Vragen over ogen

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik heb een paar vragen aan een arts over ogen. 1. Vroeger hoorde je wel eens dat je niet bij weinig licht moest lezen, want dat zou je ogen 'bederven'. Nu hoor je wel eens dat dat een fabeltje is en dat een beetje inspanning voor je ogen zelfs wel goed zou zijn. Wat is waar? 2. Voor het bewegingsapparaat (botten en spieren) en de hersenen geldt: "Use it, or lose it". Dus door je botten, spieren en hersenen (veel) te gebruiken, blijven ze in goede conditie. Veel beweging en zo nu en dan eens een lastig puzzeltje oplossen, is heel goed. Geldt het "Use it, or lose it" ook voor je ogen? Zou iemand die veel leest zijn of haar ogen langer goed kunnen houden dan iemand die nauwelijks leest? 3. Kun je je ogen trainen? Als je gezichtsvermogen wat minder wordt, bijvoorbeeld door het ouder worden, zijn er dan dingen die je zelf kunt doen om het slechter worden van je ogen tegen te gaan? Ik heb weleens gehoord dat het goed is om je bureau voor een raam te zetten, omdat je dan steeds afwisselend dichtbij en veraf kijkt. 4. Heeft vitamine-A slikken enige zin om het verouderingsproces van je ogen tegen te gaan? 5. Kun je je ogen teveel 'verwennen', door een net iets te sterk leesbrilletje? Is het denkbaar dat je ogen dan wat lui worden? 6. Heeft u nog andere tips om je ogen zo lang mogelijk goed te houden?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ondervind je problemen met de ogen of is het gewoon nieuwsgierigheid? Ik zal proberen je vragen puntsgewijs te beantwoorden.

1. Lezen bij weinig licht lijkt mij onpraktisch maar het is bij mijn weten niet slecht voor de ogen. Er zijn veel aanwijzingen dat intensief dichtbij werken (excessief accomoderen) een risicofactor is voor het ontwikkelen van bijziendheid. Je hebt dan voor veraf een bril nodig.

2. Bij het zien zijn ook de hersenen betrokken. Tot het tiende levensjaar ontwikkelt zich het oog nog. Dan is correctie van bijvoorbeeld luie ogen mogelijk door het meer te stimuleren. Hierna is dit niet meer mogelijk. Het is dus niet zo dat je met meer lezen de ogen langer goed kunt houden.

3. Met betrekking tot training van de ogen: zie antwoord bij vraag 2. Bij mijn weten is er niet een specifieke therapie of manier voorhanden waarmee de ogen langer goed blijven.

4. Bij een gezond voedingspatroon krijg je voldoende vitamine A binnen. Je hoeft geen extra vitaminepreparaten te slikken.

5. Bij mijn weten is het niet zo dat de ogen lui worden als je het tekort aan accomodatie overcompenseert (oftewel een te sterk leesbrilletje gebruikt).

6. Leef gezond en draag een veiligheidsbril waar nodig.

Ik hoop dat ik zo voldoende antwoord op jouw vragen heb gegeven.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

medisch
2 reacties
Cloudsadmirer
Een eeuwenoud middel die goed is voor je ogen zijn altijd nog worteltjes! Het is nu zelfs wetenschappelijk bewezen!
Catherine
Het is blijkbaar een wijdverbreid misverstand dat je je ogen zou bederven door bij slecht licht te lezen. Een goede smoes voor ouders, om hun kinderen te verbieden in bed te lezen zeker ;-)