(...) wanneer mag ik op goede gronden overgaan naar één van de rechtsorthodoxe k...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

In de vragen die gesteld zijn over kerkverbanden, zijn er veel antwoorden gekomen op verschillen tussen de kerkverbanden. Met name tussen de zogenaamde middenorthodoxe kerken als de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, een deel van de Christelijk Gereformeerde Kerken en Nederlands Gereformeerde Kerken, en de zogenaamde rechtsorthodoxe kerken Gereformeerde Gemeenten, Gereformeerde Gemeenten in Nederland, Oud Gereformeerde Gemeenten, Hersteld Hervormd, PKN Gereformeerde Bond, trokken mijn aandacht. Zelf kom ik uit een middenorthodoxe kerk. Hierin ben ik opgegroeid. Toch kan ik het hier niet meer zo vinden en voel ik mij in de prediking in de rechtsorthodoxe hoek meer aangesproken. Nu is voor mij de vraag: wanneer mag ik op goede gronden overgaan naar één van de rechtsorthodoxe kerken? Het ging in deze vragen wel om de verschillen, maar deze vraag heb ik er niet tussen kunnen vinden. Ik zit hier nogal mee. Ik doe mijn ouders verdriet als ik deze overstap maak. Ik weet het niet zo goed wat ik moet doen. Mag ik antwoord van iemand uit de Gereformeerde Gemeenten of Hersteld Hervormde Kerk? Alvast bedankt!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik kan me voorstellen dat u het moeilijk hebt in het maken van kerkelijke keuzes. Wanneer u komt uit een middenorthodoxe kerk ligt er een groot verschil met de door u genoemde kerkverbanden. Belangrijk is het overleg met uw ouders in deze kwestie. Gaat daarna regelmatig kerken bij een van de genoemde kerken. Op een gegeven moment zult u zich, hopelijk, bij de één meer thuis voelen als bij de ander. Dan komt u voor de keus te staan om zich bij één van de kerken aan te sluiten. Omdat de middenorthodoxie in de PKN volop wordt geaccepteerd en veel invloed heeft kunt u dat beter mijden.

Verder maken we geen reclame of spreken voorkeur uit waar u het beste naar toe kunt gaan. Want ondanks de vele verschillen die er onder ons gevonden worden zijn we het in het wezen van de zaak eens. Het gaat onder ons soms als in een groot gezin waar over alles en nog wat gekibbeld wordt, maar als het er op aan komt en we worden aangevallen, zijn we verrassend eens. Let maar eens op de grote eensgezindheid, b.v. de Gereformeerde Bijbelstichting en zendingsorganisaties. Duizenden mensen komen dan, uit diverse kerken, in liefde tot de zaak bij elkaar en zingen uit het hart: waar liefde woont, gebiedt de Heere Zijn Zegen. Bovenal wordt ons vanuit Gods Woord de weg gewezen van het gebed.

Tracht het alles te doen in een biddend opzien tot de Heere, het gesprek met ouders en het maken van een kerkelijke keuze.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl