Bekeer me, zoals U al Uw volk bekeert

Ds. A.T. Vergunst / 8 reacties

Vraag

Aan een dominee van de Gereformeerde Gemeenten. Regelmatig hoor ik de uitdrukking: "Bid: Bekeer me, zoals U al Uw volk bekeert." Maar God bekeert iedereen toch op een andere manier? Hoe kun je dan vragen of God je wil bekeren, zoals God al Zijn volk bekeert?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend,

Je hebt inderdaad gelijk. Elke bekering heeft een unieke ‘buitenkant.’De omstandigheden, de zonde, de veranderingen, hoe de Heere de bekering teweeg brengt is altijd heel persoonlijk en in zekere mate uniek. Maar aan de 'binnenkant' heeft iedere bekering toch ook dezelfde hoofdzaken. Er is een overtuiging van zonde, schaamte en nederigheid; er zal een vlieden en vluchten en vechten tegen de zonde gevonden worden. De ontdekking van zonde brengt verdriet en vernedering van het hart. Het leidt tot bekering en veranderinging in het leven. Er komt honger en dorst naar de gerechtigheid in het hart. Die kenmerkende dingen zullen in het hart van ieder die de verandering van het hart mag ondervinden gevonden worden. In de taal van de catechismus: de ellende, verlossing en dankbaarheid. Nu bedoelt die uitdrukking “Bekeer mij zoals U al Uw volk bekeert” dat de Heere ons ook die dingen wilt leren die we allemaal moeten ondervinden.

Ik wil nog een gedachte aan toevoegen. God roept ons toe: “Bekeert u!” Hij eist dat wij ons bekeren van onze wegen, gedachten, keuzen, etc. Het is goed dat we in gebed worstelen om Hem te gehoorzamen. Maar laten we niet vergeten dat ons “gebed voor bekering” geen vervanging is voor onze gehoorzaamheid om ons te bekeren van onze zonden. Ik ben weleens bang dat met het “Bid maar veel om een nieuw hart” de klem wordt verminderd die juist uit het Woord van God spreekt. God eist van ons bekering. Dat het onmogelijk is om dat uit onszelf te verwerkelijken moet ons niet alleen in de verlegenheid, maar in de schuld brengen.

Hartelijke groeten,
Ds. A. T. Vergunst

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

8 reacties
Rianne1357
Mooi duidelijk antwoord van Ds Vergunst.
Ik denk dat je t zo ook wel duidelijker is geworden.
Ik bid dat zelfde trouwens ook regelmatig. ( bang voor een eigen bekering)
En zoals je zegt, God gebruikt bij iedereen een eigen weg vd bekering, prachtig he, naar ieders karakter en eigenheid. maaaar zoals deze predikant zegt er zit wel een lijn in. en daarom bid ik ook Heere bekeer Gij mij zoals U al uw volk in heden en verleden hebt bekeert. t klinkt misschien wel wat"oudbollig"als ik dat woord mag gebruiken, maar dat is het neit bedoeld. maar t is je denk ik door het antwoord al wel duidelijk geworden. HGR!!
Diny
@Rianne
...bang voor eigen bekering....

Hoe kun je nu toch bang zijn voor je eigen bekering???
Daar snap ik werkelijk niets van.
Waar in de Bijbel lees je zoiets?
Als de Heere ons gebiedt:
BEKEERT U
dan hoef je alleen maar te gehoorzamen!
Doe je dat niet dan ben je schuldig.
Precies zoals ds. Vergunst het in zijn antwoord zegt.
Dat is wat anders dan bang zijn voor je eigen bekering.
Alphonsus
@Rianne,

Leg eens uit waar je nou bang voor bent?
Soms halen mensen ook van alles in hun hoofd om bang voor te zijn.
Juist in Christus zijn we in de vrijheid gekomen. In Hem past geen angst of bangheid.
Rianne1357
Lieve Dini en Alphonsus,
Misschien is bang het juiste woord niet helemaal. ik zal t even proberen kort uit te leggen.De Heere heeft deze woorden uit De Bijbel( avondmaalsformulier) tot mij gesproken IK voor u. daar wordt je klein van. daarnaast heeft Hij mij mij zelf leren kennen, in wie ik vaak was/ben in mn eigengerechtigheid. in mn hoogmoed, in mn kortom alle zonden. ik heb ze beweent om t zo te zeggen. er zijn tyden, ook al zijn ze vergeven dat ik ze dagelijks voor ogen zie zweven net als David. dan komt het ongeloof om de hoek kijken met zn strijd en aanvechtingen, wie ben ik vd Heere elke dag, de ene dag een petrus de andere dag vul maar in. Heere maak mij Uw wegen bekend bevestig Uw woord bid ik dan, want dan smeek ik Heere ik heb het toch niet zelf gedaan? gepakt? bekeer mij zoals U al Uw volk bekeerd, zo als U het doet. Op Uw eigen Wijze. begrijp je? Petrus had de Heere Jezus hartelijk lief, maar moest veel leren, ik ook. blijf leren. blijf mezelf tegenvallen. maar gelukkig ligt ALLES IN HEM. daarom kan het. bekeren is een opdracht een eis daar hebben jullie gelijk in. alleen een onmogelijke opdracht voor een mens, daar kom je door Gods Genade achter als je zelf aan het werk gaat. daarom sosm bang, sosm huppelen van zielevreugt als de Heere dmv Zijn woord het weer bevestigt. maar in "zwakkere"tijden om eigen schuld zo aangevochten zo bestreden. Heere kan het wel echt voor mij? is het wel echt bij mij? tot de Heere weer antwoord geeft. ik hoop dat mijn"bang zijn"jullie duidelijker is geworden. Hgr.
Diny
Rianne,
Wat je schrijft is heel herkenbaar! Ik hoor het vaak in bevindelijke preken. Maar is het ook schriftuurlijk? Is twijfel wel bijbels?
Gisteren las ik in "Spurgeon, een spelbreker" aangrijpende dingen over twijfel.
SPURGEON zegt:
Twijfel is niet christelijk.
De Schrift zegt nooit: Hij die twijfelt zal zalig worden.
Twijfel heeft altijd te maken met zonde.
Ga bij twijfel naar God in gebed en met bekering.
Twijfel die chronisch is, is zeer bedenkelijk.
"Geloof en leef" is het Evangelie.
"Twijfel en sterf" is het alternatief.
Wie twijfel voedt, graaft zijn eigen graf.
Twijfel is onvruchtbaar, een woestijn zonder water.
Twijfel ontdekt moeilijkheden die hij nooit oplost.
Twijfel schept aarzeling, moedeloosheid en wanhoop.
Twijfel is de dood van de vrede.
Geloof spreekt leven in een mens.
Twijfelt spijkert zijn doodskist in elkaar.
Twijfel aan God en Zijn Woord is misdadig.
Twijfel is het meesterstuk van de verzoeking van de hel.
Twijfel is het tegenovergestelde van geloof.
Zaligheid komt door het geloof.
Verdoemenis komt door de twijfel.
U mag alleen twijfelen als u merkt dat een medezondaar bij Jezus is geweest, op Hem heeft gerust en toch verloren is gegaan. Als dat zo is, mag u twijfelen. Anders nooit!

Duidelijk toch?!
Zie maar veel op de Heere Jezus (Hebr. 12:1,2) en niet te veel op jezelf.
Sterkte hoor!
Alphonsus
Rianne,

Gooi toch al je twijfel aan de kant en volg Heb. 7,25: Daarom kan Hij ook volkomen behouden, wie door Hem tot God gaan, daar Hij altijd leeft om voor hen te pleiten.
Hier wordt de uitzondering Rianne toch niet genoemd?
Als Hij (Christus) niet twijfelt waarom zou jij dat dan doen?
Rianne1357
Tja, waarom twijfel je regelmatig wel eensssss. allereerst NIET aan God!!! maar aan mijzelf!!! als ik zie op wie ik ben in mijzelf. als ik zie wie ik mag zijn in de ogen van Christus is de zelfde twijfel weg.
Maar ik dank wel dat iedere gelovige die twijfels die strijd kent in t eigen hart.
Het kan niet altijs zijn, ik heb het toch? anders moet je toch zeker gaan twijfelen?!!Dus misschien denk en ervar ik het ietsje anders als jullie? maar dat mag wel he?! HGr
Alphonsus
@Rianne1357,

1Petr. 1,8:

Hem hebt gij lief, zonder Hem gezien te hebben; in Hem gelooft gij, zonder Hem thans te zien, en gij verheugt u met een onuitsprekelijke en verheerlijkte vreugde,

Gelukkig komt de twijfel of vertwijfeling hier niet in voor.
Overigens staat nergens in de Schrift: "twijfel voldoende" of "hebt u al genoeg getwijfeld"

Om van twijfel afscheid te nemen is een strijd, die in de Geest gevoerd moet worden. Satan geef je hiermee een gigantische mokerslag.
Satans speelveld met jou op dit gebied is hij dan kwijt. Satan speelt graag met een mens zoals een kat met een muis.