Verbond alleen voor de Joden

Ds. A. Jonker / 33 reacties

Vraag

Aan ds. Jonker. Ik stel deze vraag naar aanleiding van uw antwoord hier op Refoweb d.d. 24-01-04 over het nieuwe verbond dat voor de Joden is. Mijn vraag is: hoe ziet u Gal. 3:7 en vers 26/29, Romeinen 11, Efeze 2:11/22? In Galaten 3:7 schrijft Paulus namelijk aan de heidenen in Galaten dat zij door het geloof kinderen van Abraham zijn. Betekent dit dat wij dus ook in dit verbond delen? Of is dit verbond echt alleen voor de Joden? Bij de kinderdoop wordt in het formulier verwezen naar het verbond met Abraham. Is dit terecht? Gaat het hier om hetzelfde verbond?

Antwoord

Het verbond dat God met Abraham sloot, was een verbond met hem en met zijn nakomelingen. Dit zijn in eerste instantie alleen de Israëlieten/de Joden. Het volk Israël heeft dit verbond van zijn kant verbroken en werd daarom in ballingschap geleid. Het wonder is, dat de Heere belooft dat Hij een nieuwe verbond zal oprichten met met Israël en Juda (Jeremia 31:31-34). De Heere Jezus zegt tegen zijn Joodse discipelen (Matth.26: 27-28): "En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit;  Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden."

Zoals de dood van de testamentmaker een testament onveranderlijk maakt en het testament moet worden uitgevoerd, zo wordt na de dood van Christus het nieuwe testament of nieuwe verbond uitgevoerd.

Wat zijn de beloften? Die lezen we in Hand. 2: 38: "En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen." Vergeving van zonden, op kosten van Jezus Christus Die Zijn bloed vergoten heeft. De Heilige Geest wordt belooft: Hij werkt het geloof in zondaarsharten zodat de gelovige deel krijgt aan de vergeving, het heil, het eeuwige leven in Christus. Aan wie wordt dit beloofd? In eerste instantie alleen aan Joodse mensen die voor Petrus staan op de Pinksterdag.  Hand. 2:39: "Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal." Maar wie zijn die mensen die "verre zijn" ? Daarbij kunnen we denken aan de tien Joodse stammen die verstrooid zijn. Maar we mogen en moeten zeker ook denken aan de heidenen die eerst verre waren (Efeze 2: 12,13) maar door het geloof in Christus nabij gekomen zijn.  Vanwege het geloof in Zijn bloed mogen heidenen delen in Zijn belofte (Efeze 3:6).

Omdat en in zoverre heidenen in Jezus Christus geloven, mogen zij delen in de beloften van het Nieuwe Verbond. Zij worden in Israël ingelijfd. Zij zijn in geestelijk opzicht kinderen van Abraham en Abraham is de vader van alle gelovigen (zowel Joden als heidenen die in Jezus Christus geloven). Zo mogen gelovigen in Jezus Christus die oorspronkelijk heiden waren, dezelfde geestelijke belofte (niet de belofte van het Land, niet de belofte van een groot volk), ontvangen als Abraham ontvangen had: "Ik ben de HEERE, uw God!" Dit belooft de Heere aan gelovigen en hun kinderen, zoals Hij dat ook beloofde aan de Joodse gelovigen en hun kinderen.

De kern van het Verbond met Abraham ("Ik ben de HEERE Uw God") en God Die vraagt om geloofsgehoorzaamheid, dezelfde als de kern van het Nieuwe Verbond. Terecht wordt in het Doopformulier verwezen naar Genesis 17, maar helaas staat er ten onrechte dat "de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen." Wij hadden immers eerst geen besnijdenis, en de in Jezus gelovende Joden mogen én besnijdenis én doop hebben.

Ds. A. Jonker

33 reacties
Roozemond
@sena; dank voor je reactie. Zo wil ik totaal niet overkomen want ik heb totaal niet overal een antwoord op... mijn enige doel om op dit web actief te zijn is elkaar te bemoedigen, helpen en er ook van te leren.

Ik heb bewust niet neergezet hoe ik er zelf in sta omdat dat juist de discussie uit zou lokken.

