Mijn vriendin is evangelisch en ik hervormd

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin is evangelisch en ik ben hervormd. We moeten dus kiezen voor een kerk, maar hoe?

Ik vroeg mij af wat voornaamste verschillen zijn tussen het Nederlandse hervormde geloof en het Evangelisch Lutherse geloof. Veel kan dat toch niet zijn, want het valt allebei onder de kop protestant?

Ik ben zelf lid van een Nederlandse Hervormde Kerk en ik heb een vriendin die lid is van een Evangelisch Lutherse Kerk. Nu vroegen wij ons af of wij gewoon kunnen trouwen in de kerk en of dat dan niet uit maakt of dat de hare of de mijne is en of dat geaccepteerd wordt door de kerk van de
ander of dat een van ons over moet stappen naar de kerk van de ander. Uit elkaar gaan alleen vanwege dit is geen optie, omdat we gewoon heel veel van elkaar houden. Dan beter van geloof veranderen... Zoveel verschil is er tenslotte ook niet tussen onze twee kerken?

Antwoord

Ik zou jullie willen aanraden om samen voor een kerk te kiezen, voordat je besluit in een kerk te trouwen. Het geeft een stuk eerlijkheid en duidelijkheid voor jezelf en een ander. Door in een bepaalde kerk te trouwen kies je in feite reeds voor die kerk. Bovendien zul je later voor een kerk moeten kiezen voor het geval er kinderen mogen komen en jullie die wil laten dopen.

Sommige kerken vragen bij een kerkelijke huwelijksbevestiging aansluiting bij hun kerk. Mijns inziens gebeurt die niet bij de evangelisch Lutherse en hervormde kerk, maar er zal wel om gevraagd worden. Maar het is, nogmaals, beter om samen bij het begin van je huwelijk meteen een keus te maken voor een kerk. Door in een bepaalde kerk te trouwen kies je eigenlijk al. Wat is er dan tegen om officieel te kiezen?

Tussen de midden-orthodoxie en vrijzinnige stroming in de hervormde kerk en de evangelisch Lutherse kerk is weinig verschil. Tussen de rechtzinnige stroming in de hervormde kerk (Gereformeerde Bond, Gekrookte Riet) is een zeer groot principieel verschil. Dit verschil uit zich onder meer in de liturgie, de prediking, de visie op de mens, de betekenis van de zonde in het leven, het verzoeningswerk van de Heere Jezus Christus, de weg tot het geloof en de beleving van het geloof, de noodzaak van wedergeboorte, de noodzaak van zondekennis en genadekennis. Verschillen die we ook bij de voorbereiding op het huwelijk terdege hebben door te spreken.

Je gaat het liefst bij een dokter die niet zo deftig, hoe goed ook, maar die je bovenal eerlijk behandelt. Bezoek een dienst in beide kerken en vraag je af waar het meest eerlijk en Bijbels gepreekt wordt.

Sterkte en zegen bij jullie overweging.

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze