Naar andere kerk zonder problemen

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik ben 18 jaar en heb nog geen belijdenis gedaan in de Ger. Gem. Omdat mijn ouders voor deze kerk gekozen hebben, vinden zij ook dat ik de keuze heb om te kiezen naar welke kerk ik ga. Ik ga naar gemeente X, maar zie dat de leer daar niet gezond is en dat de relatie tussen de gemeenteleden onderling ook niet goed is. Ik heb geprobeerd daar wat van te zeggen, maar ik krijg geen enkele respons. Is het verstandig om over te stappen naar een Gereformeerde Bondsgemeente in ons dorp, waar mijns inziens deze problemen niet spelen?

Antwoord

Beste vraagstel(st)ler,

Laat ik allereerst zeggen dat het goed is -als ik je tenminste goed begrijp- dat je ouders van je vragen dat je een bewuste keuze maakt tot welke kerk je wilt behoren. Als je 18 jaar bent, mag dat zo langzamerhand. Door openbare belijdenis te doen, spreek je dan openlijk uit dat je tot die bepaalde kerk wilt behoren, omdat je gelooft dat daar de leer der zaligheid wordt verkondigd, dat daar de onderlinge gemeenschap in het geloof kan worden beleefd en dat je daar je gaven ten nutte van anderen kunt besteden.

Met zo'n keuze verklaar je dus niet dat die kerk de enig zaligmakende is (dat heet "kerkisme"), maar dat dit de kerk is waar de Heere jou in Zijn goedheid wil hebben. Zo'n bepaalde kerkelijke keuze is dan jouw persoonlijke keuze. Anderen kunnen tot andere keuze's komen. En dat behoeft niet bij voorbaat verkeerd te zijn. Vraag in elk geval aan de Heere wat Hij wil dat jij doen zal. En besef dat er wel vele kerkgemeenschappen in de wereld zijn waar de waarheid nog wordt verkondigd, maar dat er geen enkele kerk ter wereld is waarin geen gebreken zijn (in leer en leven). Er is dus geen reden om elkaar te verketteren. Wel om geloofsgemeenschap te beleven met anderen in andere kerken "all over the world".

Bij het vaststellen van de keuze van de kerk waartoe je wilt behoren, moet je echter een paar dingen goed vasthouden.

a) De kerk, cq. gemeente waarin je ouders je ter doop hebben gehouden, waarin je onderwezen bent en wordt (door catechese en prediking) in de leer van Schrift en belijdenis, mag je zien als de kerk waar de Heere je hebben wil en waar je ook met de jou geschonken gaven dienen mag. Ik zou niet weten waarom dat in jouw geval niet de Gereformeerde Gemeente kan zijn. Voor mij lag dat indertijd anders. Ik ben 'van huis-uit' Hervormd (Gereformeerde Bond). En ik loop hier ook niet uit weg, al worden we overstelpt met ellende (denk o.a. aan het Samen-Op-Weg proces met al zijn dwalingen in leer en leven).

b) Bijzondere omstandigheden kunnen maken, dat je het lidmaatschap van een kerk opgeeft en lid wordt van een andere kerk. Bijvoorbeeld als je moet constateren dat de kerk waartoe je krachtens je geboorte en doop behoort, niet is de kerk waarvan de artikelen 27-29 van onze Nederlandse Geloofsbelijdenis spreken. Lees die artikelen nog eens aandacht door en vraag je af of je volgens deze belijdenis geroepen bent de Gereformeerde Gemeente te verlaten. Ook kan het zijn dat je door een huwelijk met iemand die lid is van een andere kerk (met dezelfde belijdenis wel te verstaan), gaat behoren bij die andere kerk. Omdat je in je huwelijk een lijn met je levensgezel(lin) wilt trekken en de overtuiging hebt, dat in die andere kerk de volle raad van God wordt verkondigd en je ook daar de weg ter zaligheid wordt gewezen.

c) Je constateringen in de door jou zo genoemde gemeente X moeten je dus op je hoede doen zijn. Verander niet van kerk zoals je van jasje verandert. Dat breekt je op de duur op. Word ook geen kerkelijke zwerver. Er zijn mensen die aan 'kerk-shopping' doen. De ene zondag zitten ze hier, de andere daar. En op de duur weten ze het helemaal niet meer of worden van de weeromstuit 'buitenkerkelijk'. In het zoeken van onze weg ook in het kerkelijk leven, mag Gods Woord ons "een lamp voor onze voet zijn". Niet wat mij het meest aanspreekt, maar wat de Heere ons in de Bijbel als Zijn onfeilbaar Woord geopenbaard heeft, is het kompas waarop wij varen.

Ik hoop dat je aan mijn opmerkingen wat hebt. De Heere zegene je.

Met een hartelijke groet,
Ds. C. den Boer

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze