Hertaalde avondsmaal- en doopsformulier

Ds. M.W. Muilwijk / 29 reacties

Vraag

Aan een HHK-predikant. In welke kerken past men het hertaalde avondsmaal- en doopsformulier toe en zijn de hertaalde formulieren wel zuiver en verantwoord? Ook in onze plaatselijke PKN liggen ze ter inzage.

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Ik ben geen HHK-predikant en heb ook niet helemaal zicht op wat er in alle afzonderlijke gemeenten van de HHK gebeurt. Maar voor zover ik dat heb kunnen overzien, wordt er in veel gemeenten terughoudend omgegaan met de hertaalde formulieren. Uit persoonlijk onderzoek in de tijd voor de verdrietige scheuring van de Nederlandse Hervormde Kerk weet ik wel dat het doop- en avondmaalsformulier op sommige punten een verheldering of verbetering is. Van het huwelijksformulier ben ik erg geschrokken: als ze deze gehouden hebben, zoals de voorlopige versie was, is dit formulier niet hertaald, maar herschreven en op sommige punten, zoals de positie van de vrouw en de gebrokenheid waaronder elk huwelijk gesloten wordt en zelfs kan vallen, veranderd. De oude klanken dat een vrouw een positie heeft onder de bescherming van haar man, is daar weggeschreven en de moeite en verdriet door de zonde over het huwelijk en huwelijksleven krijgt een veel minder grote plaats.

Samenvattend, ik heb niet helemaal zicht of de hertaalde formulieren worden gebruikt: volgens mij is men behoorlijk terughoudend daarin: mijn persoonlijke mening is dat het avondmaals- en doopformulier hier een daar een verbetering zijn, maar het huwelijksformulier een forse verzwakking.

Hartelijke groet,

M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

doopformulierformulieren
29 reacties
Con
Oké, jullie nemen geen woorden van mij aan. Dan maar het Enige aanhalen, waar wij ons als christenen aan te gehoorzamen hebben: Het Woord van God, de Bijbel:

"5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.

6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.

7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.

[...]

10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil."

Buig nu eens onder dat gezag, de autoriteit van de Heilige Schrift, en stop met het geven van tegenargumenten.

Een vrouw zonder hoofddeksel:
- onteert haar eigen hoofd
- geen hoofddeksel op? Dan geschoren worden!
- Een vrouw is de heerlijkheids des mans
- Daarom MOET de vrouw...

Duidelijk toch?

(En ja, hierbij verklaar ik ook dat ik ook geen grote hoedenparade voorsta. Een hoofddoekje vind ik eigenlijk nog het mooist, gewoon sober.)
Andries_H
Laat die PKN nou toch eens rusten...

Dit gaat toch over die hertaalde formulieren?
Waarom moet overal de PKN bijgehaald worden?
EVA
Con, ga maar eens uitzoeken hoe dat vroeger allemaal zat in de tijd dat dit geschreven werd, waarom de vrouw kaal was enzenznenz raad je het boek aan moderne wetenschap in de bijbel.
en ga dan ook maar eens uitzoeken wat de tekst betekend een MACHT boven haar hoofd hebben dat heeft helemaal niets met een hoedje te maken maar met haar positie, Christus,man,vrouw maar daar ga ik nu niet een hele pagina aanwijden.
Ik ga hier ook niet meer reageren zal voor je bidden of God je ogen opent dat er in alle kringen kinderen van God zijn, volmaakt zijn we niet daar wachten we op dat zal straks komen

Gods zegen!
hendrika53
Eva waarom het boek moderne wetenschap in de bijbel.....is de Bijbel hier dan niet duidelijk genoeg over......Con eens met jouw reaktie
hendrika53
O ja Con ter aanvulling .,,,,,,jij draagt s zondags natuurlijk een bescheiden hoofddoekje ...nou niks mis mee hoor
eduard1
@con

Hoe leg jij dan 1 Kor. 11: 15 en 16 uit?
Ik zie het zo:
vs 15: Als een vrouw lang haar draagt, is dat toch tot een deksel (hsv: bedekking) gegeven?
vs 16: niet over twisten, zo sluit Paulus af.
hendrika53
Con heeft kennis genoeg om te weten dat hij geen ja tegen de pkn kan zeggen omdat je alle stromingen die erin zijn moet erkennen en respecteren.En iemand die WERKELIJK PRICINPIEEL is zal dat nooit kunnen
Swimmie
@Con: dat hoofddoekje moet dan natuurlijk ook van 1 soort stof gemaakt zijn? Geen 50% nylon en 50% iets anders o.i.d.? (Lev. 19:19)
refoweb
Aangezien het niet meer over de hertaling gaat en het bovendien een discussie is geworden, sluiten we de reactiemogelijkheid. Voor het uitwisselen van meningen verwijzen we graag door naar ons forum.