Accent rondom het HA

Redactie Refoweb / 102 reacties

Vraag

Ik kom uit een kerk waar het accent rondom het HA ligt op het waarschuwen voor het verkeerd aangaan: een oordeel eten en drinken. Eigenlijk amper wordt behandeld waarvoor het wel is. Veel wordt er in de mens gelegd: kent u dit, bent u geen vreemdeling van dat, etc. Dan ben je welkom aan de tafel. In mij is rondom HA-vieringen een enorme spanning, verwarring en vertwijfeling ontstaan. Veel ziek, rond die tijd. Alles van mezelf trek ik in twijfel. Veel gelezen om zelf goede gedachten te vormen over dit belangrijke onderwerp. Door mijn huwelijk in andere gemeente van de Ger. Gem. gekomen, waar de nodiging heel hartelijk en welmenend is: "De Heere ontvangt zondaars en eet met hen." Maar ik merk dat als ik verlang aan te gaan, ik bestormd word met gedachten van: Je eet je een oordeel en gaat niet waardig aan. Aan de tafel ervaar ik dan vaak niets door al die spanningen. Later mag ik dan vaak pas rust krijgen en heb ik de indruk dat de Heere me toch meer geleerd heeft. Ik las pas een boekje van Ryle over het HA en het goede gebruik ervan en de zegeningen die je dan ontvangt. Dat het zo kan zijn dat je niets merkt, maar dat de wortels van het geloof toch versterkt worden. Ik verlang daar zo naar. In mij is alleen maar onvoldoende, maar tegelijk verlang ik naar die zegeningen. Daarom ga ik. Maar soms ben ik zo intens moe van die negatieve gedachten en al die aanvechtingen dat ik denk: Ik ga nooit weer. Waarom is het zo beladen rondom het HA zodat niemand meer durft?

Antwoord

102 reacties
adriano313
Jezus zegt:
Voor-waar(heid), voor-waar(heid), Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God <b>1) niet zien!</b>. (dus eerst geboren worden)

Voor-waar(heid), voor-waar(heid), Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit A) water en B) Geest, kan hij het Koninkrijk van God <b> 2) niet binnengaan!</b>.

Zien kan je dus pas als je geboren bent en niet als het zaadje groeit tot een vrucht (mooi voorbeeld @jsml) en binnengaan kan alleen door een geboorte uit water(doop) en Geest(doop).
In alles blijft het een Godswerk (zodat niemand roeme en het ook Gods werk mag zijn) vanaf de eerste stap naar Christus, het geloven, aannemen !!!, de geboorte, de geloofshandel en wandel.

@dkw, dank je voor je reactie(s), ook al zien vooraanstaanden het wat ingewikkeld en wij wat verschillend, ook al vind ik de wgb belangrijk, het geeft niet om toch te weten dat Jezus onze Heer is! prijs God.

Eneu...wat het roken betreft daar, ben ik na 25 jaar van de ene op de ander dag van verlost. Dus al jullie het niet erg vinden... doe mij maar wat extra's van de Vredevorst ;)
hagd
@ Plderoos

Jij zegt: ''Jouw antwoord is vervolgens dat Petrus Jezus al beleden heeft de Zoon van God te zijn en dat Jezus hem daarom prijst. En zeg je dan, dan weet je al genoeg.

En dat verbaast me. Ik vind ook wel eens wat nieuws in de bijbel waardoor ik een eerdere mening moet herzien. Maar jij redeneert vervolgens verder alsof er niets gebeurd is. Maar als je bedenkt dat Petrus de Christus al erkent heeft als zijn Heer dan kun je niet ontkennen dat hij een bekeerd mens is. Maar Jezus liegt toch niet als Hij bij het avondmaal zegt dat Petrus nog bekeerd moet worden?

En, is mijn conclusie dan, moet dan niet het hele idee van bekering op de schop? kijken we er niet volledig onjuist tegenaan? Of, zoals De hebreeën verweten wordt: "Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God".

Ze krijgen daar het verwijt dat ze langzamerhand al veel verder hadden moeten zijn maar dat ze maar blijven bungelen in geneuzel over geloof en bekering, zouden wij ons dat verwijt niet eindelijk eens een keertje aan moeten trekken? '''

Mijn antwoord hierop.

Jezus had voor het Avondmaal tegen Petrus gezegd: Zalig zijt gij, Bar Jona etc. Uit dat zinnetje blijkt dat Petrus in zekere zin al wedergeboren was!

In de tekst die jij aanhaalde staat: Wanneer gij eens bekeerd zult zijn..
Er staat duidelijk iets voor: Ik bid dat uw GELOOF niet ophoude.. Hij had al het ware geloof, dat is tegen hem gezegd!

Dat woordje ''bekeerd'' zou je dus in 3 verschillende mogelijkheden kunnen opvatten.
Of het betekent: Wedergeboren. Dat is het niet, want daar wordt duidelijk onderscheid in gemaakt in de Bijbel. En Jezus had dus al gezegd dat zijn geloof niet zal ophouden.

Of ''bekeerd'' betekend net als wat vaak in de Bijbel staat: Bekeert u!
Maar Petrus was al een volgeling, een discipel van Jezus, hij had zich al bekeerd, hij wilde Jezus al volgen! Dat is allang al in hem gewerkt door de Heilige Geest.

Of er wordt de ''dagelijkse bekering'' bedoeld, die is hoogstwaarschijnlijk.
Waarom?
Jezus had gezegd tegen Petrus dat hij Hem 3maal zou verloochenen. Dit zag Petrus niet in! Ik denk dat hij dacht; Wát! IK? U verloochenen?? Zoals Petrus karakter altijd is!
Tot het ineens zo ver was, hij ging inzien dat hij zijn Meester verloochend had! Hij kreeg berouw! Daar doelde waarschijnlijk Jezus op, op die bekering! De dagelijkse.
Daarom liegt Jezus inderdaad niet dat Petrus zich nog bekeren moest van die zonde die hij zou gaan doen.

Anders zou toch niemand aan het Heilig Avondmaal deel kunnen nemen, als iemand zich zo zou moeten bekeren. Elke dag opnieuw zonde in woorden daden en werken! Ook een wedergeboren mens kan in ''grove'' zonden vallen, denk aan de bekende David! Als de satan eenmaal aan het woord is...
Daarom liegt Jezus inderdaad niet dat Petrus zich nog bekeren moest van die zonde die hij zou gaan doen, anders zou de Bijbel niet meer de Waarheid zijn!

Het geneuzel over geloof en bekering..

Ik denk toch dat dit een belangrijke zaak is. Inderdaad, over wat er iemand zei over dat ik bang was dat er veel mensen met een ingebeelde hemel de hel in verdwijnen. En het rare is, dat ik daar voor mezelf ook bang voor ben. Ik ben totaal niet iemand die alles zo zeker weet! Maar wel uit bepaalde ervaringen weet en vele gesprekken met verschillenden toch een aantal kenmerken zijn voor de wedergeboorte. Het gaat er mij niet om óf jullie wedergeboren zijn, maar de vraag was meer wanneer je wedergeboren bent. Uit een aantal reacties hiervoor las ik dat je zomaar per vandaag Jezus kan aannemen. Maar dat wil naar mijn inziens niet zeggen dat je per vndaag ook wedergeboren bent. Het kan wel! Maar daar gaan situaties/ belevingen aan vooraf. Maar laten we discussie niet opnieuw opstarten.. :)

1 ding wilde ik eigenlijk maar zeggen, kort maar krachtig: Beproef uzelve in het geloof, met kanttekeningen erbij lezen:)

(Ik rook ook niet, maar snuif wel het een en ander mee :)