Het einde van Salomo

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Een vraag over Salomo. Ik heb in een preek wel eens horen zeggen: “Het einde zal het begin verklaren.” Dit met het oog op het geestelijke leven. Nu staat er in 1 Koningen 11:1-13 iets van het einde van het leven van Salomo beschreven. Dat de vreemde vrouwen zijn hart neigden tot de afgoden, etc. Hoe moet dan bovengenoemde uitspraak worden gezien? Temeer bevreemdt mij dit, omdat ik een preek hoorde dat Salomo mocht worden gezien als een type van Christus.

Antwoord

Het antwoord is te vinden in de artikelen over Salomo.

1 reactie
Samanthi
24 Daarna troostte David zijn huisvrouw Bathséba en ging tot haar in en lag bij haar. En zij baarde een zoon, wiens naam hij noemde Sálomo; en de HEERE had hem lief,
25 En zond heen door de hand van den profeet Nathan en noemde zijn naam Jedid-Jah, om des HEEREN wil.

42 Te weten de HEERE. Anders: hij (David) zond hem onder de hand van den profeet Nathan (dat is, om van Nathan geleerd en geregeerd te worden in des Heeren vreze), die zijn naam noemde Jedid-Jah.
43 Dat is, door den dienst.
44 Dat is, beminde des Heeren. Hebr. Jedijde-Jah.
45 Dat is, omdat de Heere hem liefhad, als vers 24 gezegd is, en omdat hij een voorbeeld zou zijn van den Heere Christus, Die de welbeminde Zone Gods, de Stichter van Gods huis en de rechte Koning des vredes is. Zie 2 Sam. 7:13, enz. 1 Kron. 22:9, 10. Psalm 45. Hooglied doorgaans. Jes. 9:5, enz. Matth. 3:17. Luk. 1:32, 33. Hebr. 3:6.