Verwijfd

P.M.G.P. Bos / 11 reacties

Vraag

Ik hoorde iemand zeggen dat onze samenleving verwijfd is. En dat mannen weer moeten leren om een leeuw en tegelijk een lam te zijn. Is dit zo? En hoe doe je dat?

Antwoord

Vanzelfsprekend is de samenleving voortdurend aan verandering onderhevig. Verwijfd lijkt me ernstig overdreven en niet gepast. Het is wel zo dat mannen tegenwoordig meer zorgtaken op zich nemen, maar daar lijkt mij niets mis mee.

P. M. G. P. Bos

11 reacties
mortlach
Over verwijfd gesproken, heeft die man in die foto nu oordopjes in? Vroeger liep je als man gewoon gehoorschade op tijdens het sportschieten en hoorde niemand je daar over klagen!
Omega
Vermoedelijk stond er gewoon in de buurt een vrouw te kakelen. Dan wil je wel oordoppen in doen.
Samanthi
@Omega
let op je woorden hè!!! ;+)
mortlach
Vroeger wisten we daar als leeuwen wel raad mee...
AHHK76
Vervrouwelijking klinkt wat positiever en daar zit misschien wel een kern van waarheid in: Op (basis)scholen staan er steeds minder mannen en meer vrouwen voor de klas. Er zijn ook mensen die zeggen dat jongens druk worden, omdat ze geen jongens meer mogen zijn. Ze mogen geen vuurtje meer stoken, hutten bouwen enz. Alles moet veilig zijn en binnen de regels enz. Zou zo het mannelijke in hen er niet uit mogen komen/gestimuleerd worden. Misschien iets om over na te denken of het zo is en werkt?!
Voor mannen zelf er staan in de Bijbel wel teksten hoe ze man kunnen zijn, maar er zijn ook boeken over die het lezen waard zijn. Ik ben geen man dus ik heb ze niet gelezen, maar noem toch een paar titels: Echte mannen - De kracht van de biddende man - De ongetemde man - Pa wees een vent - enz.
Samanthi
@mortlach
Je hebt vrouwen met haar op hun tanden, bovendien zijn die niet om zonder handschoenen aan te pakken, je bent gewaarschuwd!!
:+)
mortlach
Ik houd daar wel van, niet van die gedweëe types maar dames die dingen gewoon aanpakken.

Ik snap dat geklaag over 'verwijving' nooit zo goed. Alsof het vroeger beter was, met de vrouw zwanger achter het wasbord en pa die op kantoor de secretaresse in de billen knijpt.
Race406
@AHHK76: mijn zoon doet niets liever dan ravotten, en hij komt regelmatig met kapotte knieën thuis en weer eens met een bult op zijn hoofd. Of een blauw oog omdat hij weer eens niet uitkeek... :-)
Mijn dochter heeft overigens de knieën vaak ook kapot van het gek doen. Maar ja, met een broertje die je aansteekt met gekkigheid kun je dat verwachten. Ik vind dat allemaal prachtig. Liever zo dan dat ze de hele dag achter tablets hangen...
Als het mooi weer is gaan ze de deur uit en zien we ze alleen terug als er wat gedronken moet worden. 6 en 4, en ze doen niets liever dan met de buurtkinderen buitenspelen.
En ja, soms vinden ze een dagje binnen met veel tablet en telefoon ook lekker. En dat mag af en toe. Maar verder is er niets zo gezond als lekker buiten spelen.
Samanthi
@mortlach
Ik begrijp je, dat verheerlijken van vroeger vind ik ook verschrikkelijk, als je vroeger met je vingers tussen de deur zat deed dat netzoveel pijn als nu... het was echt niet beter.
Omega
De vraagsteller heeft gelijk. Hier het bewijs: http://www.refoweb.nl/dwars/201/help-ik-ben-een-man/
schoenveter
Als man kan ik me wel iets vinden in die uitspraak, niemand heeft meer een ruggengraat, snel op de tenen getrapt... Maar zo generaliseren mensen op zoveel dingen... De maatschappij ben je ook zelf, dus doe er dan niet aan mee.

Van kinds af aan kreeg ik ook dingen te horen als: Vrouwen zijn kletskoppen... Maar in mijn omgeving (ook vooral de oudere generatie) zie ik meer enorm druk pratende mannen... En toen kon je nog wel een 'gewone jongen' zijn in die tijd. Dus met zulke uitspraken focus je teveel op de (verkeerde) details, in plaats van het geheel.