(...) Ik krijg vaak het advies om aangifte te doen tegen die jongen. Is dit bijb...

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Ds. Simons, bedankt voor uw antwoord over ontmaagding en het "verbond". Nu heb ik nog een vraag. Ik krijg vaak het advies om aangifte te doen tegen die jongen. Is dit bijbels? Of vraagt God van mij dat ik hem vergeef? Ook vraag ik me af of het normaal is dat ik totaal niet boos ben en er amper wat bij voel als ik erover praat. Verstandelijk gezien weet ik dat het verschrikkelijk is en dat ik ontzettend boos zou moeten zijn. Maar die boosheid voel ik niet. Hoe kan dit?

Antwoord

Ik vind het moeilijk om jouw vragen op deze manier te beantwoorden. Ik ken jouw persoonlijke situatie niet. Toch wil ik je een paar handreikingen doen waar je misschien wat mee kunt.

In de eerste plaats zou ik heel terughoudend zijn om deze gebeurtenis met anderen dit te delen. Neem een enkel persoon in vertrouwen en meer niet. Je vraagt aan mij of je aangifte moet doen? Deze vraag kan ik zo niet in het algemeen beantwoorden, ik heb te weinig informatie over jouw/jullie situatie. Het zou heel slordig en niet liefdevol van mij zijn om jou af te schepen met een theoretisch antwoord.

Je derde vraag is of jij deze jongen moet vergeven? Als deze jongen jou om vergeving vraag dan komt de vraag op jou af; wil en kan ik het hem vergeven. Zolang er geen schuldbelijdenis plaats vindt van zijn kant is er niets te vergeven. Wel kun je je hart onderzoeken of je vergevingsgezind bent als hij bij je komt met een schuldbelijdenis.

Je vierde vraag is ook een moeilijke vraag om die zonder verdere informatie te beantwoorden. In het algemeen kan ik wel zeggen dat mensen pijnlijke en kwetsbare dingen gemakkelijk wegstoppen om te ‘overleven’. Later breekt ze dat soms op. Maar misschien zijn er andere redenen in jouw leven om hier niet boos over te zijn. Het is wel een natuurlijke reactie om boos te worden als anderen/vreemden ons in ons diepste gevoelens aantasten, kwetsen en vernederen. Waarschijnlijk heb jij dit zo niet ervaren. Misschien komt het dat de persoon niet een vreemde voor je is. Of omdat je gevoelens naar hem had en hebt.

Tot slot wijs ik je naar Hem, die leeft. Christus Jezus, die zich niet schaamde om het verlorene te zoeken. Schuil in Zijn wonden. Die lieve Borg leed om te helen. God zegene je!

Je dominee A. Simons, Vinkeveen