Duurzame intieme liefdesrelatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Hoe kan ik leren genieten in een duurzame intieme liefdesrelatie en hoe raak ik mijn hoge verwachtingen kwijt en hoge eisen? Ik wil er graag in groeien en tevreden zijn en genieten van wat er is, maar hoe kan ik dit concreet stapje voor stapje gaan leren, aangezien ik altijd bezig ben met: is het wel goed? Is er wel voldoende?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Stapje voor stapje gaan leren wat goed-beter-best is, dan wel gewoon voldoende? Een dagboekje bijhouden! Heel simpel je gedachten opschrijven, met de bijbehorende gevoelens. Zijn je gedachten c.q. verwachtingen reëel: beoordeel ze met voldoende. Zijn ze irreëel –te hoog gespannen-, beoordeel ze dan als ónvoldoende. En stel ze bij door ze te vervangen door gedachten die wél reëel zijn.

Je schrijft niet helemaal waarover het gaat, want wat is een duurzame intieme liefdesrelatie in jouw ogen, binnen jouw leefsituatie? Ik kan je op basis van deze summiere gegevens geen voorbeeld noemen. Maar wellicht kun je zelf het nodige invullen. Vraag je daarbij ook af, wat de reden of de oorzaak is van je heel-hoog-gespannen verwachtingen. Ben je op meerdere terreinen perfectionistisch? Verwacht je van jezelf (voortdurend) ‘topprestaties’? Word je onzeker, als iets niet gaat zoals jij vindt dat het gaan moet? Heb je last van faalangst, waardoor je jezelf ‘opdrijft’? Óf gaat het juist over de ánder? Verwacht je van hem/haar (te) veel?

Genoeg om over na te denken…

Sterkte ermee,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
2 reacties
Annet76
"Je moet liefhebben wat de ander is, niet wat je van hem of haar zou willen maken"
EVA
ik snap de vraag niet helemaal.....is er wel voldoende, is het wel goed, er zijn geen maatstaven of het goed of fout is als je samen de intiemiteit beleeft binnen de grenzen van een huwelijk is het altijd goed