Is het slecht als ik, samen met vriendinnen, op een zaterdagavond ga stappen? (....

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Is het slecht als ik, samen met vriendinnen, op een zaterdagavond ga stappen? Soms hoor je wel eens mensen zeggen dat het verkeerd, maar wat is dat dan? En is het echt wel zo verkeerd?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

Je snijdt een onderwerp aan dat bij veel van jouw leeftijdgenoten (ik veronderstel dat je een tiener bent) speelt. Ik keek nog even in een recent woordenboek van de Nederlandse taal wat stappen nu precies inhoudt. Daar stonden enkele betekenissen: 1. stevig lopen; 2. stapvoets gaan; 3. cafés (e.d) bezoeken, uitgaan; 4. ZN marcheren. Ik denk dat bij jou de derde betekenis aan de orde is. Het gaat dus om cafébezoeken, die ook vaak tot discobezoeken leiden. De bedoeling is vaak: ergens wat gaan drinken en met andere jongeren wat gezelligheid opzoeken.

Je vroeg: wat is er slechts aan? Misschien moet jouw vraag even anders gesteld worden:  word ik er beter van? Je kunt bij jezelf nagaan, hoe je je voelt als je dan ’s avonds of ’s nachts (?) thuiskomt. Ben je dan verlangend om Gods Woord te lezen en de dag met de Heere te besluiten? Of spelen er dan heel andere gedachten bij je, misschien is er wel afkeer van het Woord van God? Wees eerlijk tegenover jezelf. Hoe is de sfeer van de gelegenheid waar je bent? Wat is het soort muziek wat gedraaid wordt? Wie zijn de andere jongeren die daar komen? Zijn het niet vaak onkerkelijke jongeren met een heel andere levensstijl dan een christen? Vaak gebeurt het dat men met hen bevriend wordt, met alle gevolgen van dien.(Huwelijk zonder God enz.). Waarover gaan de gesprekken?

De Bijbel spreekt over het liefhebben van de wereld. Bij wereld wordt dan gedacht aan de Godevijandige wereld, die er op uit is om je weg te trekken van God en Zijn Woord. Ik denk aan 1 Johannes 2:15: “Heb de wereld niet lief, noch wat in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde van de Vader is niet in hem.” Onlangs las ik een verhaal van een ex-prostituee, waarin zij vertelde dat haar ’loopbaan’ begon in het café- en discoleven Daar was het gewoon dat jongens en meisje intiem contact hadden met elkaar en daarbij wisselden ze heel gemakkelijk van vriend of vriendin.

Als je de Heere lief hebt, voel je je daar niet meer thuis. Denk er eens aan dat Christus zou wederkomen terwijl jij daar zit. Kun je Hem dan ontmoeten? En zijn er op de zaterdagavond niet andere gelegenheden om elkaar te ontmoeten? Gelukkig zijn die er ook. Waar je ook naar toe gaat, vraag je zelf altijd af: kan ik hier voor bidden en kan ik er ook na afloop voor danken? Als dat niet kan in overeenstemming met Gods Woord dan is het stappen op de brede weg en elke stap brengt je nader bij de eeuwige grens van leven of dood.

Hartelijke groeten en ik wens je toe dicht bij de Heere te leven,
Ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus