Zondig dromen

Ds. A.T. Vergunst / 14 reacties

Vraag

Aan een Ger.Gem.-beantwoorder. Vannacht droomde ik dat ik aan het Heilig Avondmaal deelnam, zonder dat ik daarvoor een Goddelijk recht had. Ik ging in mijn droom bewust aan, terwijl ik wist dat ik er geen recht op had. Ik heb mijzelf een oordeel gegeten en gedronken. Veel zondige en hoogmoedige gedachten kwamen daarnaast in die droom in mij op. Hoe moet ik hier mee omgaan? Zulke dromen zijn toch ook zonden? Een 19-jarig meisje.

Antwoord

Beste vriendin,

Dromen zijn inderdaad niet onschuldig. Je voelde dat zelf al aan. Het laat ons merken hoe verdorven we zijn in ons binnenste. Ons onderbewustzijn is een poel van zonden en van alles komt er in onze dromen naar boven. Inderdaad, soms sta je op in de ochtend met een last van schuld over de dromen die je gehad hebt. Maar ook daar is vergeving voor. Belijd het daarom maar voor de Heere en vraag Hem ook je dromen te bedekken met Zijn gerechtigheid.

Vanochtend las ik nog Ps. 32. David beleed het geluk van hen wiens zonden vergeven zijn en wiens zondigheid bedekt is. En dat geldt ook voor ons droomleven, ons verbeeldings leven en ons bewuste, dagelijkse leven. Als we daar iets van gaan zien gaan we ook begrijpen hoe de dichter het uitriep: "Als U in het recht zal treden, wie zal dan bestaan?" Maar daar is vergeving!

Hartelijke groeten,
Ds. A. T. Vergunst

14 reacties
EVA
Ben je heel veel met dit onderwerp bezig geweest? dat kan, dat het daarom in je droom zelfs terug komt, angst zaait de duivel, en die wil je zelfs in je dromen laten zien dat dat avondmaal zeker niet voor jouw is, breek met deze leugen en zet de waarheid van God daar tegen over.
Zoals in het form ook mooi verwoord staat.
Maar dit alles wordt ons, geliefde broeders en zusters, niet voorgehouden om de verslagen harten van de gelovigen te ontmoedigen, alsof niemand tot het Avondmaal des Heeren zou mogen gaan dan wie zonder enige zonde is. Want wij komen niet tot dit Avondmaal om daarmee te tonen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij midden in de dood liggen.
Wij erkennen dat wij nog vele zonden en gebreken in onszelf aantreffen, namelijk dat wij geen volkomen geloof hebben, en ons er niet toe zetten God met zo'n ijver te dienen als wij behoren te doen, maar dagelijks strijd hebben te voeren met de zwakheid van ons geloof en onze verderfelijke begeerten.
Ondanks dit alles, omdat wij door de genade van de Heilige Geest van harte bedroefd zijn over zulke gebreken en wij verlangen tegen ons ongeloof te strijden en naar alle geboden van God te leven, zullen wij er nochtans ten volle van verzekerd zijn dat geen zonde of zwakheid, die nog tegen onze wil in ons overgebleven is, ons kan verhinderen dat God ons in genade aanneemt en ons zo deze hemelse spijs en drank waardig en deelachtig maakt.

(Rom10)Als jij gelooft dat de Heere Jezus voor jouw zonden aan het kruis gestorven is, maar ook opgestaan is, en naar de Hemel is gegaan ,als jij gelooft dat Hij de Zoon van God is met je hele hart, dan mag je ook avondmaal vieren en je geloof versterken. God wacht op je,buig je knieen voor HEM
En laat je niet in met de leugen van de duivel dat je je een oordeel drinkt, want dan kan je zeggen ik ben gerechtvaardigd door het bloed van Christus. Zoek in de bijbel naar de waarheid van God en zet dat tegenover de leugen van de duivel

