Doop weigeren om TV

B.S. van Groningen / 24 reacties

Vraag

Kan/mag een dominee van de Ger. Gem. weigeren een kindje te dopen als er een televisie in het gezin aanwezig is?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraag is niet eenvoudig, want over deze zaken beslist de plaatselijke kerkenraad. Ik vind de vraag ook suggestief en eigenlijk ligt in de vraag ook al een antwoord. Of anders gezegd: welk antwoord ik ook geef, er zal een reactie komen. Er zijn kerkenraden (predikanten) die er moeite mee hebben om kinderen te dopen, van wie de ouders televisie hebben en dat pertinent weigeren. Trouwens je noemt een dominee van de Geref. Gem., maar dit gebeurt ook in andere kerken.

Ouders zijn verantwoordelijk voor  de opvoeding van hun kinderen. En met alle verschillen, die er kunnen zijn, mag verwacht worden, dat de ouders het goede voor hun kinderen zoeken. Kan dat met televisie in huis? Kan dat met open internet? En zo zou ik nog meer kunnen noemen: lectuur, die onverantwoord is, een slordige kerkgang,  opgaan in sport en spel enz.

Ik weet dat er kerkenraden zijn, die van de ouders een keus vragen: kun je met bovengenoemde zaken met een oprecht geweten ja zeggen? Het is bijbels dat we in eigen kracht dit nooit kunnen volbrengen. Dus eigenlijk is een ja-woord altijd al een 'leugen'. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Persoonlijk heb ik er moeite mee dat een kind de doop ontzegd wordt, al heb ik ook grote moeite met ouders die hun kind willen laten dopen in een kerkverband waar op grond van Schrift en belijdenis ook gelet wordt op dergelijke zaken, maar zich bewust daar niet aan willen houden. Waarom wil je dan je kind in dat kerkverband laten dopen? Ik zeg het nu heel scherp.

Het kindje dat gedoopt moet worden, kan hier niets aan doen, daarom ben ik er voor dat bij het doopbezoek, doopzitting duidelijk gewezen wordt op de verantwoordelijkheid die ouders hebben. Met of zonder televisie, open internet enz., ouders leggen wel een eed af. En als je die door een dergelijke instelling/levensstijl bewust ondergraaft, is dat dan eerlijk? Kun je dat voor de Heere en je gezin verantwoorden?

Zonder in details te treden, vind ik het niet goed dat een kind ongedoopt blijft, maar ’t is wel gemakkelijk om dat op een dominee of kerkenraad te schuiven. Als het goed is hebben predikant, kerkenraad en ouders het eeuwig behoud van het kind op het oog. Het is jammer, dat deze zaken soms door kerkenraden, maar zeker ook door ouders op de spits worden gedreven. Gelukkig ken ik ook voorbeelden uit de praktijk, dat na herhaalde gesprekken de tv vanzelf de deur is uitgegaan en de ouders na een wat slordige kerkgang en nonchalante levensstijl nu betrokken zijn bij de Heere en Zijn dienst. Zonder dwang, maar wel met liefdevolle vermaningen.

Samenvattend: zelf ben ik er niet voor dat we kinderen de doop onthouden, maar er zijn grenzen. Als we het grote gewicht van het teken en zegel van Gods Verbond verstaan, dan zullen we ook biddend en worstelend om de toepassing door het bloed van Christus onze kinderen opdragen aan de troon van Zijn genade. En laten er dan geen verhinderingen zijn om hen in het gebed de Heere voor te leggen. Het grote voorrecht van de doop geeft ook verplichtingen. Als het ons oprecht om die zaken te doen is, zullen we bepaalde zaken juist doen en andere dingen nalaten. Het is een Heilige Doop. Dan vraagt in Gods kracht ook om een heilig (afgezonderd) leven. Laat iedereen die daarmee worstelt voor het Aangezicht van de Verbondsgod een eerlijk antwoord geven. In die weg wil de HEERE aan Zijn verbond gedenken.

’t Verbond met Abraham Zijn vrind, bevestigt Hij van kind tot kind. De dichter van Psalm 74 roept het uit: Aanschouw het verbond! Dat verbond spreekt van rechten, maar ook van plichten. Wat hebben we over voor een leven dicht bij de Heere? Laat dit bijzonder wegen in de opvoeding! Dan blijven er genoeg vragen over, maar bij Hem is raad. Bij Hem alleen.

Het is een langer antwoord geworden, dan ik eerst dacht. Ook voor mij een worsteling, maar ook een verantwoordelijkheid! Dat vraagt ook in deze zaken om een voortdurend gebed: dicht bij Hem en ver van de zonde. Wij kunnen onze kinderen niet bewaren, maar zijn we leesbare brieven van Christus. Dat vraagt ook in het dagelijkse leven om offers.  Dan kunnen we niet en willen we niet toegeven aan wereldgelijkvormigheid. Al is dat meer dan het hebben van tv of open internet, dat zal duidelijk zijn. Wees heilig, want IK de HEERE UW GOD ben een heilig God.

Met hartelijke groet,
B. S. van Groningen

Tags in dit artikel:

dooptv
24 reacties
sydneylover
Mooi antwoord van Van Groningen. Paar aanvullingen:

- Het is een totaal achterhaald standpunt nu in meer van 90% van de Nederlandse gezinnen breedband internet aanwezig is.
- Nergens anders in de wereld wordt zo met TV in christelijke kerken omgegaan dan alleen in het orthodoxe stukje protestants Nederland.
- Ik ken een grote Gergem waar deze regel 25 jaar geleden is ingevoerd. Gevolg: grote exodus naar de Hervormde Kerk, veel stiekem gedrag, en - in mijn ogen het meest schrijnend- een veel te grote focus op uiterlijke zaken waarbij de verpakking meer en meer belangrijker lijkt te worden dan de inhoud.
- Is het eigenlijk geen paardenmiddel om een HEILIG SACRAMENT in te zetten om gemeenteleden onder druk te zetten?
Daniel
Standpunt TV achterhaald? Lees en huiver....

De tv is mijn herder, mij ontbreekt niets;
hij doet mij nederliggen op de bank;
hij voert mij weg van het geloof;
hij verwoest mijn ziel.
Hij leidt mij in de sporen van seks en geweld
om des reclamemakers wil.
Zelfs al ga ik door het dal van verantwoordelijkheid,
ik vrees geen kwaad,
want de tv is bij mij;
zijn kabel en afstandsbediening vertroosten mij.
Hij richt voor mij een dis aan
voor de ogen van mijn wereldgezindheid;
hij zalft mijn hoofd met humanisme en consumentisme,
mijn hebzucht loopt over.
Ja, luiheid en onwetendheid zullen mij volgen
al de dagen van mijn leven;
en ik zal in het huis verblijven
en tv kijken tot in lengte van dagen.

Als ik het weer lees moet ik lachen, maar het zet me ook tot nadenken!
sydneylover
@Daniel

Prachtige reactie en helemaal waar!

Het gaat me ook helemaal niet om de leegheid van TV kijken en de bedenkelijke kant van heel veel programma's. Wel om het feit dat het ene puntje van TV bezit door verschillende kerkenraden wordt aangegrepen om gemeenteleden tot gewenst gedrag te dringen. Ik heb van nabij gezien hoe funest dat is geweest op verschillende manieren.

@Lanor
'Heilig sacrament' is inderdaad niet direct bijbels maar komt uit het doopformulier.
Hansje
Ten eerste ben ik geen lid van de ger.gem., maar ik wil wel even ingaan op het fenomeen tv.

Je kunt met alles goede dingen en verkeerde dingen doen.
Een mes kun je iemand mee doden, maar ook eten mee bereiden.
Met stuk hout kun je iemand slaan, maar ook een huis mee bouwen.
Met (open) internet kun je informatie opzoeken, maar ook verkeerde informatie opzoeken.
Met TV kun je naar geweld en sex kijken, maar ook naar informatieve programma's.

Mijn kinderen zitten op een reformatorische school en men weet dat wij TV in huis hebben, maar wat mij verbaasd is dat in gezinnen waar geen tv is men ontzettend vaak via uitzending gemist kijkt en de kinderen dvd's kijken bij de vleet.