Hoop dat het helder is en jouw beeld van mij enigsinds aangepast kan worden.
Johannes3vers16
@1a2b3c, denk als ik dus zo al je reacties lees dat wij maar moeten stoppen. Vooral als ik ook je laatste mail lees ben ik totaal niet mee eens en precies ook wat @Roozemond zegt elkaar bemoedigen en er met elkaar wat van leren of er toch iets mee "moeten/mogen" doen.

Wil toch nog graag een opmerking plaatsen, want Jezus zegt zelf ik ben niet gekomen om de wet en de profeten te ontbinden maar te vervullen. Dat betekend dus de leer van de wet of de profeten te veranderen of teniet te doen, dat wilde hij niet maar om ze te onderhouden en wat tevoren afgebeeld en voorzegd is, te volbrengen.

Ook haal je Handelingen 15 aan en die heb ik net op mijn gemak nog eens tot me door laten dringen, maar weet je wat ik daar ook zo vreemd aan vindt? Ze moesten over dit alles vergaderen en "legde" de heidenen het portie op wat we dus lezen, maar aan het einde van het hoofdstuk hebben ze wel ruzie en gaan uit elkaar......beetje vreemd vind je niet?

Laten we met elkaar Gods Woord proclameren en onderstaand gedicht ter harte nemen:

Hij, die droeg mijn zonden,
Die mij redde van de dood.
Die mijn pijn droeg in Zijn wonden,
Zonder klacht:
Hij was een Jood.

Hij, die wist van al mijn zorgen,
die mij tilde uit de nood,
En die in een nieuwe morgen
Stralend schijnt,
Hij was een Jood.

Hij, die spoedig zal regeren,
Die mij Licht en Leven bood,
Hem die ieder zal vereren,
Als De Koning,
Was een Jood!

Hem, voor wie men zich zal buigen,
Klein en groot,
Die Gods Liefde kwam getuigen,
Werd geboren,
Als een Jood!

Hij, die alles heeft verdragen,
En ons in Zijn armen sloot,
Hij zal zeker van ons vragen,
Wat wij deden,
Met Die Jood!!
sena
@Johannes3vers16
Alles wat 1a2b3c schrijft is toch bijbels onderlegd, waarom dan zo kritisch reageren? Ik vind het allemaal heel aannemelijk wat zij schrijft en zal daar ook verder onderzoek naar doen.
Daarbij komt dat ze het niet alleen naar Hand. 15 verwijst, maar nog meer schriftgedeeltes.
1a2b3c
@Johannes3vers16: Ook haal je Handelingen 15 aan en die heb ik net op mijn gemak nog eens tot me door laten dringen, maar weet je wat ik daar ook zo vreemd aan vindt? Ze moesten over dit alles vergaderen en "legde" de heidenen het portie op wat we dus lezen, maar aan het einde van het hoofdstuk hebben ze wel ruzie en gaan uit elkaar......beetje vreemd vind je niet?

Wat ik een beetje vreemd vind is dat je nu net doet alsof die ruzie betrekking had over de wetten van Mozes, maar daarin stemden ze juist met elkaar overeen. En na hun vergadering daarover gingen ze in vrede van elkaar: Hand.15:33 En als zij daar een tijd lang vertoefd hadden, lieten hen de broeders wederom gaan met vrede, tot de apostelen.
De ruzie ging erover dat Barnabas Markus wilde meenemen maar Paulus wilde Silas meenemen.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat Jezus niet gekomen is om de wet te ontbinden maar om die te vervullen, voluit Bijbels. Maar dat heb ik ook absoluut niet bestreden.

Ik heb niets tegen een discussie als het op een respectvolle manier gebeurd. Jouw bijdragen kan ik meestal wel waarderen ook.
Ik vind het deze keer alleen jammer dat je me deze keer woorden in de mond leg die ik helemaal niet gezegd heb.
En verder vind ik het voor een discussie van belang dat je zegt wat er volgens jou niet klopt aan mijn mening, om vervolgens aan te geven hoe je het dan wel ziet. Uiteraard beide Bijbels onderbouwd.

Het gedicht wat je citeert vind ik mooi.

Zegen!
1a2b3c
@sena: ... en zal daar ook verder onderzoek naar doen.

Heel goed, nooit iets zomaar aannemen maar net als de Bereërs alles onderzoeken ;-)
Ik sta altijd open voor een mening die Bijbelser is dan de mijne.
plderoos
Ik kan een heel eind met 1a2b3c meegaan. Ik zou allen maar, maar dat is een heel klein verschil, de olijfboom 'het geloof''noemen, maar misschien is dat wel hetzelfde als Jezus.

Paulus maakt in die lange redenering in Romeinen duidelijk dat het geloof (of Jezus) wordt voorgesteld door die olijfboom. Daarin zijn natuurlijke takken. Maar, de leden van het volk Israël die niet geloofden zijn eruit gebroken. Zijn dus ook werkelijk niet bewaard gebleven, maar uitgebroken. Want, zegt hij elders in diezelfde redenering, Niet de kinderen naar het vlees, maar de kinderen des geloofs worden gerekend voor nageslacht. Het nageslacht van Abraham, is niet het volk Israël, maar allen die geloven, talrijk als het zand der zee. In het OT de gelovigen uit Israël én degenen die zich bij het volk voegden, in het NT de gelovigen uit de heidenen, én de messias belijdende Joden.

De heidenen zijn in Gods verbond toegelaten om het fysieke volk Israël tot jaloezie te verwekken, de joden die zich niet tot het geloof laten verleiden zijn werkelijk uitgebroken takken. In plaats daarvan worden de gelovigen uit de heidenen in die olijfboom van het geloof (of Jezus) ingeënt, ze worden één met die olijfboom waarin al natuurlijke takken, de gelovigen uit Israël zaten. Al die takken tezamen zijn het nageslacht van Abraham. En aldus, concludeert Paulus dan, zal gans Israël behouden worden.
Johannes3vers16
@1a2b3c en @sena, hierin zien we dat er ook een nadeel zit aan zowel reacties plaatsen als aan bv mailen of een sms sturen. We zien betrokkene niet en kunnen op die manier dus ook geen gelijke hoor en wederhoor toepassen.

Als je dus vind dat ik je woorden in je mond leg die je helemaal niet hebt gezegd, bij deze excuses, maar zo is dat in ieder geval niet bedoelt!

Je schrijft: Het grote verschil met de wet van Mozes is dat die van buitenaf kwam, het was een juk wat niemand kon dragen. Doe dat en gij zult leven Lev.
De wet van Christus heeft de gelovige in het hart, zodat het geen moeten meer is maar willen vanuit de liefde.
Heb.8:10 Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven.
En dat heeft op geen enkele manier betrekking op het behoud."

Dit citeer je bv in een van de vorige reacties en dan vraag ik ook, wat bedoel je er dan eigenlijk precies mee? Er staan zoveel voorbeelden in de Bijbel waar onze God en vader ons wijst op de onderhouden van Zijn geboden en dan vraag ik me wel eens as, welke geboden zijn dat dan? Welke dan niet en welke wel?!

Leven vanuit de gezindheid van Christus en dan zeg ik van harte AMEN, maar wat was Zijn gezindheid? Alles aan de kant en leven in vrijheid, dus maakt het niet meer uit hoe we leven? Alles in liefde, absoluut waar maar Zijn geboden zijn toch niet zwaar? Uit liefde voor mijn man doe ik toch ook dingen, maar die zijn niet zwaar en zo zie ik het dan ook naar onze Hemelse Vader toe.

Ik voel me zeer verbonden met het Joodse Volk, omdat het Zijn volk is en blijft. Al die vervanging van tegenwoordig wordt ik er verdrietig van. God vraagt om geloofsgehoorzaamheid, net was ds. Jonker schrijft en dan denk ik echt, waar stopt het dan?!

Vind jou reacties ook altijd fijn hoor @1a2b3c, maar soms merk ik wel eens dat we op sommige punten niet helemaal op één lijnen liggen met elkaar en dat geeft op zich ook niet, als we elkaar maar blijven respecteren zolang het natuurlijk Bijbels is toch?!

Laten we inderdaad blijven zoeken en graven in Zijn Woord om erachter te komen wat Hij tot ons wil zeggen!
1a2b3c
@Johannes3vers16, toen je vroeg wat ik precies bedoelde was ik al met een reactie bezig, dus die vraag las ik pas nadat ik m'n reactie verstuurd had.
Daarna heb ik die nog even kort aangevuld door de samenvatting 'de liefde'.
Ik zal nog één keer proberen wat duidelijker te zijn omdat ik de indruk heb dat we een beetje langs elkaar heen praten.

Als ik zeg 'leven vanuit de gezindheid van Christus en leven vanuit de liefde' dan kan het toch nooit de bedoeling zijn 'alles aan de kant en het maakt niet uit hoe we leven'.
Dat was toch niet de manier waarop Jezus leefde! Hij is zachtmoedig en nederig van hart.
Ik denk dan o.a. aan 1 Kor. 13 en vervang het woord 'liefde' met 'Jezus', daar wordt ik helemaal stil van. En ik denk aan de vrucht van de Geest, dezelfde Geest die Jezus ook had Gal.5:22 ... liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Voor jij reageerde had ik als voorbeeld de bergrede al genoemd ivm de wet van Christus.
Daarom snap ik niet waarom je denkt dat ik het 'het-maakt-niet-uit-hoe-je-leeft' voorsta.
In Mat.5 gaat Jezus juist zo diep in op de geboden, daar legt Hij de geestelijke betekenis uit.
Volgens die principes horen wij te leven. Ik had gezegd 'alles wat Jezus geleerd heeft'.

Ik had het over het verschil van de wet van buitenaf, en de wet in het hart. Heb. 8
Ik heb wel eens een voorbeeld gehoord wat ik zelf heel duidelijk vind.
Een man gaat op zakenreis en moet overnachten in een hotel, hij komt een aardige dame tegen waar hij behoorlijk van gecharmeerd is.
Wanneer hij weer thuis komt zegt hij tegen zijn vrouw: ik ben toch een mooie dame tegen gekomen, geweldig! En zij zag het ook best met mij zitten.
Maar gelukkig, net op tijd schoot me te binnen dat God overspel verbied dus er is niets gebeurd.
Een andere man die in dezelfde situatie zat zegt bij thuiskomst tegen zijn vrouw: er waren daar best een paar aardige dames, maar er was er niet één bij die aan jou kon tippen. Blij dat ik weer thuis ben.
Die tweede man heeft de wet in zijn hart, hij heeft helemaal geen ge-en verboden nodig.
God wil uit liefde gediend worden, en niet vanuit 'moeten', een christen is vrij van de wet zegt Paulus in Galaten. En juist als je iets niet mag wekt dat de begeerte op zegt hij in Romeinen.
Aan de vruchten kent men de boom, een gelovige zal vrucht dragen want er komt uit wat erin zit. (wat Hij er Zelf in heeft gelegd)

De Galatenbrief is heel duidelijk m.b.t. de wet en de gelovigen. Paulus kan maar niet begrijpen hoe ze zich zo snel weer aan wetticisme overgeven.
Wettisch is het tegenovergestelde van losbandigheid, in beide gevallen stellen ze zich als slaven onder goden die helemaal geen goden zijn.
Hfs.4:8: Toen u God nog niet kende, was u onderworpen aan goden die helemaal geen goden zijn. 9 Hoe is het dan toch mogelijk dat u die God hebt leren kennen, meer nog, door God gekend bent, u opnieuw tot die zwakke, armzalige machten wendt en u daaraan als slaven onderwerpen wilt?

Ik draag de Joden ook een warm hart toe omdat het Gods uitverkoren volk is, en verder hoop ik dat je nu een beetje beter begrijpt wat ik bedoel.
Voor zover ik weet heb ik niet gezegd wat ik niet uit de Bijbel haal, en heb ik ook de Bijbel niet laten buikspreken.
Johannes3vers16
@1a2b3c, dank voor je uitgebreide reactie....

Inderdaad zegt Paulus dit, maar tegen wie zegt hij dit? Tegen de judaisten, die zeiden dat dit allemaal moest omdat je anders niet in de hemel kon komen en dat is precies onjuist.

Alleen het Bloed van Yeshua reinigt ons van alle zonden en ik ben Hem Eeuwig dankbaar voor de ommuring die Hij ons geeft, namelijk zijn geboden om die te doen uit dankbbaarheid en niet om er iets mee te worden.

Misschien nog een klein vraagje als het mag ;-), hoe zie jij dan Openbaringen 22:14?
adriano313
Vragensteller ik geloof ook dat wedergeboren Christenen in Abrahams verbond, op een geestelijke wijze delen. Ik wil er graag amen en hallelujah op zeggen!

@sena" Moet de wet van Mozes dan nog wel in de gemeente worden voorgelezen?"

Deels off topic, maar zeker in het verlengde van het oude verbond en het nieuwe (genade) verbond heb.8. Het verschil is:

De wet is bedoelt om zelf op een natuurlijke manier te handelen Het genade verbond gaat een stap verder(!) en is bedoelt voor een leven wat geleid en geïnspireerd wordt door de H.Geest! (dat is ook waarom je eigen geest levend gemaakt wordt door de H.G zodat je bent "ingeplugd" in het kanaal van God om zo te kunnen leven en te wandelen door de H. Geest)

De wet van mozes is heilig en goed maar ook vervloekt.....veel mensen staan hier niet bij stil wat dit betekend. Het betekend dat er ook een vloek op rust.....

Het (NT)effect hiervan is dat paulus tegen de galaten zegt: WIE HEEFT U BETOVERD!(de duisternis bedekt je dan door de vloek). De galaten hadden dus de H.Geest ontvangen, maar waren ergens van in de ban! vertroebeld en bedekt! Reden: Ze lieten zich niet meer leiden door de H.Geest....maar gingen weer terug naar eigenhoutje, waardoor de H.Geest pontificaal buitenspel wordt gezet. Dus van een door God geïnspireerde Christen naar een uit eigen werken christen. Het gevolg is dat een hele gemeente dwalen en dolende is totdat je je ervan afkeert (bekeert) dan pas kan de de H.Geest weer ruimte krijgen en doen wat Hij moet doen!

De wet vervult zie ik dan b.v. net als een opdracht vervult. Een opdracht vervullen leidt ergens naar toe en niet naar een staat dat je je opdracht afschaft. dit heet dan volgens mij eerder werkverschaffing ;). Waar het oude verbond naar toe leidde was dus een staat die elke Christen krijgt, namelijk de wedergeboorte waarbij je een vlese hart krijgt. Het kenmerk van een vlese hart is dat de wet er in gegraveerd zit (zoals @1a2b3c al aangaf) ! 2 kor3.

Dus moet je de nu elke zondag je laten bedienen door de wet voor te lezen.... of is is het verstandig om de boodschap van een vlese hart in te prenten en je te laten bedienen door de H.Geest..... want een bediening van de wet + Heilige Geest bestaat niet! Dat is onbijbels

Ik denk dat je alleen door een bediening van de de H.Geest je het spoor zal houden!

grt
adriano313
mat. 17 verheerlijking op de berg:

Jezus nam hen mee op een hoge berg
en Mozes en Elia verschenen=> petrus zegt:
indien Gij wil zal ik 3 tenten opslaan (1 voor de wet, 1 voor de beloften, 1 voor de genade)

terwijl petrus sprak sprak over de 3 personen komt de Vader met het antwoord
Dit is mijn Geliefde Zoon....Hoor naar HEM!

Hoor niet naar de wet....,
hoor niet naar de profeet.....
maar.....
HOOR naar HEM, JEZUS!

