Accent rondom het HA

Redactie Refoweb / 102 reacties

Vraag

Ik kom uit een kerk waar het accent rondom het HA ligt op het waarschuwen voor het verkeerd aangaan: een oordeel eten en drinken. Eigenlijk amper wordt behandeld waarvoor het wel is. Veel wordt er in de mens gelegd: kent u dit, bent u geen vreemdeling van dat, etc. Dan ben je welkom aan de tafel. In mij is rondom HA-vieringen een enorme spanning, verwarring en vertwijfeling ontstaan. Veel ziek, rond die tijd. Alles van mezelf trek ik in twijfel. Veel gelezen om zelf goede gedachten te vormen over dit belangrijke onderwerp. Door mijn huwelijk in andere gemeente van de Ger. Gem. gekomen, waar de nodiging heel hartelijk en welmenend is: "De Heere ontvangt zondaars en eet met hen." Maar ik merk dat als ik verlang aan te gaan, ik bestormd word met gedachten van: Je eet je een oordeel en gaat niet waardig aan. Aan de tafel ervaar ik dan vaak niets door al die spanningen. Later mag ik dan vaak pas rust krijgen en heb ik de indruk dat de Heere me toch meer geleerd heeft. Ik las pas een boekje van Ryle over het HA en het goede gebruik ervan en de zegeningen die je dan ontvangt. Dat het zo kan zijn dat je niets merkt, maar dat de wortels van het geloof toch versterkt worden. Ik verlang daar zo naar. In mij is alleen maar onvoldoende, maar tegelijk verlang ik naar die zegeningen. Daarom ga ik. Maar soms ben ik zo intens moe van die negatieve gedachten en al die aanvechtingen dat ik denk: Ik ga nooit weer. Waarom is het zo beladen rondom het HA zodat niemand meer durft?

Antwoord

102 reacties
hagd
@ Plderoos
''Nou hebben wij, onterecht dus, met elkaar afgesproken dat je pas aan het avondmaal mag komen als we zekerlijk bekeerd zijn, als we weten niet meer een historisch geloof te hebben, dat we gevoelen een vreemdeling te zijn op doorreis, dat we de Christus werkelijk lief gekregen hebben, dat we Hem niet meer kunnen missen, dat Hij ons ja en amen is geworden, en noem al die cliche's maar op. DUS, als je dan niet aangaat dan zeg je eigenlijk: nee, Jezus is niet voor mij gestorven. ''

ONTERECHT? Pas als je deze dingen hebt ondervonden, mag je de Heere verschrikkelijk dankbaar zijn, want dan! Inderdaad! Is Hij voor jouw gestorven! Als jij geen vreemdeling bent op de doorreis, en Christus niet liefhebt, hoe wil jij dan ooit de Heere willen dienen? Wat zoek jij in de hemel als je er ooit komen mag zonder deze belevingen?? Leer jij niets over : Ellende, verlossing & dankbaarheid? Zonder de ellende over te slaan?
Als je dit ondervonden hebt, dan mag je inderdaad deelnemen aan het Heilig Avondmaal! Wat gun ik dat iedereen!!

Ik ben het helemaal met 'vlokje' eens! Andere dominee vertelde eens in een preek (zo kwam het bij mij over)
Mensen kunnen deelnemen aan de tafel, maar zijn blij als het afgelopen is, halen opgelucht adem, en gaan door met hun leven alsof er niets gebeurd is.. Klopt niet!
Maar er zijn ook mensen die Niet aangaan, geen vrijmoedigheid hebben! Door twijfels, worstelingen! Is het echt? Mag ik wel? Zijn mijn zonden vergeven? Maar die mensen zijn er diezelfde dag niet klaar mee! Elke dag worstelen ze hier nog mee! Maar die mensen mogen vaak wel aangaan! Natuurlijk is het niet goed! Je verwerpt Christus! Maar de Jezus is gestorven voor zondaren! En die mensen worstelen ermee! Denk je dan niet dat zij ook dit voor de Heere neerleggen, en dat Hij ook deze zonde in gunst wil wegnemen??

Wat is uw enige troost beide in het leven en sterven? Cathechismusvraag 1, lees hem maar na!
De Heilige Geest is het die ons van het eeuwige leven verzekert. Het is niet iets dat wij zelf moeten aannemen, ja, pas als de Heilige Geest ons heeft overtuigt! Dan mogen we het aannemen!

Onze dominee vertelde me ooit: Ik had altijd een hekel aan de laatste 2 woorden van deze bijbeltekst: Niemand kan tot mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke. Maar nu? Wat ben ik dankbaar dat het niet anders is, anders had ik er nooit gekomen!! Zo is het!

Ik hoop dat het voor mensen tot zegen mag zijn, en erover nadenken!
Roozemond
@vlokje; ik laat me geen woorden in de mond leggen, die ik niet zo gezegd heb. Als jij elke dag voor 100% alle tijd kunt nemen voor God, petje af, geweldig, 1-0 voor jou. Ik kom er rustig en eerlijk voor uit dat mij dat niet altijd lukt, hoe graag ik dat ook zou willen! Ik ben namelijk mens, met gebreken, maar waar ik niet achter wil schuilen. En waar haal je het vandaan om na het HA opgelucht adem te halen? pardon zeg! Het is een liefdesmaaltijd waardoor ik gesterkt mocht worden en mijn weg weer vervolg met vreugde in m'n hart.
Je manier van communiceren raakt me, omdat je me gewoon niet goed genoeg kent om zomaar die oordelen over mij heen te storten.
Het ga je goed!
Roozemond
@Vlokje; en voor mij is het ook geen M OETEN! Het is uit liefde voor mijn Heiland!
plderoos
@hagd, inderdaad. Onterecht. Waar in de bijbel vind jij dat je aan ook maar één van de door jou genoemde voorwaarden moet voldoen? Wou je soms beweren dat als ik niet eens weet wat zonde is, maar ik vind Jezus helemaal geweldig en nou hoor ik ook nog dat ik als Zijn broer kan worden aangenomen, dat ik dan niet welkom zou zijn? Hoe durf je je dat oordeel aan te matigen.

Maar vooruit, laten we dat eens vergeten en gewoon even met geloofslogica nadenken. We zullen het er gauw over eens zijn dat we allemaal tot niets goeds in staat zijn en dat we allemaal in het verderf liggen. Denk je niet dat je in ze zondige staat helemaal niet kúnt vaststellen of jouw belevingen wel oprecht zijn? Hoe weet je dat de Heilige Geest jou getrokken heeft? heb je een vlam op je hoofd gehad? Heeft Hij jou ingefluisterd dat je de Zijne bent? En hoe heb jij dan kunnen vaststellen of het satan niet was? satan kan heel goed uit de bijbel citeren namelijk dus het lijkt al gauw heel echt!

En volgens dezelfde logische redenatie. Denk je niet dat als je eenmaal gelooft, dat je dán pas, met je gelovige geestelijke oog, in staat bent om goed te bepalen wat al of niet met Gods wil overeen stemt?

Het is dus precies andersom dan jij zegt. Eerst is daar het geloof, en dán pas ellendekennis en dankbaarheid. Zonder geloof ben je daar niet toe in staat! En de door jou foutief aangehaalde catechismus is dat met mij eens. Ze begint namelijk eerst over de troost dat ik altijd eigendom ben van Jezus Christus (wat je zonder geloof in bijbelse zin niet bent!) en daarná pas over ellende verlossing en dankbaarheid.

Je dwaalt zeer. Leg anderen geen geboden op als ze in willen gaan, je zou ze kunnen tegenhouden.
hagd
@ plderoos

Ik hoop dat we het wel met elkaar eens zijn, misschien ben ik niet duidelijk, of jij begrijpt mij onvoldoende. Kortom: miscommunicatie.

Jij zegt:
''Waar in de bijbel vind jij dat je aan ook maar één van de door jou genoemde voorwaarden moet voldoen?''

In het Avondmaalsformulier wat gebruikelijk is voor het houden van Avondmaal en gegrond is aan de Bijbel. De 3 stukken moeten gekend worden voor je deel kan nemen aan het Avondmaal. Dat is eigenlijk alles wat ik wilde zeggen.
Maar! Hoeveel mensen gaan er niet aan, zonder de 3 stukken te kennen? En leven maar door alsof er niets gebeurd is? Die zijn er helaas. Waarom loopt in de ene kerk de hele kerk leeg, en andere kerk maar 2 tafels? Dat ligt er toch ook een beetje aan, hoe deze heilige instelling wordt gepredikt! als ik het zo mag uitdrukken! Sommige predikanten slaan liever de ellende over in de preek, daar maak ik mij een beetje zorgen over, ik hoop dat je met me meevoelt. (de Bijbel spreekt veel over dwaalleraars...)
Jezus spreekt toch niet voor niets door gelijkenissen over de koninklijke bruiloft???
Het is een Heilige instelling voor Zijn discipelen, Zijn kinderen! Die de 3 stukken mogen kennen. Er mag best een beetje voorzichtigheid in zijn.. mijn mening (op Bijbelse grondslag)

Jij zegt:
''Denk je niet dat je in ze zondige staat helemaal niet kúnt vaststellen of jouw belevingen wel oprecht zijn? Hoe weet je dat de Heilige Geest jou getrokken heeft? heb je een vlam op je hoofd gehad? Heeft Hij jou ingefluisterd dat je de Zijne bent? En hoe heb jij dan kunnen vaststellen of het satan niet was? satan kan heel goed uit de bijbel citeren namelijk dus het lijkt al gauw heel echt!''

Ja! Moelijk he, al die aanvechtingen! Zijn mijn belevingen wel oprecht? Daar heb ik veel over geworsteld! Maar dan ga je je het in jezelf zoeken. Zoek het bij de Heere, Hij zal je Zijn wegen leren! God zal ze Zelf bevestigen en schragen! (psalm 87) Nogmaals, vraag om genade. Hij zal het je geven. Hij kan en wil en zal in nood, volkomen uitkomst geven! Heb zelf ook meegemaakt. Vragen om bevestiging, tot 3 x toe achtereen heb ik antwoord mogen ontvangen. De eerste 2 keren dacht ik elke keer dat het van de duivel was. De derde keer was zo duidelijk, dat ik de Heere alleen maar heb mogen danken, danken, danken.! De Heilige Geest overtuigt het in je hart! Dat is Zijn taak onder andere. Natuurlijk ga je er later weer aan twijfelen! Was het wel echt? Ik herken dat uit duizenden! Maar sla ons oog op de Heere. Hij is ook verzocht geweest in alle dingen! Doch zonder zonde! Hij heeft medelijden met ons, Hij weet hoe wij zijn, gelukkig! Stel je voor dat Hij er geen voorstelling bij had! Je kunt en mag ook geen grond bouwen op de ervaringen, maar door middel van ervaringen kan het wel tot steun zijn voor je, om ermee tevoorschijn te komen voor God, om nog meer genade als je alles weer in twijfel trekt! Puur ongeloof! Maar zo zit ik helaas in elkaar! Wilde dat het anders was. Bidt maar veel om vast geloof! Wat lijkt mij dat heerlijk! Maar gelukkig zegt de Heere ook: Ik zal niet laten varen wat Zijn hand begon. Wat een troost!

Jij zegt:
''Denk je niet dat als je eenmaal gelooft, dat je dán pas, met je gelovige geestelijke oog, in staat bent om goed te bepalen wat al of niet met Gods wil overeen stemt?''

Zeker weten!!! Ben blij dat we het hier met elkaar over eens zijn!
Toch denk ik wel dat niet alles met elkaar tegelijk gepaard gaat, maar dat denk ik. Als je met je hart ziet dat je verloren ligt, zijn niet meteen je zonden ook vergeven, toch? Of heb ik het mis. Als ik naar mezelf kijk, heb ik erg lang met mijn ellende geworsteld, ik kwam er zelf niet uit. En sommigen zullen er nooit uitkomen, die blijven worstelen in zichzelf!! Hun eeuwige dood! Totdat de Heere in mijn leven kwam, en zag dat ik Hem alleen nodig heb, hoewel ik allang wel wist dat ik Hem nodig had, maar wilde bevestiging! En Hij maakte mij gewillig om Hem te dienen. Ingrijpende omkeer. Helaas gaat het nog met bergen en dalen! Dan mag je toch
het geloof aannemen, en op Zijn beloften pleiten?

Ik hoop dat we het nu meer met elkaar eens kunnen zijn dan de vorige reacties..?

Onze hulp en enige verwachting is van de Heere alleen!
jsml
@Hagd
Laten we nou niet de manier waarop God ons bekeert heeft voorspiegelen als DE manier. Hij kan het op duizend manieren doen. Ellendekennis hoeft niet vooraf te gaan aan verlossing. Kijk eens naar de pinksterlingen in Hand 2:41 Zij nu die zijn woord met VREUGDE aannamen, werden gedoopt; en ongeveer drieduizend zielen werden er op die dag aan hen toegevoegd.

Waarom mogen we pas geloven als wij ervaren dat God ons persoonlijk aan het overtuigen is? Je zegt zelfs: dan pas MAG je Hem dankbaar zijn. Dus anders is het verboden om Hem dankbaar te zijn?? of om in Hem te geloven? Onbekeerd ZULLEN we nooit geloven of dankbaar zijn, maar als het niet mocht hadden wij een waterdicht excuus.

En dat trekke van de Vader, wat jij aanhaalde, daar staat bij in de kanttekening dat de Vader ons gewillig en bekwaam maakt. Dan moeten we zelf dus nog tot Jezus gaan, Hij heeft ons slechts gewillig gemaakt. En we kunnen het dan ook, Hij heeft ons ook bekwaam gemaakt. En zeg nou eerlijk: Is het gezegd dat wij altijd WETEN dat het de Vader is die ons gewillig heeft gemaakt of komt dat pas later??????

Als laatste wil ik je vragen wanneer je NIET op Zijn beloften mag pleiten? Tegen wie zou jij willen zeggen dat de belofte: zoekt en gij ZULT vinden niet geld?? Ik ken overigens de uitspraak wel hoor. Ik heb op het punt gestaan om mijn Bijbel dan maar bij het oud vuil te gooien omdat het voor mij toch loze beloftes waren......

Van harte Gods zegen toegewenst.
jsml
@Roozemond
Ik vind jou zwarte kleren tijdens het HA nog niet zo gek hoor. In 1 Kor. 11:26 lees ik: Want zo dikwijls als u dit brood eet en deze drinkbeker drinkt verkondig de dood van de Heere, totdat Hij komt.

Dat Hij voor ons wilde sterven geeft ontzaglijk veel vreugde, maar dat het nodig was door onze zonden dat Hij moest sterven geeft ontzaglijk veel verdriet..

Juist geen zwart of juist wel zwart? Er is allebei wat voor te zeggen....
plderoos
@Hagd jsml heft gelijk als hij zegt dat je je eigen bekering niet aan een ander moet voorstellen als dé manier. Ik zie mijzelf als een gelovig mens, en ik zou best een moment van duidelijke bekering kunnen aanwijzen. Ik weet echter ook nog van momenten uit mijn vroege jeugd van diepe en echte verontwaardiging als ze Jezus beledigden. Is dát dan Gods manier? Nee, het geeft slecht aan dat het heel goed mogelijk is om, net als Johannes de Doper bekeerd te worden geboren. Het kan allemaal.

Je antwoordt het precies goed. Die voorwaarden vind je in het avondmaals formulier. Ik zou zeggen, sla nu eens serieus de bijbel er op na. Daar zul je die voorwaarden gewoon niet vinden! Een belangrijk gedeelte is bijvoorbeeld: "wij noemen de volgende zondaren" en verder. Dat kom uit de brieven aan Corinthe. Paulus vergelijkt daar twee groepen mensen, gelovigen en ongelovigen. En die ongelovigen duidt hij aan met, hoereerders, gierigaards en leugenaars. En, zegt hij dan tegen de gelovigen, doen jullie dat dus maar niet want waarom zou je je gedragen als die ongelovigen. Hij zegt dus NIET dat een geldgierige het koninkrijk niet beërven zal, hij zegt dat een ongelóvige het koninkrijk niet beërven zal. En dat is ook de hele boodschap van het evangelie. Er is slechts één zonde die tot de hel leidt: ongeloof. Al het andere doet niet terzake. Alle gelovige mensen zijn net zo zondig als alle ongelovige mensen, wat ze in de hemel doet belanden is geloof. De interpretatie van het formulier is op dat punt dus NIET op de bijbel gegrond. We lezen het al eeuwen zo en het is er zo ingesleten dat we het voor waar aannemen maar dat is het niet.

En nee, aanvechtingen zoals jij die beschrijft zijn niet moeilijk. Dat is het alleen maar zolang je vanuit jezelf redeneert. En dat is wat je aan het doen bent. "De derde keer was zo duidelijk, dat ik de Heere alleen maar heb mogen danken, danken, danken.!" En dat is niet waar, het is niet echt, ook die derde keer mag je onmiddellijk weer in twijfel trekken. Geloven is namelijk helemaal niet moeilijk. Iedereen weet of wat je gelooft echt is, tenminste, als je je geen twijfel aan laat praten. Als de huisarts je zegt twee weken rust te houden doe je dat, je gelooft hem. Dus als God zegt dat Hij de wereld zo lief heeft dat Hij Zijn Zoon gaf zodat ik niet verloren ga, nou, dan geloof ik dat en dan ga ik dus niet verloren. Moeilijker is het niet. Het gaat er niet om wat ik voel of ervaar of beleef, dat is nou precies wat twijfel geeft. Maar als je je baseert op het Woord is er geen enkele twijfel nodig.

Als je inziet dat je verloren ligt zijn je zonden je inderdaad niet per definitie vergeven. want daarvoor is geloof in Jezus nodig. Maar persoonlijk denk ik dat je dat niet kunt inzien zonder geloof. Ik vind daarom dat dominee's daar niet zo eindeloos de nadruk op moeten leggen. Het gaat erom dat je er persoonlijk op vertrouwt dat God het omwille van Jezus goed met je zal maken. Daar komt alles op neer. Door steeds maar weer over dat schuldbesef enzo te beginnen maak je mensen aan het twijfelen omdat ze nu eenmaal geen groot schuldbesef hebben. En als ze dat bij zichzelf opmerken gaan ze twijfelen aan hun geloof, hebben ze een heel lastig leven, en dat is helemaal niet nodig.

Maar, hoewel ik het niet met je manier van redeneren eens ben, omdat ik meen dat je daardoor de twijfel die je zelf steeds gehad hebt ook op anderen overbrengt, denk ik, je reactie lezende, wel dat je een integere gelovige bent. Maar ik gun andere zo graag geloofszekerheid, dat maakt het leven zoveel makkelijker.
Roozemond
jsml: juist! Jij begrijpt het.
hagd
@ JSML
Ik weet dat Hij een bekering op miljoenen verschillende manieren kan leiden! Daarmee laat ik alleen zien hoe groot God is! :)

jij zegt:
Ellendekennis hoeft niet vooraf te gaan aan verlossing. Kijk eens naar de pinksterlingen in Hand 2:41 Zij nu die zijn woord met VREUGDE aannamen, werden gedoopt; en ongeveer drieduizend zielen werden er op die dag aan hen toegevoegd.

Denk je dat er geen ellendekennis van deze 3000 mensen waren??? Dan gaan we nu samen dit gedeelte nogmaals stukje behandelen.. Bijbelstudie is meestal beter dan dat je een gedeelte maar even snel doorleest, deze bijzonder wonderlijke geschiedenissen.

We lezen Handelingen 2: 37
En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen, mannen broeders?

Verslagen in het hart! Wat staat daar volgens kanttekeningen, wat uiteraard de waarheid is:
werden doorstoken of doorprikkeld, namelijk door het leedwezen hunner zonde aan Hem begaan!

Wat zullen wij doen? Kanttekening zegt hierover: Om de verdiende straf te ontvlieden, vergevind van hun zonden te verkrijgen en zalig te worden.

Toch wel degelijk eerst ellendekennis.
Paulus vroeg zich ook af: wat wilt Gij dat ik doen zal? Dan wordt er naar Handelingen 2 : 37 doorverwezen. Ook eerst ellende, iedereen wordt eerst ontdekt aan zijn of haar ellende voor hij of zij verlost kan worden. Waarvoor wil je anders verlost worden als jij denkt geen zonde te hebben, waar je niet aan ontdekt bent?

Je zegt zelfs: dan pas MAG je Hem dankbaar zijn. Dus anders is het verboden om Hem dankbaar te zijn?? of om in Hem te geloven? Onbekeerd ZULLEN we nooit geloven of dankbaar zijn.

Nee hoor, je mag Hem altijd dankbaar zijn, maar inderdaad! Je kan Hem pas echt dankbaar zijn als je Hem hebt leren kennen! Mijn excuus voor mijn typefout. Gelukkig zijn we het er met elkaar over eens.

Jij zegt:
En zeg nou eerlijk: Is het gezegd dat wij altijd WETEN dat het de Vader is die ons gewillig heeft gemaakt of komt dat pas later??????

Nee, dat denk ik niet. Vaak merk ik uit mijn onwil later pas dat het de Heere is die me gewillig maakte, maar dat is anders dan WETEN. Weten denk ik wel dat je dat weet.. Weten is een verstandszaak, in mijn beleving is dat meestal wel anders!

Als laatste wil ik je vragen wanneer je NIET op Zijn beloften mag pleiten?
Ja, ik had de reactie verzonden, en zat hem terug te lezen, en dacht: Hier gaat iemand iets van zeggen! Mijn excuses :) Maar je snapt hoop ik wel dat ik dat inderdaad niet beodel. Toch denk ik wel dat we voorzichtig mogen zijn op het pleiten van Zijn beloften. Iemand die niet aan zijn zonde ontdekt is, denkt wel voor God te kunnen bestaan zonder ellendekennis, en wel vraagt om vergeving der zonden, lijkt mij best bijzonder..
En als niemand pleit op Zijn belofte: Wie zoekt, zal vinden etc. dan kan er niemand zalig worden, dus een onbekeerde mag degelijk wel pleiten op Zijn beloften..

@Plderoos
Jij zegt:
Die voorwaarden vind je in het avondmaals formulier. Ik zou zeggen, sla nu eens serieus de bijbel er op na. Daar zul je die voorwaarden gewoon niet vinden! Een belangrijk gedeelte is bijvoorbeeld: "wij noemen de volgende zondaren" en verder. Dat kom uit de brieven aan Corinthe. Paulus vergelijkt daar twee groepen mensen, gelovigen en ongelovigen. En die ongelovigen duidt hij aan met, hoereerders, gierigaards en leugenaars. En, zegt hij dan tegen de GELOVIGEN! enz.

Inderdaad! Gelovigen! Wie zijn nu de gelovigen? Degenen die de Heere kennen! Wedergeboren mensen. Discipelen zaten aan, dat zijn kinderen Gods!

1 Korinthe 10: 21:
Gij kunt de drinkbeker des Heeren niet drinken en den drinkbeker der duivelen, gij kunt niet deelachtig zijn der tafelen des Heeren, en der tafel der duivelen.

1 Korinthe 11: 28
Maar de mens beproeve zichtzelfen, en ete alzo van het brood en drinke van den drinkbeker.
Beproeve.. volgens kanttekening: onderzoeke zijn gemoed, en conscientie, of hij ook in zijn hart gevoelt, een recht leedwezen en droegheid over zijn zonden, alsook een vast geloof en vertrouwen in de verdiensten van Hezus Christus, en daarenboven een ongeveinsd voornemen om de zonden meer en meer af te sterven en in een nieuw godzalig leven voor God te wandelen.

Hier, op deze tekst wordt dus ook het Avondmaalsformulier op gebaseerd, en terecht!
Hoe kan een onwedergeboren mens Zijn gedachtenis herdenken, als hij niet weet dat Hij ook voor Hem gestorven is? Want een wedergeboren mens mag immers pas geloven dat Hij voor hun zonden gestorven is? Kortom: Heilig Avondmaal is alleen voor de wedergeboren mens!
1a2b3c
@hagd: Toch denk ik wel dat we voorzichtig mogen zijn op het pleiten van Zijn beloften.

Wie dat toch ooit verzonnen heeft 'pleiten' op beloften! Als iemand iets belooft dan geloof je het of je gelooft het niet. Dit klink me een beetje in de oren alsof God 'overgehaald' moet worden.

Verder staat er ook nergens in de Bijbel dat je eerst je ellende moet kennen, maar wel dat iedereen die wil mag komen. Opb.22:17.
Kijk maar eens naar Levi, het ene moment zat hij zijn geld te tellen en toen Jezus zei: 'volg Mij' stond hij op en volgde Hem.
En de kamerling begreep eerst niet dat het over Jezus ging, maar zodra hij dat snapte geloofde hij en werd gedoopt en reisde zijn weg met blijdschap.
Het gaat gewoon bij iedereen weer anders, daar is geen systeem voor.
1a2b3c
Ik realiseer me dat ik het wel een beetje kort door de bocht heb opgeschreven, alsof er geen twijfel kan zijn.
Misschien kan ik het met een voorbeeld duidelijk maken: Stel dat je in de krant leest dat bakker x alle mensen die tussen negen en drie uur in zijn winkel komen, een gratis taart krijgen.
Degenen die het niet geloven zullen de moeite niet nemen om naar zijn winkel te gaan.
Degenen die het wel geloven gaan er vrolijk naar toe.
En dan heb je de groep twijfelaars nog. Zou het wel echt waar zijn, of misschien is de voorraad wel op, of misschien .....
Maar als je ondanks je twijfel toch naar de winkel gaat, blijkt daaruit dat je toch geloof hecht aan de belofte want anders ging je niet.

Maar een belofte wordt niet gegeven om erop te pleiten, die moet gelooft worden.
plderoos
@hagd: "Discipelen zaten aan, dat zijn kinderen Gods! "

Alleen een citaat van Jezus die Hij uitsprak tegen Petrus tijdens het eerste avondmaal: "en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders."
vlokje
Het gaat een beetje off topic worden weer, maar nog één keer zien of de beheerders dit accepteren.
Voor iedereen die zegt: Het geloof is het enige wat de doorslag geeft....
Dan heb ik nog zo'n berg vragen.... Wat voor al die mensen die nog nooit van zonde en ene Jezus ooit zelfs maar gehoord hebben. Er staat expliciet: zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen.

Heel consequent zijn we als het 'ons bijbelkenners' betreft. Zonder geloof belandt je in de hel. Maar dan moet je deze logica ook doortrekken, wat moet ik dan met een halve wereld zonder bijbelkenners. Zij zullen met minder slagen geslagen worden? Of zal daar een genadig God zijn die veel beter dan wij weten dat er zovelen nooit ene kans hebben gekregen een glimp van Jezus op te vangen. Maar als dat waar zou zijn, zijn er talloze andere dingen die ook in de Bijbel staan weer niet waar. Wie niet geloofd zal hebben zal verdoemd worden.
Ik kan hier helemaal overspannen van worden, ben het zelfs lange tijd geweest.
Een en ander rijmt en klopt niet met elkaar. Is het zo heel vreemd dat ik bepaalde dingen helemaal los laat, en blanco van God wil houden?
1a2b3c
Hoi vlokje, het is idd off topic. (waarom kom je niet naar het forum?)
Ik geloof niet dat wij mensen overal een antwoord op kunnen hebben, we zijn God niet.
Toch denk ik dat de Bijbel er wel iets meer over zegt dan alleen dat degenen die de weg niet geweten hebben met weinige slagen geslagen zullen worden.
Als ik Rom. 1 vanaf vers 18 tot Rom.2:11 lees dan begrijp ik daaruit dat degenen die van Jezus niet weten weten, geoordeeld zullen worden naar het licht dat zij hadden.
In Opb.20:12 staat dat er geoordeeld zal worden naar de werken die gedaan zijn.

Groet!
hagd
Nog 1 ding wil ik zeggen:
Als de Heere waarlijk in je leven komt, zal hij je je schuld laten zien, niet alles in 1 keer, dat zou je niet kunnen verdragen, maar langzaam aan! Je zult je je moeten afvragen waar je schuld is gebleven! Want die heb je als het goed is! Geen vergeving van zonden is voor eeuwig verloren gaan! De Heere gaat ALTIJD! in de weg van bekering: eerst ellende, verlossing & dankbaarheid.

Waar lees ik uit jullie reactie dat het een éénzijdig Godswerk is? Nergens!
De personen die denken dat je Jezus zelf kan aannemen kunnen beter niet op zulke forums reageren, ze brengen reformatorischen aan de twijfel en brengen hen het verkeerde pad op.
Het is de Heere die al het werk doet, het geloof moet geschonken worden! Je kunt niet zomaar zeggen. Ik geloof, en hopla, nu zijn mijn zonden vergeven etc.etc. Het is een bijzondere weg die de Heere met je gaat.

Strijdt! om in te gaan! staat er in de Bijbel. Jullie denken er zo makkelijk over lijkt wel.

@1a2b3c zegt:
Verder staat er ook nergens in de Bijbel dat je eerst je ellende moet kennen, maar wel dat iedereen die wil mag komen. Opb.22:17.

Je hebt gelijk dat iedereen mag komen! Maar nogmaals, als je oprecht tot Hem komt, zal Hij alles geven wat nodig is tot de zaligheid wat altijd begint met zondekennis! (romeinen 8 :32)

je zegt ook:
Kijk maar eens naar Levi, het ene moment zat hij zijn geld te tellen en toen Jezus zei: 'volg Mij' stond hij op en volgde Hem.

Jezus was al in Hem begonnen. in vers 10: En vele tollenaars en zondaren kwamen en zaten mede aan, met Jezus en Zijn discipelen! vers 12: Die gezond zijn, hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn! Ook levi was ziek!... en zag alleen op Hem om vergeving zijner zonden. Vers 13: Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering! Hij had Levi geroepen! Nietwaar?

Jij zegt:
En de kamerling begreep eerst niet dat het over Jezus ging, maar zodra hij dat snapte geloofde hij en werd gedoopt en reisde zijn weg met blijdschap.

Het is ook wel belangrijk WAT de Moorman las, Hij las uit Jesaja: Hij is als een schaap ter slachting geleid. Jezus is aan het kruis gestorven voor onze zonden!!! Filippus verkondigde hem Jezus. En de Moorman zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zone Gods is. Volgens kanttekenignen: En derhalve de ware Zaligmaker, Die ons door Zijn lijden en sterven van de ZONDE en den dood verlost heeft, volgens de vorige profetie, toen werd hij inderdaad gedoopt, ook met zondekennis! Er staan geen voorbeelden in de Bijbel van bekeerden, die geen zondekennis hebben gehad.

Als laatste dit nog
Jij zegt:
Als ik Rom. 1 vanaf vers 18 tot Rom.2:11 lees dan begrijp ik daaruit dat degenen die van Jezus niet weten weten, geoordeeld zullen worden naar het licht dat zij hadden.

De hel blijft en is voor iedereen die verloren gaat, Jezus niet gekend hebben, ondragelijk!!!!!

Gods zegen, mag het ook tot lering zijn.
Daniel
@hagd, je schrijft:

'Als de Heere waarlijk in je leven komt, zal hij je je schuld laten zien, niet alles in 1 keer, dat zou je niet kunnen verdragen, maar langzaam aan! Je zult je je moeten afvragen waar je schuld is gebleven! Want die heb je als het goed is! Geen vergeving van zonden is voor eeuwig verloren gaan! De Heere gaat ALTIJD! in de weg van bekering: eerst ellende, verlossing & dankbaarheid'.

Dat ben ik niet met je eens, als jouw dierbaren in één klap worden weggevaagd door een vliegtuigongeluk, de Heere zal de boodschap niet in één keer brengen, daarvoor mag de dominee of de arts langskomen. De Heere is vaak ver weg, En ben jij zo goed dat jij geen schuld hebt, je hebt de oplossing wel, ellende, verlossing en dan dankbaarheid.

Mijn schoenen stromen over van dankbaarheid, maar wat met mijn ellende en verlossing?
Maar mijn hond gaat dood, daar zit ik meer mee, ik ben niet bekeerd want ik heb geen zondekennis, maar ik hou van het leven, niet van de dood.
adriano313
@ hagd, elke weg die God met een mens gaat is een bijzondere weg. Jou weg is niet bijzonderder dan die van je buurman of mij maar in de praktijk misschien wat anders...
Al voor de wereld geschapen was, had God door zijn zoon Jezus Christus al een plan met jou, je buurman en mij... (efze1; ps139). Verder is het jou bijbel die aanspoort om Jezus aan te nemen als Heer en verlosser, net zoals abraham de belofte aanvaarde en Jezus zijn koningschap. ( Mat 11: 14; Joh 3,33 ; Kol 2:6 ; Hand 2:41; Hand 8:14; 2 Tess 2:10)

Ik weet niet waarom je zo stellig benadrukt maar al het werk van God is vanuit Hem en door Hem. Dit is inclusief dat iemand belijdt (!) dat Hij in Jezus Christus gelooft en Hem aanneemt als Heer en verlosser van zijn leven. Rom 10:
9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis

Hierin zegt paulus niet dat je eerst je zonden moet belijden en dat je daarna(!) pas hem kan aannemen. Dat is menselijk denken boven het werk van de heilige Geest. En die gaat overal dwars doorheen en trek je vanuit de macht (zonden) der duisternis tot in het koninkrijk van het licht! Daar sta je dan met Jezus in je hart en alle gebieden in je leven nog vol zonden....

Maar Hij maakt vrij, en ik noem het maar even je persoonlijke akker die je mag gaan opruimen van alle duistere rotzooi zodat je ook volwaardig koninklijke vrucht mag gaan voortbrengen en ik ben het met je eens dat dit een proces kan zijn.

Maar er zijn mensen die Jezus niet aannemen als Heer van hun hart en leven en die dagelijks bidden of God hun zonden wil vergeven op basis van geen Heiland. Dat gaat gewoon niet. Geen geloof in een heiland betekend gewoon geen vergeving...en dat is ook geen pech hebben!
(denk maar aan het voorbeeld van de bakker en de taart van 1a2b3c)

Door tal van redenen nemen velen Jezus niet aan.... (ook niet vreemd want dan krijgt een zondig mens, een verzegeling met de H.Geest en wordt je uit macht van zonden gehaald naar het koninkrijk van het licht, rara) Dus er is een vertroebeling.... wel zondig voelen (schuld en aanklacht van de duisternis) maar geen verlossing kennen en toepassen!

(Hand 26,18) Om hun ogen te openen ter bekering uit de duisternis tot het licht en van de macht van de satan tot God, opdat zij vergeving van zonden en een erfdeel onder de geheiligden zouden ontvangen door het geloof in Mij.

Wat de zonden betreft is de bijbel daar heel helder over. God haat de zonden en zonden en God gaan niet samen. Daar geeft God duidelijk instructie om je te bekeren van een zondig leven.
Dus je keert je af van (de macht van)zonden tot Het Geloof, dat is Jezus Christus!
(Lucas 5:32) Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars, tot bekering

(Hand.3:19) Heb er dus berouw over en bekeer u tot God; dan zal Hij uw zonden wegdoen, zodat een tijd van verfrissing aanbreekt als u met de Here leef

Bekering en geloof zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
(Marcus 1:15b) Bekeert u en gelooft het evangelie

waar jij op doelt en de nadruk op legt is een proces van inzicht krijgen in je zondige levenswandel en van zonden belijden. En ja ook daarvoor is er een duidelijke belofte

(1joh 1: 9) Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

maar hier is wel een voorwaarde aan vast, dat Jezus jou Here en verlosser moet zijn!

6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet; 7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.

@hagd al met al misschien een totaal andere benadering dan die je volgens mij gewend bent,
Maar dat geeft niet, hopelijk ben je en blijf je mijn broer ook, zolang je Jezus maar aangenomen hebt als Heer en heiland van je leven.
De opmerking dat Gods zegen tot lering mag zijn klopt niet, want in Jezus Christus delen we n.l. in alle geestelijke zegeningen efe 1, toch

grt en Gods zegen toegewenst
nu is het aan jou om dit te aanvaarden.

kol 2:6 Nu gij Christus Jezus, de Here, aanvaard hebt, wandelt in Hem, 7 geworteld en dan opgebouwd wordend in Hem, bevestigd wordend in het geloof, zoals u geleerd is, overvloeiende in dankzegging.
dkw
Mooi voorbeeld van die taart @1a2b3c.
En dan heb je ook nog mensen die zeggen ik blijf maar thuis want die taart moet me gegeven worden, dus als ik zo'n taart moet krijgen komt hij vanzelf wel, daar kan ik niks aan doen, dat moet iemand anders doen.

Of mensen die hele ingewikkelde discussies houden over het deeg, hoe het bereid moet worden, handhaven van oude receptenboeken, hele verzamelingen hiervan bezitten, zo druk met beredeneren hoe die taart nu gegeten moet worden, wat voor proces daar bij hoort, op welke manier etc en de taart zelf helemaal vergeten!

En dan zien ze anderen met die taart lopen na 3en en zetten ze grote ogen op, jij met een taart? Was het dan zo makkelijk?
karlo
Weet je, dit geeft voor mij, die deze zaken niet zo op een rijtje heeft enorm veel verwarring. Als ik @hagd lees compleet met bijbelteksten, dan denk ik zo is het. Dan lees ik de anderen, ook met bijbelteksten. dan denk ik, zij hebben gelijk. Voor mij blijft de bede over: Och Heer zend UW licht en waarheid neder. En met de tollenaar: Wees mij zondaar genadig. (trouwens toch wel zondekennis eigenlijk, denk ik nu?!)