Schuldbelijdenis gedaan voor de kerkenraad

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Als je schuldbelijdenis gedaan hebt voor de kerkenraad, wordt dit dan ook nog bekend gemaakt in de kerk? Want hoewel het je eigen schuld eigenlijk is, krijg je dan wel “de naam” terwijl de zonde verborgen is en onder de kerkenraad en de persoon zelf kan blijven.

Antwoord

Beste vriend,

Als een zonde verborgen is, moet die zonde verborgen blijven. Daarom is het niet gebruikelijk dat een verborgen zonde (daar wordt dan mee bedoeld dat een hele kleine groep van mensen over die zonde weet) die beleden is voor de kerkenraad in het openbaar wordt afgekondigd. Alleen als een zonde openbaar is geworden binnen de kerk en zelfs daar buiten is het heel goed zelfs als die belijdenis -voor de kerkenraad gedaan- afgekondigd wordt. Paulus schreef in 1 Tim. 5:20 "Bestraf die zondigen in tegenwoordigheid van allen, opdat ook de anderen vreze mogen hebben." Bovendien, een openbare belijdenis en vergeving herstelt de relatie tussen de persoon en de gemeente.

Nog iets. Als er nu echt berouw is, denk je dan dat we nog zo heel bezorgd zijn voor onze eigen "naam?" Als we zonde echt als zonde ervaren, dan denk ik dat we bezwaard zijn over wat we de naam van God hebben aangedaan. Dat woog juist zo zwaar in Davids belijdenis in Ps. 51. Want hij voelde heel sterk aan dat zijn zonde meer schade aan de naam en de zaak van God heeft gedaan dan zelfs de grootste vijand van de kerk. Daarom bad David: "Doe wel bij Sion naar Uw welbehagen; bouw de muren van Jerusalem op... die ik zoveel schade hebt aangedaan door mijn zonde.”

Hartelijke groeten,
Ds. A. T. Vergunst

Tags in dit artikel:

schuldbelijdenis