Accent rondom het HA

Redactie Refoweb / 102 reacties

Vraag

Ik kom uit een kerk waar het accent rondom het HA ligt op het waarschuwen voor het verkeerd aangaan: een oordeel eten en drinken. Eigenlijk amper wordt behandeld waarvoor het wel is. Veel wordt er in de mens gelegd: kent u dit, bent u geen vreemdeling van dat, etc. Dan ben je welkom aan de tafel. In mij is rondom HA-vieringen een enorme spanning, verwarring en vertwijfeling ontstaan. Veel ziek, rond die tijd. Alles van mezelf trek ik in twijfel. Veel gelezen om zelf goede gedachten te vormen over dit belangrijke onderwerp. Door mijn huwelijk in andere gemeente van de Ger. Gem. gekomen, waar de nodiging heel hartelijk en welmenend is: "De Heere ontvangt zondaars en eet met hen." Maar ik merk dat als ik verlang aan te gaan, ik bestormd word met gedachten van: Je eet je een oordeel en gaat niet waardig aan. Aan de tafel ervaar ik dan vaak niets door al die spanningen. Later mag ik dan vaak pas rust krijgen en heb ik de indruk dat de Heere me toch meer geleerd heeft. Ik las pas een boekje van Ryle over het HA en het goede gebruik ervan en de zegeningen die je dan ontvangt. Dat het zo kan zijn dat je niets merkt, maar dat de wortels van het geloof toch versterkt worden. Ik verlang daar zo naar. In mij is alleen maar onvoldoende, maar tegelijk verlang ik naar die zegeningen. Daarom ga ik. Maar soms ben ik zo intens moe van die negatieve gedachten en al die aanvechtingen dat ik denk: Ik ga nooit weer. Waarom is het zo beladen rondom het HA zodat niemand meer durft?

Antwoord

102 reacties
jsml
@Hagd

jij zegt:
Jezus was al in Hem begonnen. in vers 10: En vele tollenaars en zondaren kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen! vers 12: Die gezond zijn, hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn! Ook levi was ziek!... en zag alleen op Hem om vergeving zijner zonden. Vers 13: Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering! Hij had Levi geroepen! Nietwaar?

Nogal wiedes dat er tollenaren en zondaren kwamen. Ze waren tenslotte in het huis van Levi. Dat waren gewoon de vrienden van Levi. Ik lees in ieder geval nergens dat ze voor Jezus kwamen.
Die gezond zijn hebben de medicijnmeester inderdaad niet van node. Maar er is geen mens gezond dus iedereen heeft hem nodig. De Heere Jezus doelt hier op mensen die MENEN rechtvaardig te zijn. Er staat NIET dat je moet WETEN dat je ziek bent.

Je vraagt je af waar het (éénzijdige) Godswerk is? Ja ik heb inderdaad moeite met het woord 'éénzijdig'. Niet omdat ik mezelf een beetje eer wil geven, God komt alle eer toe, maar omdat het mensen op de bank laat zitten met de armen over elkaar tot God begint met Zijn éénzijdige werk. En als je er nou aan het eind van je leven achterkomt dat Hij nooit is begonnen met Zijn éénzijdige werk? Kunnen we Hem dan de schuld geven?? Bovendien geloof ik dat God je aan het werk zet, nog voordat je weet dat Hij in je werkt. Anders ga je Hem dienen als plicht en niet uit liefde.

Ik zou IEDEREEN aan willen sporen: Wacht niet tot God de eerste stap zet! Zet zelf maar de eerste stap. Hij zal je achteraf wel leren dat Hij, zonder dat jij het wist, allang de eerste stap had gezet.

Filip. 2:12-13: Alzo dan, mijne geliefden, gelijk gij allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veel meer nu in mijn afwezen, WERKT UWS ZELFS ZALIGHEID MET VREZE EN BEVEN; WANT HET IS GOD, DIE IN U WERKT BEIDE HET WILLEN EN HET WERKEN, NAAR ZIJN WELBEHAGEN.
adriano313
@karlo, wat let je om het Licht en de Waarheid te aanvaarden...
Is dat verwarrend?

We kennen allemaal het hartje als we verliefd zijn, je geeft je hart aan diegene op wie je verliefd bent. Nodig Jezus zo ook uit om in je hart te komen op dezelfde wijze dat je je hart openstelt voor diegene op wie je verliefd bent.

Heere Jezus, vandaag open ik mijn hart voor U
ik erken dat ik een zondaar bent
maar U bent de enige die mijn leven kan redden
Omdat u gestorven bent aan het kruis voor mij
Dank U wel dat U gestorven bent voor mijn zonden
Ik nodig u uit Heere Jezus om mijn Herder te zijn
Ik buig voor U, kom in mijn hart
Want ik open mijn hart voor U en neem U en Uw waarheid aan
Vul mijn hart en vergeef mijn zonden,
Dank U wel dat u mij reinigt met uw kostbare bloed
Dank U wel dat U mij niet afwijst maar mij aanneemt als uw kind
En ik hierdoor vrede met God mag krijgen
En mag zeggen Abba Vader
Vul mijn leven Heere Jezus
Leidt mijn weg, open mijn ogen, vul mijn hart
Omdat ik het zelf niet kan
Heere Jezus, Dank U wel dat U er bent

Bidt het maar eens hardop....
Ik zal voor je bidden!
1a2b3c
@hagd: Je hebt gelijk dat iedereen mag komen! Maar nogmaals, als je oprecht tot Hem komt, zal Hij alles geven wat nodig is tot de zaligheid wat altijd begint met zondekennis! (romeinen 8 :32)

In Rom.8:32 spreekt Paulus tot gelovigen, het gaat daar niet over wedergeboorte/geloof. In het verband lezen! En als je zo zeker weet dat het altijd begint met zondekennis kun je misschien ook wel vertellen waar dat in de Bijbel staat?

hagd: Jezus was al in Hem begonnen. in vers 10: En vele tollenaars en zondaren kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen! vers 12: Die gezond zijn, hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn! Ook levi was ziek!... en zag alleen op Hem om vergeving zijner zonden. Vers 13: Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering! Hij had Levi geroepen! Nietwaar?

Het begint toch echt met vers 9 hoor, we lezen helemaal niet dat Jezus al in hem begonnen was: 9 En Jezus, van daar voortgaande, zag een mens in het tolhuis zitten, genaamd Matthéüs; en zeide tot hem: Volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem. Daarna volgt de rest.

hagd zegt naar aanleiding van mijn opmerking over Rom.1 en 2: "De hel blijft en is voor iedereen die verloren gaat, Jezus niet gekend hebben, ondragelijk!!!!!"

Dat de verlorenen naar de hel gaan lijkt me duidelijk, anders zijn het geen verlorenen.
Maar of iedereen verloren is die Jezus niet gekend heeft staat helemaal niet in de Bijbel.
En wat te denken van baby's en verstandelijk gehandicapten bijv?

Verder kun je beter gewoon lezen wat er staat ipv dingen in te vullen om je theorie kloppend te krijgen. Er staat niets over kennis van ellende in de geschiedenis van de kamerling, er staat dat Fillipus Jezus verkondigde, geen ellende!!! Verder zijn de kanttekeningen zijn de Bijbel niet.
hagd
Mijn allerlaatste reactie.

@plderoos
Die tekst die jij aanhaalde, stonden helaas geen kanttekeningen bij, zou dit graag even willen navragen wat er precies mee bedoeld wordt.
Want voor het Heilig Avondmaal heeft Jezus dit tegen Petrus gezegd:

Mattheus 16: 16/17

En Jezus antwoordende zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon Barjona, want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is. En ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.

Dan weet je ook genoeg!

En voor degenen die denken dat ellende niet voorafgaat, BESTUDEER met kanttekeningen Johannes 16.
onder andere de tekst:
En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel.

Als de Bijbel goed bestudeert wordt, zul je zien dat ellende altijd voor een bekering vooraf gaat.
Bid maar of je ogen geopend mogen worden hiervoor. Bekering is elke dag nodig! Elke dag doe (ik teminste) nieuwe zonden, in gedachten woorden en werken. Die zul je toch elke dag moeten belijden!

Je zult op goede gronde moeten weten dat de Heere je zonden vergeven heeft. Dan kunnen een aantal mensen wel niks van zondekennis willen weten, en denken dat ze Hem aangenomen hebben, maar als God er niks van weet, is het allemaal voor niks!
dkw
@hagd:
Als er zondekennis nodig is, is Jezus dan voor niets gestorven? Moeten wij dan toch wat meenemen?
Een mens heeft geen zondekennis, de mens is geestelijk dood, en Jezus is gestorven voor dode zondaren waardoor wij weer levend kunnen worden.
Zeker, iedere gelovige zal iets van de zondekennis leren, dit kan direct, dit kan later, als jij gelijk hebt dat zondekennis aan alles voorafgaat zullen een hoop ware gelovigen dus niet waar gelovig zijn die de zondekennis in een later stadium geleerd hebben...

Nee, God gaat met een ieder Zijn weg, soms met veel ellende, soms met weinig en veel blijdschap, daar past ons mensen geen oordeel toe en zeker geen voorgeschreven weg met punten waarlangs God moet gaan om een mens te bekeren, gelukkig niet!
adriano313
@hagd, je bent vrij om te reageren,

Maar zo te lezen pleit je er nu voor dat bekering vooraf gaat aan zonden....
Dat is ook zo, zo spreek de bijbel er ook over, Bekeert u en gelooft het evangelie (Marcus 1:15b)

Maar je bekeren (metanoia) betekend verandering van denken en dat is wat anders dan ellendekennis waarbij mensen eerst zichzelf onder "loop" nemen en al hun zonden overdenken of vervolgens te denken dat de H.Geest overtuigd van zonden....

Maar de bijbel zegt juist dat de wet alleen maar overtuigd van zonden waardoor je juist wordt aangeklaagd door de duivel van je zonden als je probeert naar de wet te leven!

Er staat in joh 16 geschreven dat de heilige Geest je overtuigd:
1. van zonde, omdat zij in Mij (Jezus Christus) niet geloven! (dat is de kern, dat je niet gelooft)
2. van gerechtigheid (Jezus gaat naar de Vader)
3 van oordeel (de duivel wordt als wereldheerser geoordeeld)

Dus de Heilige Geest zal je overtuigen van Jezus als Heer en verlosser, en dat je je geloof hierop moet bouwen. (niet van heb ik het wel of niet goed gedaan, dat is niet uit de H.Geest!)
Jezus heeft de prijs namelijk al betaald en mogen we geloven dat alles al is volbracht!

Niet dat jij iets fout doet... dat heet schuld, waardoor je gebukt gaat rondlopen!
Maar dat doe je dan zelf uit eigengerechtigheid.

Jezus heeft de volle prijs HELEMAAL betaald, dus geloof dat nu eens!
Hij is opgevaren naar de Vader en heeft de functie van HEER en CHRISTUS gekregen
Hierdoor kon de H.Geest naar de mensen gaan om IN hun te wonen bij een ieder die dit aanneemt/ aanvaart. (je kan geloven dat de bakker taart uitdeelt maar dat geeft nog geen taart, je zal de taart moeten aanpakken!)

En ja omdat ons vlees zondig van aard is zal het moeten afsterven, hebben we in onze heiligde levenswandel een hoop te leren en mag je God zij dank elke dag je rotzooi bij het kruis brengen... Dat hoeft helemaal niet op goede gronde(vingertje=> dat is geen goed grond?) je mag het gelukkig elke dag uit genade geloven, niet omdat ik iets moet presteren maar omdat Hij alles al heeft gedaan! Hallelujah!

Zelf presteren (OT) heeft echt geen nut laat het maar aan Gods Geest over.
karlo
@adriano313, Dank voor de aan mij gerichte reactie. Verwarrend zijn voor mij de tegengestelde meningen. En @1a2b3c ... Geen zondekennis?? Ik weet het niet hoor, maar zoals ik al opmerkte: de tollenaar sloeg op zijn borst en riep O God wees mij zondaar genadig. Het zal geen voorwaarde zijn, maar is het wellicht de ervaring wel?! Tenslotte @dkw, dank voor je laatste reactie, in mijn ogen de meest evenwichtige en ook niet verwarrend.
Voor iederéén welterusten en Gods zegen.
1a2b3c
@karlo, waar heb ik gezegd dat er geen zondekennis is? Ik zeg alleen dat het daar niet om gaat, en dat het geen vereiste is om tot Jezus te komen.
De meest duidelijke tekst vind ik Opb.22:17 ... laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets. De reden waarom iemand tot Jezus wil komen is helemaal niet van belang, en die kan per persoon verschillen. De tollenaar zei 'wees mij de zondaar genadig' klopt, één van de vele voorbeelden. Bij anderen kun je weer iets anders lezen.

Ik kan me helemaal aansluiten bij de reactie van @dkw.
karlo
@1a2b3c, OK , is helder. Had je reactie niet goed begrepen. Sorry. Mvg.
hagd
1a2b3c
@karlo, waar heb ik gezegd dat er geen zondekennis is? Ik zeg alleen dat het daar niet om gaat, en dat het geen vereiste is om tot Jezus te komen.

Nee, precies. Dat wil ik ook niet zeggen, dat je niet eerder mag komen als je geen zondekennis hebt! Maar dat wil niet zeggen dat je als je tot Jezus komt, gelijk bekeerd bent!! Wedergeboren! Er moet een wonder in je ziel gebeuren!

Zondekennis is het eerste wat de Heere in je leven werkt! Berouw, het hoeft inderdaad niet veel te zijn! Maar wel aanwezig zijn! Dat je verloren ligt, en vervloekt bent onder de wet. Dan ga je denken: Voor mij kan het niet meer, als ik zo doorga ga ik verloren! Ik heb iemand anders nodig! En je gaat bidden, het verlangen komt er. Totdat de Heere je ogen opent, en mag zien op Hem!

Lees het boekje: Geloof en gevoel (ds. D. Heemskerk) & Strijdt om in te gaan, weet even niet meer welke schrijver..) (van de hersteld hervormde gemeente)

Stukje uit Geloof en gevoel:
blz. 27:
Als het oprechte geloof in het hart gewekrt wordt, begint het niet met blijdschap. Het Woord kruist het levenspad van u als zondaar. U wordt tot stilstand gebracht. (door GENADE van de Heere! Daar mag je dankbaar voor zijn, maar vaak merkt een gelovige dit achteraf (omdat het zich verloren ziet onder de zonde! totdat het andere oog opengaat naar de Heere) ik ga verder.
Een heilzame schrik komt over u. De confrontatie met Gods heilige wet, de aanzegging van onze zonden en schuld, en de beleving(!) van een verzondigd leven geeft verbrokenheid, schaamte en smart als gevolg. Zeker, er is ook sprake van strijd en aanvechting als we zien op onszelf en onze zonden, maar ook van verwondering en blijdschap als we de boodschap van het Evangelie van vrije genade horen. Uiteraard is er bij het oprecht geloof eveneens sprake van groei en wasdom. Dit is echter een groei in diepte. Het zaad van het Woord schiet door de bediening van de de Heilige Geest wortel in de diepte. De voortgang en de groei is een zaak die langzaam! plaatsvindt. Er zijn zoveel hindernissen, er is zoveel tegenstand vanbuiten en vanbinnen. (die mis ik hier in een hoop aantal reacties!!!) U bent als arm zondaar zwak van moed en klein van krachten (ps. 103) niet opgewassen tegen de vele listen en verzoekingen van de macht van de satan. De berijming van het allervolmaakst gebed zegt dan ook: Hier komt nog vlees en wereld bij, Ai, sterk ons dan, en maak ons vrij! (MAAK ons vrij! Door Christus!!) Zijn werk!
Je kunt het jezelf niet toeeigenen, net zoals ik hiervoor schreef, dan sta je voor het oordeel, en weet God er dan ook van?? Ik moet denken aan de gelijkenis van AMttheus 25: lees die eens door. IK wordt er wel eens bang voor hoor!! Gelukkig bregt dat mij bij de Heere!

@Karlo
Het is waar, dat ellendekennis altijd vooraf gaat. De anderen geloven niet in het Avondmaalsformulier, en ook niet met alle cathechismusvragen zijn ze het blijkbaar niet eens zo te horen, wat toch duidelijk gegrond is aan de Bijbel.. Ik hoop dat ze het gaan inzien, en dat ze Jezus niet 'zomaar'kunnen aannemen. Het is een hele weg die God met Zijn kinderen gaat. Ik ben blij te horen dat jij je aan je zonde ontdekt bent, want dat is toch een reden om God dankbaar voor te zijn! Hij is gestorven voor zondaren! Daar mag je de Heere voor danken, en inderdaad! pslam 43, bidt dat maar veel! Zend Uw Licht en Uw Waarheid neder! Blijf bij de Bijbel, en hou je aan het Woord, want deze site is meer in handen van Evangelischen, dan reformatorischen heb ik het idee. Daar komt nu zoveel twijfels van. Bestudeer de schrift, met kanttekeningen! Ik vond het altijd zo'n gedoe , die kanttekeningen, maar hoe meer ik erin onderzoek, hoe meer je leert, en de tegenstrijdigheden oplost!! Heere, maak mij Uwe wegen bekend, en leidt mij in Uw rechte sporen!!
Ik heb ook zoveel twijfels en ongeloof, maar de Heere is begonnen en zal het voleindigen! Het geloof begint klein, volhardt in het gebed, Wie zoekt! Zal vinden!!!

Gods zegen toegewenst en zal voor je bidden!

@dkw
Als er zondekennis nodig is, is Jezus dan voor niets gestorven? Moeten wij dan toch wat meenemen?
Nee! Dat is de weg die de Heere met Zijn kinderen gaat, nogmaals! Wij hoeven niks mee te brengen 0% ik, 100 % Hij. Het is de Heilige Geest die overtuigt van zonden, wees Hem daar dankbaar voor! Al het werk is volkomenlijk van Hem, 100 % genade!!

Strijdt om in te gaan!

Verder kun je beter gewoon lezen wat er staat ipv dingen in te vullen om je theorie kloppend te krijgen. Er staat niets over kennis van ellende in de geschiedenis van de kamerling, er staat dat Fillipus Jezus verkondigde, geen ellende!!! Verder zijn de kanttekeningen zijn de Bijbel niet.

Ik bid voor je, dat de Heere je hart niet verhard.. dat je ogen open gaan voor je verloren toestand, niet alleen van een erkennen zondaar te zijn, maar een beleven ervan! Geloof toch het Woord, niet alleen de dingen die jouw uitkomen, het leven is een strijd! De weg is nauw, en velen zullen verloren gaan, en weinigen uitverkoren! Zie de ernst toch van de hele zaak en bidt en vraag veel.

Bidt met Augustinus: Heere, geef wat Gij mij beveelt, dan zal ik u geven wat Gij van mij beveelt!

Van jezelf is alles tekort! Je kunt niks. De Heere wil geen mensen die menen rechtvaardig te zijn! Die laat Hij zitten! Hij wil onwillige, nietskunnende mensen! Roept Hem aan terwijl Hij nabij is! Dan zal Hij genade geven! Hij kan en wil en zal in Nood, volkomen uitkomst geven!!
Daniel
@hagd

verder alles Go(e)d? U bent wel heel christelijk, ik twijfel altijd bij zulke 'verhalen'.
Als ik in nood zit heb ik liever een twijfelaar naast mij dan iemand die het allemaal zo zeker weet.

