Geloven is genoeg

Ds. Joh. Post / Geen reacties

06-04-2003, 00:00

Vraag

Een vriend van mij zit bij de pinkstergemeente en krijgt antwoorden van God. Er gebeuren bizarre dingen in zijn gemeente: genezingen, mensen komen tot geloof. En hij zegt: God houd ontzettend veel van jou; jij gelooft in Hem? Ja! Nou, dan ben je bekeerd! Huh? Is dat zo? Is geloven alleen genoeg? Mijn pa zegt dat dat ook genoeg is, maar is dat zo?


Antwoord

Het is nogal een complex geheel van dingen, die gebeuren, vragen, die daardoor opgeroepen worden, verwarring, die het bij jou teweegbrengt. Daarbij aan de ene kant de vriend en aan de andere kant je pa. Overrompelende opmerkingen als dat je bekeerd bent, geloof alleen, dat genoeg zou zijn. Wat moet je er allemaal van denken. Laten we eens proberen wat orde aan te brengen in je denken over deze dingen.

In de eerste plaats het geestelijk klimaat waar je vriend in zit is spectaculair, bruisend, wonderlijk. Het krijgen van antwoorden van God. Bizarre dingen, die gebeuren, genezingen, mensen komen tot geloof. Het beklemmende is de wijze waarop geconcludeerd wordt dat je bekeerd bent. Is dat nu de wijze, waarop we in de Bijbel horen, hoe de Heere te werk gaat?

Zeker is Hij een God Die antwoordt, is Hij een God Die wonderen doet, is Hij een Heere Die zondaren brengt tot geloof en bekering. Twee dingen zijn daarbij altijd van wezenlijke betekenis. En ik vraag mij af of je dat terugvindt in het geestelijk klimaat van je vriend.

1. God is de God van het Woord. De Bijbel staat centraal en komt centraal te staan wanneer Hij werkt in je hart. De Heere spreekt, maar dat doet Hij door middel van Zijn Woord, de Bijbel. En de Heilige Geest legt dat in je hart, zo, dat je niet slechts leeft bij invallende woorden en gedachten, die in je opkomen, maar, -en let daar op-, Hij bindt ons altijd aan het Woord van God, de Bijbel. Dat krijg je lief. Daarin hoor je de stem van God opklinken. Zo spreekt Hij gewis tot elk, die voor Hem leeft.

2. Hoe doet de Heere dat? Doet Hij dat met geweld? Dwingt Hij? Is het een rekensom, een kille conclusie, die je dan brengt tot de gedachte, dat je nu bekeerd bent. Nee, de werken van de Heere in een mensenhart hebben iets levends, iets levensecht. Wanneer de Heere in je hart werkt, raakt je dat, is dat iets, dat je niet slechts bedenkt, maar dat je meemaakt. Je kunt er niet meer onderuit. Je wordt innerlijk overtuigd van de waarachtigheid van God en van Zijn Woord, de Bijbel. Je komt er achter, dat het om de relatie met God gaat. Er ontstaat een persoonlijk band met Hem, Die Hij legt en Die Hij werkt door Zijn Woord en door Zijn Geest. Dat hoeft niet perse door middel van een bepaalde tekst te zijn. Maar je gaat het merken in je leven, dat je buiten en zonder Zijn Woord niet meer kunt. Dan trekt Hij je met koorden van liefde. Zeg je dan dat je bekeerd bent? Dat roep je niet zo snel. Je bedenkt dat zeker niet als een of andere conclusie.  Nee, je kunt niet meer zonder de Heere leven.

Is geloven dan alleen genoeg, zoals je pa beweert? Ja, dat is voluit Bijbels. Let er echter op, dat het dan niet gaat om het geloof op zichzelf. Ik hoor nogal eens mensen hun eigen geloof prijzen, en ze hebben het dan over "mijn geloof dit" en "mijn geloof dat" en ik heb toch zoveel aan mijn geloof. "En als ik mijn geloof niet had".

Het bijbelse geloof is niet gericht op zichzelf, maar op de Heere Jezus Christus. Het ware geloof trekt je hart en je oog en je liefde naar Hem en naar Zijn werk. Dat Hij heeft willen lijden en sterven aan het kruis op Golgotha voor mijn zonden wordt zo'n groot wonder.

Mag Hij voor jou veel betekenen? Hij is al je liefde zo waard. En dat leer je door het geloof alleen. En dan mag je ook weten, dat de grote God en Heere jou liefheeft met een eeuwige liefde.

Afsluitend zou ik je willen zeggen, raak niet al te zeer onder de indruk van de bizarre dingen van die vriend van je. Het Woord van God houdt stand in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken. Houd daaraan vast. Geloof Hem en je zult het eeuwige leven verkrijgen.

Een hartelijke groet,

Ds Joh. Post

Tags in dit artikel:

geloven
Dit artikel is beantwoord door

Ds. Joh. Post

  • Geboortedatum:
    27-12-1955
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
19 artikelen
Ds. Joh. Post

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Wat ik begrepen heb is dat in de hemel geen pijn, verdriet, eenzaamheid, verval etc. meer is. Het is oneindig malen beter dan het leven hier op aarde. Wat mij tot de conclusie brengt van waarom zou je...
Geen reacties
06-04-2022
Ik wil graag een vraag stellen aan ds. R. van de Kamp. Ik ben nu al een behoorlijke tijd in contact met de refowereld en ger. gezindte en kom zodoende ook regelmatig onder de reformatorische prediking...
6 reacties
06-04-2012
De AOW-/Pensioenleeftijd gaat/is omhoog omdat we steeds ouder worden. Vrouwen leven gemiddeld zo’n twee jaar langer dan mannen. Waarom gaat hun AOW-/Pensioenleeftijd niet twee jaar later in dan mannen...
Geen reacties
06-04-2020
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering