Voorbereidingsweek

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Ik heb misschien een wat vreemde vraag. Zou een predikant uit de PKN of HHK mijn vraag willen beantwoorden? D.V. aanstaande zondag zal bij ons in de gemeente het Heilig Avondmaal gevierd worden. Deze week is de voorbereidingsweek, zoals men dat noemt. Waar komt dat eigenlijk vandaan? Onze predikant zei dat we in deze week Gods stem moesten zoeken. Dat moet en wil ik toch iedere dag? Ik moet toch iedere dag bereid zijn om Avondmaal te houden? Ik kan er in de Bijbel ook niets over vinden, behalve de oproep van Jezus: "Doet dit tot Mijn gedachtenis, totdat Ik wederkom!"

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is binnen de gereformeerde gezindte gebruikelijk om op de zondag voor de bediening van het Heilig Avondmaal een voorbereidingspreek te houden. Deze heeft tot doel dat men zich zal beproeven om aan het Avondmaal deel te nemen. Zo staat het in het begin van het formulier. Daarom is het goed dat men in de week die daarop volgt hiermee ook bezig zal zijn. Dat men eventuele belemmeringen die er kunnen zijn t.a.v. anderen, uit de weg ruimt. En zo, door meditatie en gebed toeleeft naar de viering van het Heilig Avondmaal. Het zou aan te bevelen zijn ook voor de bediening van de Heilige Doop zo'n week van bezinning in te voeren. Dat laat natuurlijk onverkort dat we altijd bereid zullen moeten zijn om de Heere te ontmoeten. Daarom leren we dat we al de dagen van ons leven van onze boze werken moeten rusten. Dat zal iedere predikant, van welke kerk dan ook, beamen.

Wanneer precies de gewoonte is ontstaan om een week van voorbereiding in te voeren, weet ik niet. Maar laten we dit niet beperken tot deze week. Iedere dag zullen we toch gelegenheid zoeken om Gods Woord te lezen en te overdenken? En als je daarvan de 'smaak' te pakken hebt, kun je het niet meer laten.

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus (2011)

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaalvoorbereidingsweek