzoeken of we in het geloof zijn. In ieder geval heeft Judas, door eigen schuld, geen geestelijke zegen aan het Avondmaal ontvangen. Integendeel! Waarom heeft de Heere Jezus dan Judas niet geweerd? Omdat Hij het zo goed met hem meende.

aub.
1a2b3c
@hagd, De uitleg van plderoos over het avondmaal is heel wat Bijbelser dan wat jij hier neerzet.
Wat jij zegt zal je dan wel in menselijke schrijfsels kunnen terugvinden, maar niet in de Bijbel.

Een mens kan niets aannemen, als het hem niet uit de hemel gegeven is. Joh.3:27.
Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt. Rom.3:11.

Conclusie: als een mens God zoekt dan komt dat van God, want uit zichzelf wil hij dat niet.
Als een mens Jezus heeft aangenomen, dan is hem dat vanuit de hemel gegeven want uit zichzelf kan hij dat niet.

Het is zo verlammend (en onjuist!!!) om tegen iemand die God zoekt te zeggen dat hij dat niet 'echt' wil. Bovenstaande klinkt misschien wat 'nuchter' maar het is de waarheid.
Pas toch op om geen struikelblok te zijn, hoe goed je het dan ook mag bedoelen.
hagd
@1a2b3c

Ik zei: Als het OPRECHTE geloof in het hart gewekrt wordt, begint het niet met blijdschap. De wedergeboorte!

Nogmaals, de bekering die jullie beschrijven, is de 'kroeg naar de kerk' bekering. Je wilt voor God leven. Die keus maak je. Je laat bepaalde dingen waarvan je weet dat die niet goed zijn.

Inderdaad, dan denk ik ook dat je daarvoor geen ellendekennis hoeft te hebben, om naar Jezus je toevlucht te nemen, hoeft dat niet. Als je oprecht tot God komt, zal Hij je dat zelf laten zien. De Heere wil erom gebedeld worden, wie wij zijn, en wie Hij is.

Onze dominee had een mooie preek. Hij haalde duidelijk Romeinen 7: 24 en 25 aan.
Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Maar vers 25: Ik dank God! door Jezus Christus ,onzen Heere.

Klinkt tegenstrijdig he!
Maar zo gaat het in het leven van een waargelovige! Elke dag ellende, tot de dood toe! Maar ook dankbaarheid!!!! (niet te vergeten!) Maar..
Wordt krachtig in de Heere, en in de sterkte van Zijn macht.

Mooie kanttekening staat erbij bij, bij ''dezes dood''s: Wij zullen van deze overblijfselen van de zonde en van deze gevangenis niet eer ten volle worden verlost, voordat wij dit sterfelijk lichaam zullen afgelegd hebben..
en bij: '' Ik dank God '' staat er dit: Namelijk dat Hij mij alrede zo ver door Christus verlost heeft van de heerschappij der zonde, dat ik nu, hoewel de zonde mij og aankleeft, nochtans geen gewillige slaaf derzelve meer ben, maar daartegen strijdt!!! en die door Christus Geest kan overwinnen! Mooi he.
Een waargelovige heeft altijd strijdt, vertelde hij nog! Anders staat er voor niks: Strijd om in te gaan..
Maar de Heere is overwinnaar!
dkw
@hagd, ik heb het idee dat er langs elkaar heen word gepraat, ik zal het proberen puntsgewijs neer te zetten, misschien ben je het daar mee eens:

1 De mens kan 2 soorten berouw over de zonden hebben, een houdbare nood die vanuit zichzelf komt en een door God gewerkt berouw die uitgaat naar God als redder, berouw kan ook geclassificeerd worden als een inzicht dat het zo niet goed gaat of een behoefte en dergelijke.
2. Als een mens in deze staat bevind weet hij van zichzelf niet of dit door God gewerkt is of dat dit een eigen berouw is, de mens gaat dus nog verloren in zichzelf, als het door God is niet, maar dat weet een mens dus niet.
3. Wedergeboorte, de eerste vrucht van de wedergeboorte ie een bewuste rechtvaardigmaking, zie zondag 7 van de HC en meerdere oudvaders zoals vd Groe.
4. Deze vrucht kan steeds verder worden uitgewerkt met oefeningen, zie zondag 8-23 van de HC.

Nu komt het, punt 2 en punt 3, dit kan wel degelijk zo zijn dat we Jezus hebben aangenomen, dit is wel zeker door God gewerkt, maar de mens heeft hem aangenomen, het geloof is immers de hand die God schenkt om Zijn weldaden aan te nemen.