U schrijft:

'De Heere wil geen mensen die menen rechtvaardig te zijn! Die laat Hij zitten! Hij wil onwillige, nietskunnende mensen! Roept Hem aan terwijl Hij nabij is! Dan zal Hij genade geven! Hij kan en wil en zal in Nood, volkomen uitkomst geven'!!

Bent u rechtvaardig?
Daniel
@hagd

verder alles Go(e)d? U bent wel heel christelijk, ik twijfel altijd bij zulke 'verhalen'.
Als ik in nood zit heb ik liever een twijfelaar naast mij dan iemand die het allemaal zo zeker weet.

U schrijft:

'De Heere wil geen mensen die menen rechtvaardig te zijn! Die laat Hij zitten! Hij wil onwillige, nietskunnende mensen! Roept Hem aan terwijl Hij nabij is! Dan zal Hij genade geven! Hij kan en wil en zal in Nood, volkomen uitkomst geven'!!

Bent u rechtvaardig?
Jade
@hagd Ik denk dat het echt niet voor iedereen zo geldt als jij zegt. Als je kijkt naar Timoteus, die door zijn moeder vanaf zijn jeugd af aan is opgevoed met het volgen van Jezus, dan denk ik dat hij minder zondebesef heeft gehad dan bv Paulus. Paulus die de christenen vervolgde en uitmoordde. Logisch ook dat Paulus veel zondebesef had. En andere niet-gelovigen ws ook. Ik wil neit zeggen dat als je van jongs af aan met de bijbel en het chr geloof bent opgegroeid je géén zondebesef hebt, maar niet ondenkbaar dat dat een stuk minder is dan wanneer je vanuit de wereld tot geloof komt. Waarmee ik dus niet wil zeggen dat het er niet toedoet. Maar zoals jij het beschrijft, als een enorm proces voor je jezelf wedergeboren mag noemen, is ook niet bijbels. Bekeert u en gelooft het Evangelie. Niks meer en niks minder. Zodra je dat doet, ben je God zij dank behouden. Dat is wel pas het begin van een leven met God. En alles wat er daarna gebeurt, zondekennis, groeien in genade etc. voegt helemaal NIKS meer toe aan je behoud.
1a2b3c
@hagd: Als het oprechte geloof in het hart gewekrt wordt, begint het niet met blijdschap.

Het verhaal van de kamerling leert anders, ik hou het maar liever bij de Bijbel die een grote verscheidenheid leert. Ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat iemand die in Jezus gelooft als zijn Verlosser en Heer niet blij is.

@hagd: Maar dat wil niet zeggen dat je als je tot Jezus komt, gelijk bekeerd bent!! Wedergeboren! Er moet een wonder in je ziel gebeuren!

De Bijbelse bekering is je omkeren van de zonde-weg waarop je je bevind, om tot Jezus te komen. Dus het is de grootste onzin om te zeggen dat je tot Jezus kunt komen zonder bekering.
Je kunt niet twee kanten tegelijk op wandelen.

Geloof en wedergeboorte zijn twee kanten van dezelfde zaak, het één is er niet zonder het ander.
Geloof en bekering horen ook bij elkaar, want om tot Jezus te komen moeten we ons omkeren.
Afkeren van de zonde en toekeren naar Jezus, komen = geloven.
Als een zondaar tot Jezus komt is dat het moment dat God hem wederbaart. o.a. Rom.1:17.
Wedergeboorte is eenmalig, maar telkens wanneer we weer van Hem afdwalen moeten we ons daar weer van bekeren.

@hagd: U bent als arm zondaar zwak van moed en klein van krachten...

