Erg vergeetachtig

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

De laatste tijd vergeet ik erg veel en ben ik erg vergeetachtig. Het gebeurt zomaar dat ik een verhaal vertel en dat ik dan opeens niet meer weet wat ik aan het vertellen was, of dat iemand iets vraagt en ik nog geen 2 seconden later meer weet wat het was en dat diegene überhaupt iets gevraagd heeft. Dit ervaar ik zelf als heel onprettig. Ik ben nog maar begin 20, dus lijkt mij dat dit niet hoort. Ook heb ik vaak hoofdpijn. Kunt u mij vertellen hoe dit komt, of dit normaal is of niet op deze leeftijd? Een nichtje van mij heeft een tumor in haar hersenen en had sommige dingen die overeen kwamen. Zelf weet ik dat ik dat niet zomaar daar in moet zoeken, maar toch ben ik wel bang, omdat er dingen hetzelfde zijn.

Antwoord

Vergeetachtigheid en de bijkomende verschijnselen die je beschrijft, kunnen veel oorzaken hebben, welke deels lichamelijk, deels psychisch zijn. Het kan eenvoudig zijn, maar ook ingewikkeld. Het is in zijn algemeenheid niet als normaal te beschouwen, tenzij er sprake is van een grote (psychische) belasting. Dan staan er echter andere zaken op de voorgrond en die proef ik niet in jouw vraag.

Mijn advies aan jou is: bespreek het eens met jouw huisarts. In dat gesprek kunnen al veel dingen uitgesloten worden, wat ik in dit bestek niet kan. Waar je aangeeft niet aan een tumor te denken, of misschien toch wel een beetje: dat is zeker niet mijn eerste gedachte op jouw beschrijving.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medisch