Daarnaast kan het ook zo zijn dat een mens bij punt 3 komt zonder bewust een volle ellendekennis gehad te hebben, ze zullen altijd "iets" gehad hebben waar echter niet altijd een stempel op gedrukt kan worden, het kan niet zo zijn dat een mens op een house party aanwezig is en 1 seconde later zegt nu ben ik wedergeboren zonder iets gevoeld te hebben, er zal altijd zoiets zijn als een liefde tot God, een inzicht dat het zo verkeerd gaat, een behoefte om God te kennen, hoe je dit classificeert is per persoon afhankelijk, de een beleefd veel ellende, de ander bijna niets en noemt het geen ellende maar behoefte of liefde, "iets" zal er altijd zijn, ik denk dat iedereen dat met mij eens is.
En dat "iets" kan dus van de mens zelf zijn of van God zijn en dat zal in de vrucht openbaar komen, dus in het verdere leven, als ze Jezus hebben mogen aannemen, en zeker, dat is allemaal door God gegeven en geschonken, Hij is immers aan het kruis gestorven en zonder Hem zal er geen mens zalig worden en dankzij Hem kunnen we het wel aannemen, dus een volledig werk van God zelf.

Sorry voor buitenstaanders, ik spreek nu in veel "zware" termen maar hoop en denk dat @hagd wel op 1 lijn staat met anderen in dit onderwerp.
1a2b3c
Beste hagd, ws zou ik een dikke tien van je krijgen als het over mijn 'ellendekennis' zou gaan.
Ik denk dat je een jaartje of 20 (vol angst) bidden en zoeken wel genoeg vind, compleet met een boekenkast vol oudvaders, stapels preken en lezingen.
Om er uiteindelijk achter te komen dat ik zonder dat alles net zo welkom was geweest bij Hem.
Je maakt mij niets meer wijs over al die bevindelijke omwegen die je alleen maar bij Jezus vandaan houden, ik ken ze op m'n duimpje.

Je zegt: Onze dominee had een mooie preek. Hij haalde duidelijk Romeinen 7: 24 en 25 aan.
Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Maar vers 25: Ik dank God! door Jezus Christus ,onzen Heere. Klinkt tegenstrijdig he!

Klinkt helemaal niet tegenstrijdig. In Rom.7 gaat het over een wedergeborene die in eigen kracht de levensheiliging in praktijk probeert te brengen, en dat lukt niet.
Daarna wordt beschreven dat hij dat in de kracht van de Heilige Geest kan doen, en daarvoor dankt hij God. Je moet gewoon in het verband blijven doorlezen, het stopt niet bij 'ik ellendig mens'.

Ik heb het niet over een 'kroeg - kerk' bekering, daar versta ik onder dat je vertrouwd op je uiterlijke bekering ipv op Jezus.
Waar het mee begint maakt gewoon niets uit, daar moet je focus helemaal niet op zijn.
Iedereen die wil is welkom zoals hij is! Als dominees, kanttekeningen, catechismus, oudvaders, hagd of ..... wat anders zeggen, dan zijn ze in tegenspraak met God zelf. Opb.22:17.
Als God niet naar je bevindingen en motieven vraagt, moet een mens niet 'vromer' willen zijn dan God zelf.
1a2b3c
Ik ga het keihard zeggen: alle leer die niet op Jezus is gericht is niet van God, maar van de duivel.
"Dit is Mijn geliefde Zoon, hoort Hem" zegt God. Niets anders te weten dan 'Jezus Christus, en Dien gekruisigd' zegt Paulus.
Dus weg met 'de leer' die je leert navelstaren en niet genoeg heeft aan Jezus alleen.
Die het belangrijker vindt hoe iemand tot geloof komt, dan dát hij tot geloof komt. DUIVELS!!!
De leer die de 'echtheid' van het geloof laat afhangen van de manier waarop je tot geloof gekomen bent. Niks geen Jezus +(wat dan ook) maar Jezus alleen, en niks geen geloof + (bevinding ....enz.) maar door het geloof alleen.
(Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over personen maar over dwaalleer)

Stel dat een aantal mensen elkaar bij bij de klaagmuur ontmoeten, is het dan geen enorme onzin om te zeggen dat alleen diegene er echt zijn die een soortgelijke route als jij hebben afgelegd, compleet met dezelfde emoties erbij? Ze zijn er gewoon allemaal, punt uit!
adriano313
@hagd, ik heb niet het idee dat we langs elkaar heen praten, maar (zo te lezen) eerder dat jij het genade aanbod aan voorwaarde en eigenprestaties verbind, ondanks dat er zoveel inzicht wordt geven aan de hand van de Bijbel.

Het is moeilijk als je een theorie aanhangt alleen op ervaringen afgaat die zijn weerklank vindt in dit gedachtegoed. Het klinkt heel nauw verwant maar staat zo haaks op de Bijbel

Je theorie is gebaseerd op tal van prestaties alsof God op een dag vindt dat je wel genoeg gedaan hebt en dan jou verlossing geeft. Strijdt om in te gaan, is een tekst die duidelijk spreekt dat het strijdt kost om zondig vlees af te keren naar een gewillig hart voor Jezus. Maar dat is wat de Heilige Geest uitwerkt omdat je vlees niet wil! Je zit b.w.v.s. in een spagaat. Maar mag de H.Geest jou besluiten ook overnemen

Verder bagatelliseert niemand zonden, de stukjes die je hier over schrijft vind ik misplaats en geven een vertekenend beeld. De duivel klacht je aan als je zondig bent, want daar heeft hij dan recht toe, hij is de aanklager der broeders.
Maar de H.Geest overtuigd je van de zonde(!) dat je niet in JEZUS GELOOFT. Dit is niet alleen een nuance… maar een cruciaal uitgangspunt bij belijden van zonden. Het een gaat over toegang tot Jezus en Zijn Koninkrijk, het ander over duistere gebondenheid waar je van vrij komt

Maak er dan geen "vechten tegen de bierkaai" van door te denken dat iemand moet strijden strijden en strijden om alleen nog maar in te gaan... dan kom je ook nooit verder dan het begin. Verder heet dit in Bijbelse termen wettisch gedrag. Je moet zelf prestatie leveren!

Het oude is voorbij gegaan en het nieuwe is gekomen, dat is dat jij niets meer hoeft te doen omdat HIJ alles heeft gedaan. Hij wil jou een gewillig hart geven en je dorst lessen als je Hem nodig hebt Aan jou is het om dit te geloven en aan te nemen of niet. Dit is het vertrekpunt van een leven door de H.Geest. Dus daar wringt het m.i. ...

Verder vind ik het jammer dat het gedachtegoed wat je aanhangt, ook een proces teweeg brengt van stoïcijns doorredeneren waarbij je de ander uiteindelijk de maat neemt. Maar jou waarheid is hierbij heel wat anders dan Zijn Waarheid

Verder wil ik mij daarom meer richten op Jezus en die geeft hierin het volgende advies:

En zijn er, die u NIET willen ontvangen, gaat dan weg uit die stad en schudt het stof af van uw voeten tot een getuigenis tegen hen!

De Heere is zeker de overwinnaar, bij deze @hagd, als jij Jezus niet in je leven wilt aannemen en andere ontraad om hetzelfde te doen, ik schud het het stof gewoon van mijn voeten en wens je de zegen van Jezus Christus en alle goeds toe. Ik ga verder!
karlo
Ik was hiermee gestopt, maar voel me toch gedrongen nog een keer te reageren. Ik heb alles nl. nog eens goed nagelezen, omdat deze zaken me erg aan het hart gaan. En wel op de manier zoals ev. van Dooijeweert het eens uitdrukte op deze site: "wat een geworstel en getob toch". Ik wil ook wel even iets rechtzetten: @hagd, je zegt in een reactie tegen mij: "... ik ben blij te horen dat jij aan je zonde ontdekt bent". Ik moet helaas zeggen dat ik dit niet kan beamen en dat ik dit ook nergens gezegd heb. Het is zo, dat mij nu al jaren die leer wordt voorgehouden, die jij ook voorstaat en waarvan ik dacht (of nog denk, ik weet het niet meer zo) dat het de juiste leer was (of is). Maar wat de smart over de zonde betreft, mijn grootste last is, dat ik er geen grote last van heb. En dat moet toch zo worden ervaren, zo wordt geleerd. Dus idd. geworstel en getob. En daarom zou ik wel willen, dat het zo is, zoals o.a. @1a2b3c en @dkw zeggen. Dan was er wellicht nog een lichtpuntje, maar ik kan dat zo niet overnemen.
Tenslotte @dkw, ik heb je al eens eerder dank gezegd voor een evenwichtige reactie, dit wil ik bij deze weer doen voor je laatste bijdrage.
Tot zover deze wat persoonlijke ontboezeming. Mvg, Karlo.
adriano313
Maar wat de smart over de zonde betreft, mijn grootste last is,

dat ik er geen grote last van heb.

@Karlo...wat een ontboezeming, Hallelujah! neem Jezus aan en bid het gebed....