Ik heb veel last van aambeien. Soms zijn ze ook pijnlijk nadat ik ontlasting heb...

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Ik heb veel last van aambeien. Soms zijn ze ook pijnlijk nadat ik ontlasting heb gehad. Ze bloeden niet en jeuken ook niet, zoals ik soms wel in tijdschriften lees, maar het zijn er wel veel, zowel in- als uitwendig. Wat kan ik zelf het beste hier aan doen om dit over te laten gaan?

Antwoord

Aambeien of hemorroiden zijn uitstulpingen van bloedvaten. Vergelijk het maar met spataderen op de benen. Door teveel persen en dus teveel druk op de anus kan er een uitstulping ontstaan. Dit noemt men aambeien. Het zijn relatief onschuldige afwijkingen die wel af en toe klachten kunnen geven. Het belangrijkste is om de ontlasting dun te houden zodat je niet hoeft te persen.

Verder is een goede hygiene belangrijk. Niet teveel met zeep wassen maar schoonmaken met water en goed droogdeppen. Indien er irritatie aanwezig is, kun je er speciale aambeizalf op smeren die vrij in de verkoop is bij de apotheek. Tevens zijn er bij de anus ook uitstulpingen die alleen uit huid bestaan. men noemt dit anal tags. Hier hoef je niets aan te doen en dit geeft ook geen klachten. Indien er toch te vaak irritatie optreedt kan er door de chirurg een ligatie of bandje om de aambei gelegd worden waardoor deze verdwijnt. Maak dus gewoon een afspraak bij je huisarts al er klachten zijn.

A. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

medisch