Gevoelens op het internet

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 1 reactie

Vraag

Als je je gevoelens, betreffende geloof en geloven, openbaar maakt op het internet, mag dat volgens de Bijbel? Deze vraag stel ik omdat ik per ongeluk mijn gevoelens openbaar op het internet plaatste. Ik kreeg de volgende dag te horen van mijn ouders dat ik niet eerlijk was. Het zit namelijk zo: Via Facebook vertelde ik een vriendin dat ik verleden week zondag niet naar de kerk geweest was, maar ik vertelde mijn ouders dat ik de vorige dag teveel gedronken had! Nu is mijn vraag: mag iemand zijn gevoelens en problemen die elk mens heeft, zomaar openbaar maken?

Antwoord

Beste vriend(in),

Als reactie op je vraag zou ik willen zeggen dat het hierbij niet zo zeer gaat om of het mag, maar of het verstandig is om zomaar van alles en nog wat in de openbaarheid te slingeren. Te pas en te onpas vertellen mensen online dingen die eigenlijk niet voor iedereen bestemd zijn. En dat is erg onverstandig. Pas daarvoor op.

Daarnaast is het altijd de bijbelse regel dat je eerlijk en betrouwbaar moet zijn, dat geldt in het gewone leven, maar ook online. Uw ja zij ja, en uw nee, nee.

Ik hoop dat je hier wat mee kan in het vervolg. Wees karig met het delen van privédingen online en wat je deelt, wees daarin eerlijk.

Met een vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

internet
1 reactie
mortlach
Ik begrijp het probleem eigenlijk niet eens, denk ik. Je had je vriendin via Facebook het ene verteld, en je ouders het andere? Dat kan gebeuren en dat is misschien iets waar je voor wilt waken - liegen is vaak niet nodig, het is een teken dat je (nog) niet op gelijke voet met je ouders staat, terwijl je het hebt over drinken, wat me doet denken dat je wél volwassen bent.

Ik begrijp dus niet goed wat dat met het delen van gevoelens via internet te maken heeft. Je begrijpt neem ik aan zelf ook wel dat je in de Bijbel vrij weinig over het Internet zult vinden.