Mijn vader drinkt veel alcohol

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Mijn vader drinkt veel alcohol. Ik vind hem een alcoholist. Ik zou graag op grond van de Bijbel willen laten zien dat de Heere hier van gruwelt. Ik weet alleen niet met welke teksten ik dit zou kunnen weerleggen. Kunt u me helpen? Er staat toch ook in de Bijbel dat geen dronkaard het koninkrijk der hemelen zal binnengaan? Hij praat wel altijd over bekeerd moeten worden, maar dan zal het hem toch eerst tot zonde moeten worden?

Antwoord

Beste vraagstel(st)ler,

Het beste lijkt het mij om daar met uw vader een eerlijk gesprek over te hebben. Probeer hem uit te leggen dat gebruik van alcohol niet verkeerd behoeft te zijn, mits iemand daar geen onmatig gebruik (misbruik dus) van maakt. Uit uw vraag blijkt niet of het gebruik van alcohol door uw vader leidt tot dronkenschap. Dat laatste is zeker op vele plaatsen in Gods Woord verboden. De mens mist dan immers zijn controle over zijn woorden en daden en kan niet meer verantwoord spreken en handelen. Bovendien is het slecht voor zijn gezondheid en bezorgt hij de zijnen meestal veel overlast en verdriet.

Maar u kunt ook denken aan Spreuken 23:31 en 32: “Zie de wijn niet aan...; in zijn einde zal hij als een slang bijten, en steken als een adder.” Daaruit concludeer ik dat het  beter is om helemaal geen alcohol te gebruiken en het drinken ervan geheel te laten, als men weet, dat men spoedig van het een tot het ander komt. Denk ook eens aan: Efeze 5:18 waar de Heere ons waarschuwt tegen onmatigheid/overdaad. Het woord dat hier in het Grieks gebruikt wordt, betekent: roekeloosheid of verkwisting (iets doen zonder er goed over nagedacht te hebben).

Maar wat u vooral kunt doen is: bidden. Bidden voor hem en bidden met hem. Vraag maar eens, of hij zijn probleem wel aan de Heere voorlegt en bidt, of Hij hem helpen wil. En stel hem ook eens voor om samen met hem te bidden. Ik heb van zo'n gezamenlijk gebed met een drankverslaafde enkele keren veel zegen gezien. Ook zou u uw vader kunnen aanraden om over zijn probleem eens te spreken met een goede hulpverlener (een pastor misschien?).

Ik hoop, dat u aan deze paar adviezen wat hebt.

Uw ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

alcohol