Zuchten van het schepsel

Ds. W. van Vlastuin / 1 reactie

Vraag

Beste dominee Van Vlastuin. U preekte over het “zuchten van het schepsel.” Heel verwonderd was ik over wat u zei over een steen, die zou ook zuchten om de Geest ofzo? Daarbij ben ik er wat teleurgesteld over. Want als een steen niet dood en ongevoelloos is kan de belofte in Ezech. 36:26 niet voor mij zijn, omdat er dan wel ‘iets’ is en een steen dus niet totaal ongevoelig is. Kunt u uitleggen hoe u het precies bedoelde, want mogelijk heb ik het verkeerd begrepen. Alvast bedankt.

Antwoord

Beste X,

Stenen bestaan dankzij de Heilige Geest. Zonder de constante invloed van de Heilige Geest kan zelfs een steen niet bestaan. Stenen zijn dus niet zo plat en neutraal als wij ze vaak zien. Als we beseffen dat zelfs stenen bestaan dankzij de actieve zorg van God(s Geest), beseffen we des te meer dat de ganse aarde van Zijn heerlijkheid vol is en dat Zijn goedheid is verspreid op al Zijn werken. Het geeft ons ook een besef wat de zonde teweeg heeft gebracht. De onbezielde schepping lijdt onder de gevolgen van de zonde van de mens. Dat is al genoeg een boodschap om ons te laten voelen dat we een stenen hart hebben. Stenen hebben bij wijze van spreken meer besef van ijdelheid en sterfelijkheid dan onze stenen harten. Dat maakt de belofte van een vlesen hart in plaats van een stenen hart niet krachteloos, maar juist krachtig. God beademt niet alleen de stenen in de schepping in algemene zin, maar het stenen hart vernieuwt Hij door Zijn Geest in zaligmakende zin. Dus: onze harten zijn harder dan stenen in de schepping. Maar de HEERE weet er raad mee! Zo zullen we met eerbied en schroom de aanwezigheid van Gods Geest in de schepping opmerken en met respect in Gods schepping binnentreden.

Ds. W. van Vlastuin

1 reactie
eduard1
Eerlijk gezegd begrijp ik de vraagsteller wel. Het antwoord heb ik een paar keer overnieuw moeten lezen, toen wreef ik in mijn ogen en ja, het stond er toch echt.
Van de Heere Jezus lezen we dat Hij sprak door gelijkenissen om het voor de mensen helder en begrijpelijk te maken. Zelfs een kind moet het kunnen begrijpen. Daarom zei Hij Zelf ook: Ik dank U, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt het de kinderen geopenbaard.

En beste vraagsteller, niet wanhopen hoor. Bid de Heere heel eenvoudig, als een kind, om in je hart te komen, en Hij zal het doen.
Waarom? Omdat Hij het Zélf beloofd heeft. En Hij is geen God dat Hij liegen kan. Van Zichzelf zegt Hij: "Zou Ik het zeggen en niet doen? spreken en niet bestendig maken?"