Oneerlijke leraar

J.M. Strijbis / 1 reactie

Vraag

Mag een leraar je een samenvatting laten maken van vier grote paragrafen op één kantje, vervolgens het handboek innemen en zeggen dat je alleen die ene samenvatting mag gebruiken voor het leren van het proefwerk? Ikzelf vind dit nogal oneerlijk, want je kunt op één kantje geen goeie samenvatting maken van vier paragrafen.

Antwoord

Ha vragensteller,

Je vraag is mij duidelijk. En ik snap ook dat je er een vraag over hebt. Om je vraag goed te kunnen beantwoorden, heb ik meer gegevens nodig. Toch doe ik nu een poging met de gegevens die ik heb.

Bij grote paragrafen denk ik aan minimaal 3 bladzijden. Wij hebben het dan over minimaal 12 bladzijden en een samenvatting daarvan op één kantje lijkt mij een beetje krap. Aan de andere kant weet ik niet wat je leraar afgesproken heeft. Als hij van te voren heeft gezegd wat en waarom hij deze opdracht geeft, dan kan het. Als hij vervolgens een proefwerk heeft afgesproken op grond van een samenvatting, dan doet hij eigenlijk twee dingen. Hij laat je een samenvatting maken en hij laat je iets leren.

Is de samenvatting gecontroleerd? Goed bevonden? Zo ja, dan is een proefwerk op grond daarvan reëel. Heeft hij dat niet gecontroleerd, dan kun jij je samenvatting goed kennen en toch een slecht proefwerk maken, omdat je samenvatting niet goed was. Kortom: op grond van een samenvatting een proefwerk: prima. Maar dan wel eerst weten of de samenvatting goed was.

Als leraar zou ik in ieder geval één ding tegelijk willen toetsen. Kun je een goede samenvatting maken of kun je een samenvatting goed leren?

Hopelijk heb ik je vraag kunnen beantwoorden.

Hartelijke groeten,
J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

leraar
1 reactie
bootje
Het is misschien niet eerlijk als hij het niet van te voren heeft aangegeven. Maar toch vind ik het een goede les. Het heet niet voor niets samenvatting, dus alleen de aller belangrijkste dingen. Succes