Gods zegen,
evangelie@live.nl
dominerik
Dromen dat je aan het Avondmaal deelneemt en dat zonde noemen. Dan is er iets grondig mis. Jezus zegt: 'Doe dat tot mijn gedachtenis'; een bevel. Het is zonde wanneer je niet deelneemt!
(En die tekst over je een oordeel eten en drinken moet je nog maar eens goed lezen!)
emmie
@dominerik
Hoe denk jij over het H.Avondmaal? Mag iedereen aangaan, ongeacht of je bent wedergeboren of niet?
43843
Meisje van 19.
Je schrijft dat je geen Goddelijk recht had om aan te gaan, en dat je dat ook goed wist. En je had daarnaast ook veel zondige en hoogmoedige gedachten.
Als ik jou was zou ik dat direkt aan de Heere vertellen, belijden.
Misschien ben je er zelf wel erg van geschrokken, zeg dat er dan ook maar bij.
Van deze zonden zegt ons het formulier: Als zij ons van harte leed zijn, en we begeren daar tegen te strijden, zo zullen we gewis en zeker zijn, dat geen zonde of zwakheid, die nog tegen onze wil in ons overgebleven zijn, ons kan hinderen dat God ons niet in genade zou aannemen.
Wat betreft het oordeel eten en drinken, dat kun je alleen als je werkelijk zonder Goddelijk recht deelneemt. ( lees dit gedeelte wel in het juiste verband )
Het was een droom.
Heb je al een kerkelijk recht?
Ben je veel met het H.A. bezig geweest.
Staat de duivel juist daarom op zijn achterste benen en werpt hij daarom zulke zondige hoogmoedige geachten in je.
De mooie, door EVA aangehaalde, citaten uit het formulier gelden alle ( klein ) gelovigen, zijn tot versterking van het geloof en ik hoop dat je er troost uit mag putten
Gerteke
Misschien was je droom wel een uiting van verlangen om aan te gaan. Waarom gelijk zo in paniek raken?
Cloudsadmirer
Als je geen Goddelijk Recht hebt om aan te gaan en je gaat toch, dan eet en drink je jezelf EEN oordeel, niet HET oordeel!

Je zaligheid hangt er niet vanaf. Je moet ook nuchter blijven.

Groetjes en sterkte hoor.
Unionist
Over deze tekst is veel verwarring. Hij wordt vaak uitgelegd als: Wie onwaardig deelneemt, roept het oordeel over zich uit. En dat "onwaardig" moet dan terugslaan op de persoon. Als je onbekeerd bent, ben je het niet waard.

Maar dat staat er helemaal niet. Er staat: Wie onwaardigLIJK eet en drinkt... Dat "-lijk" maakt het tot een bijwoord. Dat houdt in dat het op een werkwoord moet slaan. Op "eet en drinkt" in dit geval.

Je moet de tekst dus als volgt lezen: Wie op onwaardige manier eet en drinkt, eet en drinkt zichzelf een oordeel. Dus zit jij onbekeerd aan, maar je maakt er geen rommeltje van (zoals men in Korinthe deed), gaat dit niet over jou. Maar zit jij bekeerd aan en je verstoort het gebeuren, of je neemt deel terwijl je een ergerlijk leven leidt, dan geldt deze tekst voor jou.

Het lijkt in sommige kringen wel of je geen groter zonde kunt doen als onbekeerd aan het Avondmaal deelnemen. (Vreemd dat dat bij de Doop dan weer niet geldt.) Het probleem is echter niet het Avondmaal, maar het onbekeerd zijn. Dát is een grote zonde!
Alphonsus
@ Unionist,

Door een dergelijke tekst over het avondmaal iers anders te verwoorden en er verrvolgens mee te gaan werken/prediken is het de grote verleider gelukt om velen in twijfel te houden en ze de gave van sterkte en troost te doen laten missen.
Zijn listigheid gaat zelfs zover dat diegenen die deze tekst verkeerd verstaan, volledig in hun recht denken te staan wanneer zij anderen van het HA willen tegenhouden. Zij bedoelen het juiste te zeggen of te doen, doch dat ze misleid zijn weten ze helaas niet.
1a2b3c
Te bedenken dat Jezus zelfs Judas niet weerde van het laatste avondmaal terwijl Hij toch wist dat hij daar onwaardig zat, hoe moeten we dat zien?
Hanna
leestip: Ten dis geleid, van ds van Aalst, in dit boekje wordt duidelijk het formulier voor het Heilig Avondmaal uitgelegd, en ook deze vragen komen aan bod!
Unionist
luistertip: Op www.prekenweb.nl staat een lezing van ds. C. Harinck met als titel: Avondmaal, ook voor mij?
ostrogoot
Het duiden van dromen grenst aan een wazige grens. Zouden dromen wel waar zijn en dan ook zondig. Je kunt toch geen invloed uitoefenen op je dromen. Misschien heb je wel gedroomd dat je gedroomd hebt.
Ik denk dat het probleem dieper ligt, in de doctrine van de prediking. Jezus nodigt mensen uit en weert geen mensen. In wezen is het avondmaal een feestmaal en geen dodenherdenking. Ik ken kerken waar iedereen aan het avondmaal gaat en zo hoort het ook. Laat je niet bedriegen door je dromen want dat is je gevoel en je gevoel is geen maatstaf of niet te gaan.
43843
Geen dodenherdenking, maar een verkondigen van de dood des Heeren tot dat Hij komt.
Cloudsadmirer
En daarom de BRUILOFT des Lams, 43843