(...) Op welke punten MOET een stelletje het GEWOON met elkaar eens zijn om een ...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vrij lange periode al een relatie met een lieve jongen. We zijn erg gehecht aan elkaar en hebben een intieme band, die prettig, uitdagend en serieus is. Onze karakters en meningen verschillen soms wat en soms maak ik me zorgen over hoe het moet na de huwelijksdag. Op welke punten MOET een stelletje het GEWOON met elkaar eens zijn om een redelijke kans te hebben op een geslaagd huwelijk?

Antwoord

Dat is een hele moeilijke vraag. Daar kun je niet zomaar lijstjes van maken. Aan de ene kant is het ook wel leuk als je wat verschillend bent omdat je dan elkaar zo kunt aanvullen. Heel vaak voel je juist aangetrokken tot eigenschappen van de ander die je zelf mist.

De vraag is niet zozeer waarin je verschilt als wel hoe je met die verschilpunten omgaat. Als je om het minste of geringste ruzie hebt, dan wordt het wel heel erg moeilijk. En de eigenschappen van de ander moeten je ook niet steeds irriteren. Inderdaad moeten er wel een aantal basisgemeenschappelijkheden zijn zoals het samen delen van het geloof, interesses, omgaan met geld en goed.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

huwelijk