Verkering uit

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Na ongeveer acht maanden met veel ups en downs is mijn verkering uit. Het begon zo goed en we dachten dat de Heere ons bij elkaar gebracht had, zo voelden we dat ook allebei. Toen kwam de eerste twijfelperiode en daarna nog een paar. Steeds vocht mijn vriend ervoor en steeds overwon de liefde. Tot er weer een nieuwe periode van twijfel aanbrak. Ik dacht dat het ook wel weer over zou gaan. Toen is het toch uitgegaan en niet van mijn kant. Hoewel ik onzeker werd van alle twijfels van de kant van mijn vriend en hoezeer ik ook een stabiele jongen nodig heb, ik hou nog steeds zielsveel van hem. Nu het een maand uit is, hebben we het allebei nog heel erg moeilijk. Een hoofdoorzaak is dat we samen vooruit gegrepen hebben op het huwelijk. Mijn vriend wil de liefde voor mij weer terug krijgen en ik wil dat we er samen voor vechten, maar hoe we ook bidden of het terug mag komen, het komt niet. Mogen we van de Heere verlangen dat Hij het weer wel zal maken? Of dat er een opening komt om er samen weer voor te gaan?

Antwoord

Allereerst mijn excuses dat de beantwoording van je vraag zo lang op zich heeft laten wachten. Eerst ging er iets mis in de verzending van je vraag naar mij toe en toen deze binnenkwam was dat in mijn vakantie. Ik hoop dat je iets aan het antwoord hebt en dat het nog niet achterhaald is.

Ik zal proberen in te gaan op wat je schrijft.

Ik prijs je om je eerlijkheid, vanwege je opmerking over het feit dat jullie samen vooruit gegrepen hebben op het huwelijk. Ik denk namelijk dat dát meteen ook de geweldige spanning bepaald van datgene wat je schrijft over de twijfel, en de onzekerheid over jullie relatie. Seksuele gemeenschap hoort thuis, zoals je weet, in het huwelijk. Daar waar mensen openlijk, door middel van een huwelijk voor elkaar hebben gekozen, daarmee ook hebben beleden dat God hen heeft samengebracht, daar is plaats voor de bezegeling van de liefde voor elkaar in de lichamelijke éénwording. Om het wat kort door de bocht te zeggen: Als je met elkaar naar bed gaat is daarmee voor God eigenlijk het huwelijk gesloten. Je gebruikt terecht de term: “vooruitgrijpen”, want wat bij de Heere onze God het laatste is als bezegeling van de liefde, dat hebben jullie vooraf genomen.

Ik weet best dat heden ten dag in onze moderne wereld heel anders over deze dingen wordt gedacht. Je wordt om de bovenstaande redenering aan alle kanten uitgelachen. Waar het mij echter om gaat is dat niet de menselijk maat de norm is, maar Gods Woord en de manier waarop Hij mensen bij elkaar brengt en aan elkaar geeft. Als we dat vooruit-grijpen echter als zonde voor de Heere belijden, mogen we ook weten dat Hij een vergevend God is. Ondertussen, ik zei het al, geeft juist die lichamelijke eenwording, ook al was het misschien maar één keer, een geweldige spanning in jullie relatie.

Het tweede dat mij opvalt in je vraag is dat het jou -en ik neem aan ook jullie beider- begeerte is om niet zonder God te leven. En de begeerte om elkaar uit Gods hand in liefde te ontvangen. We moeten hierbij bedenken dat God er niet is om onze wensen in te willigen en onze begeerten te bevestigen. God is God en Hij geeft mensen aan elkaar. Dat doet Hij vanuit Zijn oneindige liefde en wijsheid. Daarom past ons mensen in alle gevallen: ootmoed.

Maar, dan en dan kom ik bij je uiteindelijke vraag: Dan mag je van Hem ook vragen of Hij jullie de weg wil wijzen. Of Hij jullie door Zijn Geest wil laten zien welke weg jullie hebben te gaan en of jullie door Hem ook voor elkaar bestemd zijn. Ik denk dat dat het belangrijkste is. Samen bidden om Gods weg te mogen leren zien.

Anderzijds moeten we ook praktisch zijn. Als er twijfel is in een relatie. Als er voortdurend spanningen optreden en de relatie niet vlot verloopt. Je spreekt over ups en downs. Je hebt het over terugkerende perioden van twijfel, van liefde die weg is en niet terugkomt. Dan is dat geen deugdelijke basis voor een huwelijk. Tenzij God jullie beiden op het gebed die opening geeft naar elkaar toe die nodig is. Gevoelens van verliefdheid alleen zijn niet voldoende om een huwelijk op te bouwen. Zeker niet als die gevoelens, zoals ik min of meer begrijp uit je vraag, van één kant komen.

Mijn advies: Spreek met elkaar een periode af van enkele maanden waarin jullie beiden voor jezelf biddend tot klaarheid proberen te komen. Bid om de kracht van de Heilige Geest, dat Die je de weg zal wijzen. Je kunt elkaar in de tijd wellicht op gezette tijden op de hoogte houden van je ervaringen, persoonlijk of per brief (mail of SMS mag natuurlijk ook).  Na afloop van die periode probeer je samen een beslissing te nemen.

Als God jullie voor elkaar bestemd heeft zal het goed komen. Maar dan zal de Heere dat ook laten zien. Zo niet, dan is het beter om geen huwelijk met elkaar te beginnen.

Ik hoop dat ik je met dit antwoord een beetje verder heb kunnen helpen. Ik wens je van harte Gods zegen toe.

Ds. J. J. van Holten, Bergambacht

Lees meer artikelen over:

verkering uit