Catechismuspreek

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

In onze gemeente wordt regelmatig op de zondagavond uit de catechismus gepredikt. Persoonlijk heb ik hier niets aan (te dogmatisch). Het spreekt mij niet aan. Ik heb veel meer aan een "gewone" preek. Die raakt mij persoonlijk. Veel jongeren uit onze gemeente blijven weg wanneer er uit de catechismus wordt gepredikt. M.i. hoort een uitleg van de catechismus thuis op een bijbelkring of op catechisatie en niet op de zondag. Graag uw mening.

Antwoord

Persoonlijk preken we heel graag uit de catechismus Wat is de catechismusprediking anders dan de prediking van Gods Woord? De catechismus wil niets anders zijn dan een samenvatting van Gods Woord en wil daarom ook de weg wijzen naar Gods Woord. In veel kerken waar de catechismusprediking is afgeschaft (en deze catechismusprediking werd dan in de middag- of avonddient gehouden) is er nu helemaal geen middag- of avonddienst meer Die angst draag ik bij me als ook andere kerken de catechismusprediking afschaffen.

We zeggen het eerlijk: we zijn er van overtuigd dat de kerk staat of valt met de catechismusprediking, omdat vooral deze prediking de punten op de i zet. Niet voor niets heeft Kohlbrugge op zijn sterfbed gewaarschuwd om in de kerk toch aan de Heidelbergsche Catechismus vast te houden, omdat deze zo belangrijk is voor de gemeente. Kun je mij een Bijbels argument aanvoeren waarom de catechismusprediking verkeerd is? Staan daar dingen in die tegen Gods Woord ingaan? Word je in de catechismus dan bedrogen aangaande de weg naar de zaligheid? Zeker, vaagheden kent dit oude leerboek niet. Je weet heel concreet waar je aan toe bent. Zo is ze de dokter die eerlijk een ziekte constateert (dood in zonden en misdaden) om dan heen te wijzen naar het bloed van Christus. Bij een catechismusprediking wegblijven is hetzelfde als weg blijven bij een prediking die Bijbels is. Is dat tot eer van de Heere? Is dat vragen om bekering?

Toegegeven: De ene prediker zal meer gaven hebben voor het houden van een catechismuspreek dan de ander. Laat dat niet een zaak van gemakzuchtig wegblijven zijn, (je doet er de Heere verdriet mee en je berokkent jezelf schade) maar laat het een zaak van gebed zijn. Je moet je inspannen om te luisteren? Dingen waarvoor je je moet inspannen blijven vaak het langst in je geheugen en hopelijk in je hart hangen. hangen. Catechismus op een Bijbelkring of op catechisatie. Geen enkel probleem , maar daar bereik je lang niet zo veel mensen mee, als in de kerk. Daarom: deze prediking in de kerk!

Blijf uit deze prediking niet weg. Waar geen kennis is van de belijdenisgeschriften is de kerk in verval. We spreken uit eigen ervaring.Bovendien: lees van te voren eens door waarover de catechismusprediking gaat. Dat luistert gemakkelijker .Ken jij de catechismus? En verder: veel vervlakking in de kerk is ontstaan uit de afschaffing van de leerdiensten (dus: catechismusprediking). Bovendien: toen Troelstra in 1918 in ons land een staagreep wilde plegen, mislukte deze. Waarom? Troelstra gaf als reden: ik wist niet dat het Nederlandse volk zo goed zijn catechismus kende. Alleen al daarom ben ik voor de catechismusprediking. Hopelijk jij ook. Gods zegen!

Ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

Heidelberger Catechismus