De wet maakt je bang en daar loop je voor weg (oordeel)
De profeet kon men er niets mee omdat het over eeuwen heen ging (beloften)
Met de Zoon van God kan je alles en dat zorgt er voor dat je komt! (genade)

Petrus betekend => steen
Jakobus betekend => overnemen
Johannes betekend => Jhwh geeft genade

=> "Steen wordt overgenomen door genade" (hallelujah)

en Jezus zegt dan: WEES niet BEVREESD!
haximo360
Even kort een vraag: wat verstaan jullie onder wetticisme? Waar doelde Paulus op toen hij die term gebruikte? Ik heb het idee dat onze visies rechtstreeks op toen werden geplaatst.

Onder de wet zijn betekent niets anders dan door de wet zalig worden. In die zin zijn wij inderdaad niet meer onder de wet, maar onder de genade. Daarmee is de wet niet afgeschaft. Die is, zoals het er letterlijk staat, vol gemaakt.

@refoweb, de discussies hier leiden nergens toe. Het gaat hier niet meer om de opbouw van de vragensteller, maar om 1001 verschillende visies. Dus ook niet overeenkomstig het antwoord van de deskundige.

Mensen, ga dat forum op als je wilt discussiëren!
1a2b3c
@Johannes3vers16: Misschien nog een klein vraagje als het mag ;-), hoe zie jij dan Openbaringen 22:14?

Ik heb er even verschillende vertalingen op nagekeken maar alleen bij de s.v. en de h.s.v. staat: Zalig zijn zij die Zijn geboden doen ... enz. De rest spreekt over hun kleden of gewaden wassen. Ik heb me laten vertellen dat de Naardense Vertaling de meest letterlijk is en daar staat: zalig zij die hun gewaden wassen, opdat zij macht hebben over het geboomte des levens en door de poorten de stad binnenkomen;

Bij het wassen van de gewaden denk ik in eerste instantie aan gereinigd worden door het bloed van Jezus door het geloof.

Die uitleg kan eventueel ook bij de s.v.: 22 'zalig zijn zij die Zijn geboden doen'
1Joh.3:23 En dit is Zijn gebod: dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon, Jezus Christus,
Maar eigenlijk denk ik dan toch meer aan de levensheiliging. 'Daarom, ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet...' Die is als een wijs man die zijn huis op de rots heeft gebouwd.
Tegen degenen die de wetteloosheid werken wordt gezegd: Luk.13:27 .... Ga weg van Mij, allen die ongerechtigheid bedrijven.

Ik heb me er nog niet uitgebreid in verdiept, maar dat is mijn eerste indruk.
Als de juiste vertaling is 'Zijn geboden doen' dan klopt het ook met wat ik steeds al zei nl. de wet en geboden van Christus.
- 1 Kor.9:21 En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen, Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus.
- Gal. 6:2 Draag elkaars lasten, zo leeft u de wet van Christus na.
- Mat. 28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken .... hun lerend alles wat Ik u geboden heb.
- Joh. 15:10 Als u Mijn geboden in acht neemt, zult u in Mijn liefde blijven.

Maar weet je, als God Zijn wet in je hart geschreven heeft dan zul je zeker Zijn geboden houden, ondanks dat we nog steeds struikelen.
Maar ik heb inmiddels in de gaten dat veel mensen dat vaak niet 'pakken', ze denken 'als er geen wet is gaat iedereen maar raak leven'.
De natuurlijke mens zal dat ook zeker doen, maar de gelovige heeft een nieuw hart en een nieuwe geest gekregen. Bovendien woont de Heilige Geest in hen.
Als we op onze 'oude mens' zien dan dan snap ik heel goed waarom er zo gedacht wordt, maar we moeten leven door geloof.
En ik weet en geloof dat de 'nieuwe mens' helemaal niet zondigen kan en wil 1 Joh.5:18.
Als je daarop vertrouwd en je geeft jezelf helemaal over aan Hem dan wordt het ook in de ervaring werkelijkheid. Helaas nog niet volmaakt.

Gal.3:24 Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden. 25 Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester. (wet)
En nu mag, kan en wil hij leven naar Gods wil. En als het waar is dat hij denkt dat hij nu maar raak kan zondigen, dan bewijst hij alleen maar dat hij geen christen is.
Want Mat.7:16 Aan hun vruchten zult u hen herkennen. Men plukt toch geen druif van doornstruiken of vijgen van distels?

Groet!