Nooit eens rust

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben zelf hooggevoelig, kan slecht tegen drukte en geluid. Mijn man en kinderen (van 3 t/m 11 jaar) zijn meer-/hoogbegaafd en stellen werkelijk waar overal vragen over, alles wordt uitgeplozen en ontrafeld. Op zich mooi, ik geniet er soms wel van, leer er ook veel van, maar het is zo vreselijk vermoeiend. Ik heb nooit eens rust. Het is ook vakantie nu, dat begrijp ik wel, maar de jongste zit sowieso nog niet op school.

Met koffie drinken hebben we de afspraak dat dat een rustmoment is, alleen drinken en wat kletsen en geen afleiding erbij. De hypotheses vliegen heen en weer, maar verder is het redelijk te doen. Alleen een kind is na drie minuten wel klaar met een koekje en een glaasje drinken en ik heb het gevoel dat ik dan nauwelijks zit, de rust is nog niet eens gedaald of het begint alweer.

Ik probeer zelf wel rustmomenten te nemen, we hebben een hangmat gekocht waar ik met mooi weer even vijf minuten in lig, maar dat kan niet in de regen. Binnen hoor ik de kinderen gewoon en kan ik me niet afsluiten. Of ze zijn steeds aan het kibbelen. De jongste snapt sowieso nog niet dat ik rust neem overdag. Hebt u nog tips voor mij? Oppas hebben we niet dichtbij.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Een druk gezin, of een gezin met jonge kinderen, vraagt veel aandacht. Zeker. Maar even tijd voor u zelf kan best, hoor.

Overleg met de vader wat hij aan taken kan overnemen. Daar begin ik mee omdat u over hem niet schrijft. Wat is zijn bijdrage aan het gezinsleven? Ook ten aanzien van het nemen van rust door u? Kinderen opvoeden doe je samen, toch? En voor èlkaar zorgen doen partners! Als hij bijvoorbeeld -op tijd- thuiskomt kan hij kinderen naar bed brengen, voorlezen, helpen met huiswerk. Zoiets. Dat zou u een moment van terugtrekking kunnen geven, of van bijvoorbeeld van het maken van een wandeling.

Ook kunt u bijvoorbeeld overdag rustmomenten afspreken doordat de kinderen verplicht een half uur gaan lezen, met hun mond dicht. Ieder een (kleine) taak in het huishouden geven kan wat meer structuur bieden. Heldere afspraken, duidelijke grenzen. Dat begint niet met drukke kinderen, huishouden of mogelijkheid tot oppas maar met úw behoeften! Schrijf ze op, deel ze met uw echtgenoot en probeer ze stuk voor stuk te verwezenlijken!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

1 reactie
kip
tja
zulke kinderen moeten wat te doen en te denken hebben

volg de raad van mevrouw Rots op
dan lukt het echt hoor.

k heb ook ervaring met hoogbegaafde
maar heb ze geleerd normaal te praten,niet te schreeuwen.
naar elkaar te luisteren.

schrift mee naar de dierentuin
iedereen een dier uitzoeken,alles opschrijven

ga met ze wandelen,leer hen de bomen,vogels,bloemen
automerken,kleuren

dan hebben ze wat te doen

wie het hardst kon hollen,bomen verwisseltje
verstoppertje,
ik deed ook mee....

n boek laten lezen,of eerst zelf iets spannends voorlezen.wat echt gebeurd is.

vaderlandse geschiedenis.
kerkgeschiedenis.

n uitdaging is t die meer en hoogbegaafde kinderen.

en..als moeder en vader is dat onze opdracht...
juist de meer- en hoog begaafde zoals u schrijft kunnen goed begrijpen,wanneer ze nu stil moeten zijn.ok de 3 jarige weet wat ja en wat nee is.
ze niet 24uur aandacht kunnen krijgen.overal is een tijd voor.

en...alle grootheid gaat door de stilte
laat uw kinderen fatsoenlijk even wachten met eten en drinken,tot moeder ook zit!!
doe wat mevrouw Rots zegt
en k weet uit ervaring dat u een boek kunt uitlezen hoor.