Fantaseren over andere vrouwen

Ds. K. van den Geest / 1 reactie

Vraag

Mijn verloofde en ik zijn al 2,5 jaar bij elkaar. We zijn in die tijd elkaar goed gaan leren kennen en we voelen ons echt verbonden aan elkaar. Helaas is mijn verloofde in het verleden en in onze relatie veel bezig geweest met overschrijdend seksueel gedrag op internet. Naast het bekijken van naakte vrouwen, fantaseert hij er ook over, b.v. als hij een mooie vrouw op de fiets tegenkomt. Hij is mij niet trouw gebleven en hij heeft voor mijn gevoel ook een soort van overspel gedaan. Nu wil hij het heel graag over trouwen hebben. Hij wil op zoek gaan naar een huisje en een trouwdatum vaststellen. Zelf heb ik daar echter veel moeite mee. Niet om hem, want het is echt een jongen die ik erg liefheb. We praten veel, hebben open communicatie, ook op emotioneel vlak. Zo bijzonder en diepgaand! We houden van praten op dieper niveau en daar voelen we ons heerlijk bij, in plaats van op oppervlakkig niveau. Alleen dat trouwen staat me nog zo tegen. Ik voel me vaak nog boos en teleurgesteld in hem met wat hij gedaan heeft. Ik voel me onzeker in de buurt van andere meisjes, uit angst voor de gedachten die hij daarover kan hebben. Als hij naar de kapper moet, houd ik me hart vast voor wie hem knipt, want het zal maar een mooie vrouw zijn... Als we in de stad lopen ben ik bang. Als hij nieuw werk krijgt ben ik bang. Hij heeft namelijk ook veel gefantaseerd over collegae. Wat duidelijk is, is dat hij mijn vertrouwen heeft beschadigd en wel flink ook. Ik ben erg op trouw! Naast liefde zie ik dat als een belangrijk fundament. En daarom twijfel ik. Ik twijfel of ik wel wil leven zoals ik nu doe, met al die angst. Ik wil me vrij voelen in een huwelijk, in plaats dat ik me angstig en onzeker voel. Ik vraag me af of ik me zo'n huwelijk waardig moet achten, of dat ik het -wie weet- wel uit moet maken. Geloof me, voorheen had ik daar nooit last van! Ik was niet snel van slag. Maar nu is dat helemaal weg... Het voelt of ik niet helemaal mezelf meer ben in dit. Want het benauwt me en maakt me ongelukkig. Wat adviseert u?

Antwoord

Mijn advies is kort en bondig: zoek beiden hulp.

Iets meer daarover. Zoek hulp: dat geldt allereerst voor je verloofde. Internetseksverslaving kan allerlei oorzaken hebben, zoals negatief zelfbeeld, onzekerheid, stress, behoefte aan vluchten voor de werkelijkheid, behoefte aan zelfbevestiging (vaak door gebrek aan bevestiging in het verleden), en nog veel meer. Dit ligt echt op het gebied van psychologen, niet van dominees. Als dominee kun je pastoraal bijstaan, vanuit de Bijbel mensen vertroosten en vermanen. Maar vermanen zal hem in deze situatie geen goed doen, want hij zal zich schuldig genoeg voelen. Hij heeft juist nodig te kunnen geloven, dat God hem aanvaardt en liefheeft. Dat kan genezend werken, maar dan nog moet je werken aan je emotionele problemen door hulp van een psycholoog. Er zijn voor dit soort problemen ook hulpgroepen, o.a. bij de Driehoek, een christelijke hulpverleningsorganisatie, die speciaal ook voor seksverslaafden programma's heeft (zie website).

Ik kan heel goed begrijpen dat het voor jou voelt alsof hij vreemdgegaan is en jou ontrouw is (en dat is feitelijk ook zo). Ik vind het ook heel begrijpelijk dat het voor jou daarom niet zonder meer vanzelfsprekend is om te gaan trouwen. Trouwen heeft immers alles met ver-trouwen te maken! En dat is nu juist geschaad. En blijkbaar is er nog steeds geen echte verandering bij hem gekomen. Dan kan en mag hij niet zo maar van jou verwachten dat je maar 'gewoon trouwt'. Je mag zoals ik het zie zelfs eisen dat hij iets aan zijn problemen gaat doen, zodat je tegen hem zegt: trouwen ok, maar alleen tenzij... Jullie houden van elkaar, dan mag je ook verwachten dat de één veel voor de ander over heeft. Dat hij dus daadwerkelijk laat zien hoeveel hij van je houdt, door echt aan z'n problemen te gaan werken, met hulp.

Tegelijk adviseer ik ook voor jou, vraagstelster, deskundige hulp. Niet omdat je ongelijk hebt, integendeel. Wel omdat ik uit je verhaal opmaak dat je onzeker en angstig bent. Zoek een wijze of deskundige gesprekspartner (een andere dan die van je verloofde!!), met wie je praat over die onzekerheid. Daar moet je niet alleen mee rond blijven lopen. Alleen met hulp kun je zo ver komen, dat je hem weer gaat vertrouwen. Want het is echt niet gezond als je bang bent als hij in de buurt van mooie vrouwen komt, want dat zal jullie leven lang het geval zijn. Hij zal zelf sterk moeten worden, ook als christen. En hopelijk leer jij weer hem zo 'los te laten', dat je hem niet overal in de gaten wilt gaan houden.

En tenslotte nog één ding. Als je verloofde naar andere vrouwen kijkt, op internet en op straat, en als hij daarover fantaseert, weet dan één ding heel goed: dat heeft niks, maar dan ook helemaal niks met jou te maken. Ik bedoel: dat ligt echt alleen aan hem en aan niemand anders. Ga nooit denken, dat jij niet aantrekkelijk genoeg bent voor hem of dat je niet mooi genoeg bent! Als hij echt van je houdt, en dat maak ik op uit je verhaal, dan kijkt hij niet naar andere vrouwen omdat hij van hen houdt! Maar juist dit aspect moet je misschien ook met een hulpverlener bespreken, zodat je zelf meer zeker van jezelf wordt.

Ik vind het moedig dat je deze vraag hebt voorgelegd, ik wens jou en jullie beiden Gods zegen, voor nu en voor een lange gelukkige toekomst samen.

Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

verkering
1 reactie
AHHK76
Goed dat jezelf in deze gevoelens serieus neemt, want dit gaat niet vanzelf over als je trouwt!
Daarom is hulp zoeken echt verstandig en noodzakelijk.
Ik weet niet of je deze site al gevonden hebt: www.kostbaarvaatwerk.nl .
Behalve de Driehoek, kan de Vluchtheuvel ook helpen in deze problematiek.
Veel sterkte toegewenst!