Over oude relatie vertellen

E. (Betsy) Westeneng / 29 reacties

Vraag

Een aantal jaren geleden heb ik een relatie gehad met een getrouwde man. Gelukkig is er een einde aan deze relatie gekomen. Zelf ben ik nu gelukkig getrouwd en we hebben een fijn gezin. Ben ik verplicht om tegen mijn huidige man te vertellen dat ik een relatie heb gehad met een getrouwde man? Het overvalt me de laatste tijd.

Antwoord

Ik kan jou geen antwoord geven op de vraag waar je mee leeft. Het is een dilemma, wat in jou zelf is begonnen en groter is geworden. Jij hebt éérder een afweging gemaakt of je openheid zou geven of niet –dat kan niet anders– toen je je man leerde kennen en je maakt nú een afweging. Jij alleen weet wat de reden destijds was om het niet te doen en waardoor het komt dat je nu opnieuw bezig bent met die vraag. Ik weet niet wat de achtergrond is van je vraag: ben je misschien bang, dat het een keer op een andere manier bekend wordt doordat iemand anders gaat praten? Of speelt je geweten een rol? Of het geloof?

Belangrijk punt is hoe je de gevolgen inschat van de situatie als je openheid geeft en hoe het met jou en met je huwelijk zal gaan als je geen openheid geeft? Wat is het beste voor je huwelijk? Wat is het beste voor jou (je gemoedsrust misschien?)? Vragen, waar jijzelf uit zult moeten komen en waarin je zelf een beslissing zult moeten nemen.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

psychologie
29 reacties
43843
Catherine, vogens mij verval je nu voor de tweede keer in dezelfde fout.
Eerst is het de relatie van ouders tot kinderen en nu voor je beste vriendin.
We hoeven niet altijd en op elke vraag te reageren. Alleen als het mogelijk iets toevoegt is een reactie hartelijk welkom
Catherine
@43843: dat heb ik toch gedaan ? Ik heb de andere kant belicht, nl NIET vertellen. En daar houd ik het verder bij.
Dame
Hallo,

Ik vind dat heel veel vrouwen op dit onderwerp heel egoistisch reageren. Het heeft geen zin om je geliefde op te zadelen met oude koeien uit de sloot. Dit zal waarschijnlijk de relatie meer kwaad dan goed doen. Het is gebeurd voor zijn tijd. De meeste vrouwen zeggen geef het aan bij je man en dan? Dan weet je man het en dan verlaat hij je om iets wat gebeurd is VOOR zijn tijd? Is dat niet verschrikkelijk stom?!?! Ik vind dat zij ook recht heeft op haar geluk zonder al die oude koeien verhalen.

Haar raad ik aan om er met een ander over te praten dan haar man!
In dit geval ben ik het helemaal eens met Catherine! Dit heeft niks te maken met geheimen hebben voor je man want ze is niet vreemd gegaan of wat dan ook. Vrouwen zet je zelf eens in haar positie zou jij je relatie riskeren om iets dat gebeurd is VOOR
Dame
Hallo,

Ik vind dat vele vrouwen op dit onderwerp heel ego reageren. Wat voor goeds zou het mevrouw doen als zij nu nog haar partner gaat opzadelen met oude koeien? Dit zal waarschijnlijk haar relatie meer kwaad dan goed doen!
Dit is gebeurd VOOR zijn tijd. Het is niet de moeite waard om je relatie te riskeren. Ook mevrouw heeft RECHT op haar geluk en misschien heeft ze dit geluk niet meer na het vertellen hiervan. Was dit het dan waard?
Ik weet wel zeker van niet. Als je er echt zo mee zit zou ik je aanraden om met iemand anders te gaan praten dan je partner.

Dames verplaats je zelf eens in haar schoenen. ZOu je echt je relatie riskeren om iets van vroeger met de kans dat je oud en alleen achter blijft?!?! Denk het niet toch..
Het is heel makkelijk om te roepen vertel het want je moet geen geheimen hebben in je huwelijk maar dat is altijd makkelijk voor degene die NIET in deze situatie zitten. Je liegt niet tegen je partner als het hierom gaat dit is namelijk gebeurd voor zijn tijd!

Ik wens je veel sterkte verder..
Dame
sorry voor hier boven. Ik dacht dat mijn bericht niet was verstuurd!
Dame
@ Molly malone,

Ik ben blij dat het voor jou en je man goed heeft uitgepakt, maar niet voor IEDEREEN pakt dit goed uit en dat vergeten een aantal van ons hier. De ene koppel is het andere niet. Niemand van ons kent haar man voor het zelfde geld verlaat hij haar wel dan heeft ze een "schone" geweten maar haar man heeft haar verlaten voor iets dat gebeurd is in het verleden. Is dat dan wel eerlijk? Je zadeld andere mensen op met dingen uit het verleden. Het is heel makkelijk om te roepen vertel het maar zonder te denken aan de gevolgen!
Cloudsadmirer
@'Dame',

Je hebt het over egoistische reacties. Echter, de meest egoistische komt toch echt van jouw kant. Waar kan ik in de Bijbel de woorden: 'IK heb RECHT op... (een gelukkig leven/ goed huwelijk etc.)' vinden? De Bijbel leert ons juist hoe we ELKAAR het leven draaglijk/ prettig en vooral zegenend kunnen maken!

Ken je de uitdrukking: 'wie zijn billen brand.........???'

Je zegt: "Het is heel makkelijk om te roepen vertel het maar zonder te denken aan de gevolgen!"
Weet je wat ik denk? Het is nog veel makkelijker om te zondigen en daarna te zeggen dat je het niet kan vertellen ivm de gevolgen voor de ander! Vreemd dat mensen dan wel plotseling zo graag aan de welstand van de ander denken, dat had je dan beter eerder kunnen doen....

Ik besef: ik ben ook niet zonder zonde, absoluut niet dus zo wil ik niet overkomen.
Dame
@Rinske,

Ik vind mij zelf totaal NIET ego! In tegendeel zelfs ik denk aan de belangen van mevrouw EN haar man. Wat het beste zou zijn voor hun beide.. Zoals ik al eerder heb aan gegeven dit zal hun huwelijk waarschijnlijk meer kwaad dan goed doen. "even om je ziel schoon te krijgen"voor iets dat gebeurd is voor zijn tijd.. Mensen waar hebben we het nou over?
ER word hier gedaan alsof mevrouw vreemd is gegaan, dit is niet het geval mensen! Sommige dingen zijn beter waar ze zijn, in het VERLEDEN dus bij deze!
annie
Rinske, ik sta helemaal achter jouw woorden. Ik hoop voor Dame dat ze het nog eens gaat begrijpen, want het is echt onbijbels, al lijken je woorden zo mooi..
Ik hoorde juist een paar dagen geleden nog een voorbeeld van een man die dingen uit het verleden had verzwegen naar zijn vrouw. Toen Hij de Heere persoonlijk leerde kennen, kreeg hij er last van dat hij niet alles had verteld. Toen hij het zijn vrouw vertelde, wat voor hem en haar heel moeilijk was. reageerde ze: 'Omdat de Heere je het vergeven heeft, vergeef ik het jou ook!' Dat huwelijk wil de Heere zegenen!