Ik denk heel negatief over mezelf en wordt gepest

G.J. Jansen / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16. Ik denk heel negatief over mezelf en wordt gepest. Ook zijn er problemen thuis. Enkelen weten dit en die zeggen dat ik niet negatief moet gaan denken. Ik vind dit heel moeilijk. Ik weet niet hoe ik positief over mezelf moet gaan denken. Hoe zou ik dat moeten doen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je vraag is op zich helder, maar de omschrijving van hoe jij je voelt en de omstandigheden waarin je je bevindt, zijn erg kort beschreven. Daarom is het eigenlijk niet goed mogelijk om je een "maatwerk-antwoord" te geven. Via de ondestaande links wordt je verwezen naar enkele pagina's van Eleos (mindguide) en de EO.

Het advies aan jou gegeven om niet langer negatief te denken, helpt je waarschijnlijk niet omdat het alleen een voor jou onwerkbare oplossing biedt, terwijl er voorbij wordt gegaan aan de oorzaak van je negatieve denken. Daarnaast is het belangrijk om te weten of het werkelijk negatief denken is, of dat het het "normale" piekeren van een tiener betreft.

Mijn advies aan jou is het volgende:

-lees de informatie van de bijgevoegde websites goed door en bekijk in hoeverre je jezelf herkent in de beschreven problematiek;

-praat er eens over met iemand die je vertrouwen kunt: goede vriend(in), vertrouwenspersoon van school, medewerker van de tienertelefoon van jouw kerkverband, of dien jouw vraag in op de website van Eleos.

-als je na deze informatie verwerkt te hebben en wat gesprekken gevoerd te hebben tot de conclusie komt dat je eventueel hulp nodig hebt, dan is er gelukkig ook vanuit onze eigen achterban hulp leverbaar. De onder het tweede koppelstreepje genoemde personen kunnen je daarbij vast verder helpen.

Heel veel inzicht, wijsheid en sterkte toegewenst bij het verwerken van je vraagstelling! Natuurlijk wens ik je ook een fijne vakantie toe. Juist dan heb je meer tijd om rustig over jezelf na te denken en wat te lezen.

Verder geldt natuurlijk dat we met al onze zorgen en problemen bij de Heere terecht kunnen. Tegelijkertijd mag en moet je zelf ook het nodige doen om dit probleem te lijf te gaan.

G. J. Jansen

Tags in dit artikel:

psychologie