Vanuit onszelf zijn we niet arm en zwak, maar dood en machteloos. Ef.2.
Maar Paulus zegt dat we in Hem meer dan overwinnaars zijn(Rom.8:37), dat we de duivel kunnen weerstaan (Jak.4:7 en Efz.6) en dat de Heilige Geest in de gelovige woont zodat hij door de Geest de werkingen van het vlees kan doden. Rom.8:11-13.
En zo gaat de gelovige van kracht tot kracht steeds voort, niet van zwakheid tot zwakheid!

@hagd: Ik bid voor je, dat de Heere je hart niet verhard.. dat je ogen open gaan voor je verloren toestand, niet alleen van een erkennen zondaar te zijn, maar een beleven ervan! Geloof toch het Woord, niet alleen de dingen die jouw uitkomen, het leven is een strijd! De weg is nauw, en velen zullen verloren gaan, en weinigen uitverkoren! Zie de ernst toch van de hele zaak en bidt en vraag veel.

Dus jou oordeel over mij is dat ik met gesloten ogen in m'n verloren toestand ben.
Nooit in de Bijbel gelezen dat alleen God over ons hart oordeelt?
Ik kan je gerust stellen hoor, ik geloof God en Zijn Woord, of het me uitkomt ja of nee.
En dat is niet hetzelfde als jou en je theorie geloven. Verder zegt God niet 'bidt en vraag veel' maar GELOOF!!! God gelooft niet voor de mens hoor, en Hij vraagt ook niet naar bevindingen.

Die hele theorie (van jou) houd veel mensen bij Jezus vandaan, mijn gebed is dat God die bedekking wegneemt, zodat Jezus gezien wordt.
karlo
Het wordt knap ingewikkeld. Voor mij althans. Het gaat o.a. over wedergeboorte, geloof, bekering en de volgorde hiervan. De moorman wordt vaak genoemd. Maar er is iets wat mij toch opvalt hierbij: @1a2b3c, jij zegt, dat het wel met blijdschap begint, kijk maar naar de kamerling. Maar het begin bij hem, was toch niet bij Flippus op die wagen, maar in zijn verre vaderland?! Is daar niet Gods werk in hem begonnen? Of ging hij gewoon op vakantie naar Jeruzalem? En kocht hij daar toevallig een boekrol enz.
1a2b3c
Wat ik bedoel is dat wanneer iemand zich bekeerd, hoeft dat niet persé met ellendekennis te beginnen. Er staan genoeg verschillende bekeringsgeschiedenissen in de Bijbel.
Ik heb ook niet gezegd dat bekering met blijdschap begint, maar dat geloof met blijdschap gepaard gaat. Hagd beweerd dat geloof niet met blijdschap begint.
Nou, ik kan me niet voorstellen dat er geen blijdschap is bij iemand die voor het eerst gelooft dat Jezus zijn Verlosser is.
Toen de stokbewaarder tot geloof kwam verheugde hij zich dat hij met zijn huisgenoten tot geloof gekomen was. Zodra er geloof is dan is er blijdschap, dat kan toch niet anders.
(niet dat blijdschap, droefheid of wat voor emotie dan ook, nodig is voor je behoud)

Van Lydia lezen we dat ze acht nam op hetgeen Paulus zei doordat de Heere haar hart opende.
Direct daarop lezen we dat ze gedoopt werd, maar we lezen nergens iets over de bevindingen die hagd voorschrijft.
Het maakt gewoon niet uit wat het is waardoor je inziet dat je Jezus nodig hebt, als maar gebeurt en je je bekeert en in geloof overgeeft aan Jezus.
Want wat heb je aan kennis van ellende als je je niet bekeerd, zie Judas, Ezau, Kaïn.

Als je met deze dingen zit heb ik wel een boekentip voor je W. à Brakel: roeping en wedergeboorte.
plderoos
@Karlo. Je hebt gelijk, het is ook knap ingewikkeld. Maar dat wordt het gemaakt! Redenaties als die van hagd leggen ook voor jou een drempel neer die er niet is. Klinkt hard (want ik weet wat daar de gevolgen van zijn) maar het is nu eenmaal zo. Maar 1a2b3c heeft volkomen gelijk: de bijbel vraagt slechts geloof. Ze heeft het al eens genoemd: Romeinen 10:9, daar staat de kern van heel het evangelie. Geloof alleen, en je zult behouden worden, ingewikkelder is het niet.
vlokje
Misschien kunnen we beter met het hele zaakje een eigen forum op gaan zetten....
Ik volg de webbeheerders nu even niet met hun regels, en ik voeg er ook maar weer schaamteloos iets aan toe:
Plderoos: Ik blijf hoe dan ook zitten met ingewikkelde prangende vragen.
Wat van degenen die geen kans kregen? Het resolute is er bij mij een beetje van af. Niets is zo stellig neer te zetten, of er komt weer een jamaar, of als.... om de hoek kijken.

Geloof alleen en je zult behouden worden. Maar wat van een totaal 'onwetende heiden' die totaal onverwacht uit het leven is weggerukt. Gelden toch ineens misschien weer iets minder strakke teksten hiervoor??? Ik kom er vaak helemaal mee in de knoei.
Je kinderlijke eenvoud van geloven raakt me en spreekt me meer aan dan jarenlang getob hoe het allemaal wel niet moet, maar heidenen hebben nu eenmaal niets te geloven, ze weten van NIKS. En toch kan God alléééééén behagen in mensen hebben die geloofden. Dus genade zonder recht zal voor dezen ook niet kunnen.

Dit blijft een eeuwigdurend probleem, eeeh, ik hoop eindig, maar het lijkt zo'n oneindige lange gedachtengang die bij mij geen einde neemt.
adriano313
@karlo, als je blijft roepen dat het moeilijk en ingewikkeld is, maar aan de andere kant de geboden teksten tegen het licht blijft houden omdat je ergens diep van binnen kritisch bent....

Dan gaat het niet meer om het Woord van God, maar eerder waarom jij twijfelt aan deze Woorden of deze op kritisch weerlegt.

Ben jij wel bereidt om Jezus vandaag in je leven 100% toe te laten? Durf je het gebed te bidden wat ik neergeschreven hebt of borrelt er dan gelijk een stroom van kritiek op?

Of gebeurt het later wel eens en klinkt het kritisch jargon van een "gestolen Jezus", "God moet het doen" of een "Paulus bekering" je vertrouwder in de oren.
Het is dan toch maar net waar je hart naar uit gaat, toch?

Maar dan is het niet ingewikkeld, dan kies jij toch ergens voor?

Misschien vind je het moeilijk om de vraag te beantwoorden

Wat wil IK nu...

Wil ik dat Koning Jezus vandaag Heer wordt van mijn hart?
als ik het niet wil... vertel ik het gewoon aan Jezus
als ik het wel wil...vertel ik het ook gewoon aan Jezus

Hij kent je hart al, alleen bepaal jij of er verandering mag plaatsvinden...
en als je verwachting (van God) hebt, spreek het uit, We dienen een levende God!

Je ontkomt er niet aan om actie ondernemen...en mooie is dat God het dan gaat doen!
adriano313
@karlo, en ook om ontopic te blijven zal ik voor mij zelf spreken.

Elke keer dat ik een gebed hoor of zie waarbij iemand zijn leven uit handen geeft aan Koning Jezus, ben ik blij en enthousiast. Je kunt niet stil zitten, je wilt meepraten, bidden of zingen....

en weet je waarom?

Omdat het er dan een feest is in de Hemel en je geest al reageert op datgene wat zij meemaken

dat is de atmosfeer van WELKOM THUIS!

Het is een atmosfeer van een met innerlijke ontferming bewogen Vader, die vrede heeft met jou , met mij, met hem en haar en voor een ieder heeft Hij een feestmaal, het beste lam, het mooiste kleed een ring voor aan je vinger.... Wauw! 1x keer overgeven is genoeg maar ik kan het soms wel 1000 keer zeggen, Hallelujah! Prijs God, dat Hij ons zo lief heeft en genadig is.