Gods gemeente in de Roomse Kerk

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Uit alle geslachten en volken haalt God Zijn gemeente. Maar hoe moet je dat zien met bijvoorbeeld de Roomse Kerk? Komen ze ook daaruit?

Antwoord

Gods kinderen komen inderdaad uit alle geslachten en volken. Overal heeft God Zijn Kerk. Dat staat buiten kijf. Of er ook in de RK-kerk kinderen van God zijn, kunnen wij natuurlijk niet met zekerheid stellen, maar evenmin kunnen wij dit uitsluiten. Alhoewel wij deze kerk als kerk niet kunnen erkennen als ware kerk, alhoewel wij vele bezwaren hebben tegen haar leringen, kunnen er wel terdege onder het kerkvolk mensen zijn, die een oprechte en wezenlijke geloofsbetrekking op de Heere Jezus hebben. En, dat ondanks de officiële leer die in hun kerk geldt, niet dankzij die leer. De Heilige Geest waait immers waarheen Hij wil.

Dat betekent echter geenszins dat het dus allemaal niet uitmaakt tot welke kerk we behoren, dat de Reformatie een vergissing is geweest of dat we in een soort "oecumene van het hart" alle rooms-katholieken maar als geloofsgenoten insluiten. Dat kan helaas niet. Maar dat er tussen de hoop as toch wel brandende kolen kunnen liggen is een mogelijkheid die we niet graag zouden ontkennen. Zelfs is het mogelijk, dat er mensen zijn die op sommige leerpunten dwalen (zoals helaas ook onder protestanten wel het geval is, bijv. over de doop) maar die als het om de kern gaat tot de Kerk (met een hoofdletter) behoren. Anders zouden er in de Middeleeuwen ook geen ware christenen zijn geweest en dus zou er geen Kerk hebben bestaan. Dat is een absurde gedachte. Ook te midden van de dwalende kerk, toen had de Heere Zijn volk. De Reformatoren hebben dat ook nooit ontkend.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

Rooms Katholieke Kerk