Ik vind het jammer dat er vaak zo'n zwart/wit beeld is van de tv in de orthodox gereformeerde kerken en wat meer nuance zou wat mij betreft wel mogen.

En overigens staat in het doopformulier dat gelovige ouders hun kinderen mogen dopen, en gelovige ouders willen toch het beste ook voor hun kinderen en je leeft als ouder ook in dit soort zaken voor, dus geen dubbele moraal hebben.
schaapje
@Hansje ik heb geen zwart/wit beeld van de tv, maar een kleuren. LoL
Maar je hebt volkomen gelijk al die dingen die verkeerd zijn zie en hoor je voortdurend om je heen in de wereld.
Hoe gaat een gelovige dáár mee om, moet je dan met oogkleppen en vingers in je oren rond lopen.
Ik kan me niet voorstellen dat je naar dingen kijkt op tv waar je zelf van walgt, moet je dan sterk in je schoenen staan? Nee dan moet je veranderd zijn door God in je smaak wat goede programma's betreft en die zijn er heus wel, ook al is dat wat zoeken, want veel is het niet.
Als je jezelf niet vertrouwt dan kan je maar beter geen tv aanschaffen.
Mona
@Daniel:
als ik de variatie op psalm 23 lees, huiver ik inderdaad. Om de inhoud, maar ook omdat er zo'n prachtige psalm voor gebruikt wordt. Ik krijg daar een heel naar gevoel bij. Ook al ben ik het met de inhoud eens.

Er zijn idd niet echt veel goede programma's op tv. Je moet er naar zoeken. Als je via uitzending gemist een programma bekijkt, kan je de reclames nog enigzins ontwijken. Want ook deze zijn soms erotisch getint, of spotten met God of de schepping (NEM, Red Bull, Magnum ijs). Voordat je de tv uit hebt, heb je er al wat van gezien, en staan de beelden al op je netvlies.

Het geldt voor tv en voor internet: aan het einde van de dag, moet je, in je gebed, kunnen verantwoorden wat je hebt gezien, en welke keuzes je hier in hebt gemaakt.
janvanverweg
Romeinen 7:6
possien
In lijn met de dominee: Als je inderdaad denkt dat je gedrag en levensstijl iets zegt over je behoud en dat dat normerend is voor het voorleven van een christelijke levensstandaard aan eventuele kinderen, is het volkomen logisch dat je de kinderen dan niet doopt. Die doopt heeft namelijk alleen gezag op grond van het geloof en de beloftes van die ouders en heeft als los sacrament dan ook geen enkele waarde. De discussie kan nu gaan om de vele aannames die in mijn uitleg worden genoemd, maar bij het aanvaarden van deze moet men niet moeilijk gaan doen.
ThIngAn
Romeinen 6:15
jsml
Romeinen 14:14
zeeland
Ik weet wel dat je als christen sterk in je schoenen moet staan om de verleidingen van een tv te weerstaan!! Ik word harder door een tv, ik ga verder bij God vandaan, ik wil meer, ik zie seks, ik hoor vloeken, ik zie veel homoseksuele presentatoren, ik raak gewend aan geweld etc etc.
Ik merkte dat ik door dit alles verder bij God vandaan ging en dat ik gewend raakte aan dit alles.
Overdreven? Nee bij mij niet. Daarom wil ik geen tv meer!
meribel
@ zeeland.
Je zag veel..ehh....homoseksuele presentatoren? En wat doen die dan voor dingen in beeld? Het journaal oplezen? Vind dat ook wel erg schokkend.

gelukkig, op straat zijn 'dat soort' mensen niet zo makkelijk herkenbaar. Voor je het weet kan je daar ook al niet meer lopen.
karlo
@meribel......Je zou een poging kunnen doen om de reactie van @zeeland serieus te nemen.
En @zeeland m.i. niet overdreven, mee eens.
Dorah
@ zeeland: dat dit bij jou zo werkt hoeft niet te betekenen dat dit voor anderen ook geldt, laat staan dat je dat als norm stelt voor een hele gemeenschap.
katlheen
Veel homosexuele presentatoren? Toemaar, dat staat op hun voorhoofd? En als je daar naar kijkt, wordt je dan ook homo? Of bedoel je te zeggen, dat je niet wenst te worden geconfronteerd met mensen die anders zijn? Als ik op zondagmorgen oppas, zap ik graag naar Nederland Zingt, maar oh gruwel der gruwelijkheden, ze zingen niet op hele noten? Is het zoiets? Dat je zo min mogelijk in contact wil komen met de wereld om je heen, of beter gezegd, een andersdenkende wereld om je heen, prima. Maar oordeel dan niet over medechristenen die daar anders in staan.

Enfin, wat ik altijd zo typerend vindt: de mensen die geen tv in huis hebben en om het hardst hel en verdoemenis roepen, weten anders heel goed wat er zoal te zien zou kunnen zijn op de televisie. Ik moet dan altijd aan mijn oude buurjongens denken, geen tv in huis, maar wel een hele stapel DVD's naast de pc....En dan ook nog DVD's met bedenkelijke titels en inhoud. Ben je dan als ouders wel verantwoordelijk bezig in het verlengde van de doop?
sydneylover
@Zeeland

'homoseksuele presentatoren op TV'

Als ongeveer 2% van de bevolking homo is, en je trekt dat door op het aantal gemeenteleden van de kerkelijke gemeente waar je lid van bent, realiseer je je dan hoeveel homo's er in je eigen gemeente zitten? Stel je eigen gemeente betreft 500 leden, dan zijn dat er dus 10.

Onrealistisch? Nee want er gaan ook cijfers rond dat zo'n 5% van de bevolking homo is.

Ik ben bepaald geen voorstander van de homolobby, daar gaat het me niet om, maar ik zou je willen aanraden voorzichtig te zijn in het stempelen van mensen.

Moest me even van het hart.
schaapje
@Katlheen, misschien is het mij ontgaan, maar waar zie jij dat Zeeland oordeelt over mensen die wél een tv hebben?
henkie
Trek dat percentage nu eens door naar de tv-presentatoren, Sydneylover... ;-)
Ze zijn daarin ruimschoots vertegenwoordigd. Zeeland doelt waarschijnlijk op de niet al te verheffende bijdrage van Geer, Goor, Paul, Albert en hoe ze ook allemaal heten.
pannenkoek
Dan ook de doop weigeren om open internet. Daar komt veeeeeeel meer bagger over.
Thinkingofu
TV blijft een onderwerp waar graag over gesproken wordt. Zelf ben ik van huis uit opgegroeid met de TV in huis, Nederlands Hervormde Kerk (nu PKN). Ik ben ook opgegroeid met uitgaan in het weekend. En zondag's in de kerk, cathesatie én belijdenis gedaan. God kan op vele manieren in een mensenleven gaan werken en bracht mij en mijn man in de Herstel Hervormde Gemeente. En nog helemaal niet zo lang geleden is in ons eigen huis (intussen ben ik getrouwd en heb kleine kinderen) de TV de deur uit gegaan. Daar waar ik avonden vermaakt werd door de TV stonden veel mensen in mijn omgeving verbaasd te kijken "jij? zonder TV?"
God heeft zo zijn wegen en middelen die Hij wil gebruiken om ons wakker te schudden. Hoewel er prachtige programma's op de TV zijn, het kan ons zo in beslag nemen. In ieder geval onze tijd. Daar waar ik eerst avonden door de TV vermaakt werd worden er nu boeken gelezen (christelijk, religie e.d.) of zo af een toe een mooie lezing volgen via Stichting Jij daar! Het doet je groeien in je geloofsleven en je band met God. Daar is in al die jaren met een TV in huis geen sprake van geweest, want mijn tijd werd in beslag genomen. Maar om op de vraag van de vragenstelster terug te komen én het antwoord; Ik ben ook van mening dat het niet goed is een kind van de doop te ontzien. Gebed is nodig, in alles, en God zal antwoorden en je de weg wijzen die je moet gaan!