Hoever mag je gaan bij het beminnen?

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu ruim twee maanden een relatie en worstel een beetje met grenzen rondom seksualiteit. Ik wil absoluut geen gemeenschap voor het huwelijk en mijn grens ligt bij elkaar niet uitkleden, dit weten we ook van elkaar. Maar voor mijn gevoel gaan we ‘te’ (?) snel omdat we tijdens het knuffelen wel op elkaar liggen en ik zijn erectie voel en hij mijn borsten bijvoorbeeld streelt. Ik ben bang dat we het dan niet vol kunnen houden tot het huwelijk, uitgaande van gemiddeld twee jaar relatie. Ook voel ik me soms schuldig hierover.

Wat is verstandig, gaan we inderdaad te snel? Moeten we ons inperken of hoeft dit niet?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Iedereen die verkering heeft en wil wachten met seksuele omgang tot je getrouwd bent, loopt tegen de vragen aan tot hoever je mag gaan bij het beminnen van elkaar. Je vraagt je af of je niet te snel gaat. Wat vooral erg belangrijk is, is dat je samen grenzen afspreekt waar je niet over wilt gaan en je er dan ook echt aan te houden. Elkaar niet uitkleden is zo'n duidelijke grens. Dat het samen verder gaat dan een zoentje, is logisch. Dan is het ook fijn om elkaar aan te raken en te strelen. En dan mag je tot die grens ook echt van elkaar genieten.

Je schrijft dat je als je op elkaar ligt dan zijn erectie voelt. Dat is echt een normale reactie en het zou niet gezond zijn als er dan geen erectie zou zijn. Het gaat immers toch om seksuele gevoelens en daar reageert het lichaam op. Ik kan niet zeggen of je te snel gaat. Het is belangrijker de afgesproken grens niet over te gaan.

Met vriendelijke groet,
Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

grenzen