Waardige huisgenoten

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Wij zijn twee studentes die nog samen met een andere huisgenoot wonen. Wij gaan elke zondag naar de kerk en hebben een actief geloofsleven. We discussiëren vele avonden samen over de passages die we hebben gelezen in de Bijbel en geloven dat we daardoor elkaars spiegel mogen zijn. We genieten van het studentenleven en combineren dit goed met een sterk geloof in God. Nu hebben we nog een derde huisgenoot, die niets van dit alles wil weten en een losbandig leven leidt. Hier hebben wij erg veel moeite mee en vinden het lastig om haar bij ons leven te betrekken. Ook proberen we vaak met haar te praten over de keuzes die wij maken en de foute keuzes die zij in onze ogen vaak maakt. Ze is echter wel een vriendin, we delen naast geloofszaken ook vele andere zaken en zien haar graag meedelen in het koninkrijk van God. De vraag is, hoe kunnen we haar op de juiste manier enthousiasmeren en haar helpen de juiste keuzes te maken. Hoe kunnen wij waardige huisgenoten zijn op zoek naar de Waarheid?

Antwoord

Beste prak(t)izerende dames,

Ik hoop dat de woordspeling in deze aanhef taalkundig verantwoord is. Daar zullen jullie als studentes vast wel een mening over hebben. Mooi om te lezen hoe jullie je huidige levens actief vormgeven en daardoor ook een vraag verwoorden over jullie vriendin, de derde huisgenoot. Om praktische redenen kan ik niet uitgebreid antwoorden, maar jullie weten dat "less is more."

Hoe de derde huisgenoot enthousiasmeren en haar helpen de juiste keuzes te maken? Door zelf enthousiast te leven, te zijn, te bewegen en (ten slotte) te spreken vanuit een daadwerkelijk leven met de Heere. Laat met je leven zien dat het echte geluk en de ware vrede bij de Bron van dit leven te vinden en gratis te verkrijgen is. Heb jullie vriendin lief, geef om haar, heb geduld, wees er voor haar en leg haar in jullie gebed voor de Heere neer. Gebruik geen grote woorden en overtuigingskracht, maar wees bescheiden in je gesprekken en discussies en weet je bemoedigd dat de Koning van de Kerk van jullie afweet en jullie gebeden wil horen en verhoren op Zijn manier en op Zijn tijd. Een waardig huisgenoot en christin mag je zijn wanneer je op kinderlijke wijze vertrouwt en gehoorzaamt aan de Heere Jezus die Zijn hemelse rijkdom ingewisseld heeft voor onze armoede. Hij werd onwaardig behandeld om af te dalen naar de losbandige puinhopen van ons bestaan. Maar vol liefde, zelfverloochening en gehoorzaamheid voleindigde Hij Zijn werk op deze aarde om onze vuiligheid af te wassen en om ons te vernieuwen overeenkomstig Zijn natuur. Stel al je vertrouwen op Jezus alleen, wandel in Zijn schaduw, breng elkaar elke dag bij Hem en weet: Wie in Hem gelooft zal niet beschaamd worden!

Nog een klein nawoord: in onze zendingstijd hadden wij veel mensen op het oog, die wij probeerden te enthousiasmeren om naar onze zendingspost te komen. Sommige kwamen, de meesten niet, maar vele anderen (die wij niet kenden noch beoogden) zijn nu door de Heere zelf in aanraking gebracht met het Evangelie. Dat heeft ons niet passief gemaakt, maar brengt ons er toe om het werk in Zijn Koninkrijk elke dag in Zijn wijze en liefdevolle handen terug te leggen!

Hartelijke groet,
Raymond Warnaar