Vrouwen van zonen van Jakob

Ds. D. van der Wal / Geen reacties

Vraag

Is er iets bekend over de vrouwen van de zonen van Jakob? Moeten we ervan uitgaan dat dit heidense, Kanaänitische vrouwen waren? Of net als Rebekka, Lea en Rachel, familie?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Om maar met de deur in huis te vallen: er is weinig bekend over de vrouwen van de zonen van Jakob. De Bijbelse gegevens zijn zeer beperkt hierover. Van de twaalf zonen lezen we, als ik het goed zie, van drie zonen wie hun vrouw was. In Genesis 46:10 lezen we dat één van de kinderen van Simeon, Saul, de zoon van een Kanaänitische vrouw was. Maar haar naam wordt ons niet gegeven.

Juda nam de dochter van de Kanaänitische Sua tot zijn vrouw (zie Genesis 38: 2 en 12). Opnieuw wordt er daarbij geen naam genoemd.

En Jozef kreeg uit handen van de Farao Asnath, de dochter van Potifera, tot vrouw, zoals beschreven wordt in Genesis 41:45.

Als we buiten de Bijbel gaan kijken komen we in de middeleeuwse rabbijnse commentaren (Midrash) nog iets meer informatie tegen. In Sefer haYashar, geschreven ergens tussen de 9e en 16e eeuw, wordt meer verteld over de vrouwen van de kinderen van Jakob. Maar ik merk bij voorbaat al op dat we hiermee erg terughoudend moeten zijn. Zelfs als je het boek vroeg dateert zit er qua tijd zoveel afstand tussen dat je jezelf kunt afvragen hoe betrouwbaar het is. Daarnaast is het ook erg frappant dat de Bijbel ons slechts één naam geeft van een vrouw van de zonen van Jakob terwijl dit geschrift, vele eeuwen later, alle namen moeiteloos weet te noemen. Maar ik wil het toch even laten weten:

Zo kun je daar lezen dat Rubens vrouw Eliuram heette, zij zou de dochter zijn van Avi, de Kanaäniet. En dat Gad getrouwd zou zijn geweest met Uzith, zij zou de dochter zijn geweest van Amuram, zoon van Uz. Naftali zou Merimah tot zijn vrouw genomen hebben. Zij was de oudere zus van Uzith, die als vrouw van Gad genoemd wordt. De eerste vrouw van Aser zou Adon zijn geweest. Na haar dood zou Aser hertrouwd zijn met Hadurah, de dochter van Abimael, zoon van Eber. Issaschar trouwde met Aridah, de jongste dochter van Jobab, een zoon van Joktan. En Benjamin zou twee vrouwen gehad hebben, Mechalia, de dochter van Aram en Aribath, de dochter van Shomron. Dan zou naar het land van Moab zijn gegaan en daarvan zijn vrouw Aphlabeth genomen hebben, zij was de dochter van Chamudan de Moabiet. En Zebulon zou naar het gebied van Midjan gegaan zijn en daar Merishah tot zijn vrouw genomen hebben. Zij was de dochter van Molad.

Dus, terugkomend op de vraag. Als we uitgaan van de Bijbel alleen kunnen we al wel vaststellen dat van de drie vrouwen die daar genoemd worden twee Kanaänitisch waren en één vrouw kwam uit Egypte.

Ds. D. van der Wal

Lees meer artikelen over:

Jacob