Hopen op een miskraam

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag die bij mij al tot grote frustratie heeft geleid. Familie van mij zit namelijk in een uitzonderlijk strenge Gereformeerde Gemeente. Nu is het zo dat daar iemand voor het huwelijk zwanger is geraakt en dus voor de kerkenraad belijdenis hiervan moet doen, waarna het in de kerk zal worden afgelezen. De familie hoopt nu vurig op een miskraam, omdat ze dan niet hoeven te trouwen, en geen schuldbelijdenis hoeven te doen.

Wat is hier nu aan te doen? Je zou zeggen, schrijf de kerkenraad of de predikant een brief. Heb ik in soortgelijke situaties gedaan, maar ik heb geen enkele keer een reactie ontvangen. Een andere mogelijkheid zou redelijkerwijs zijn om een brief te schrijven aan de classis, maar dat moet eerst weer door de kerkenraad worden goedgekeurd. Ik vind dit alles gewoon iets beangstigends hebben. De Ger. Gem. vormen toch geen sekte? Wat is er nu aan dit soort misstanden te doen?

Antwoord

Het is een kerkordelijke regel dat jonge mensen, die een zogenaamd gedwongen huwelijk hebben voor de kerkenraad schuldbelijdenis doen. Om de ergernis uit de gemeente weg te nemen en voor hen te bidden moet dit  één maal bekend gemaakt worden aan de gemeente.

Ik kan begrijpen, dat u zich stoort aan de houding van de familie. Allereerst moet er bij deze jonge mensen en ook bij de wederzijdse ouders verdriet en schuldgevoel zijn over het niet rein blijven voor elkaar tot op de dag van het huwelijk. God heeft de seksuele gemeenschap voor het huwelijk bestemd. Zij hebben daarop vooruit gegrepen.

Deze jonge mensen moeten aan de éne kant niet te hard gevallen worden, want het woord van Jezus veroordeelt ons allen als Hij zegt: "die zonder zonder is, werpe de eerste steen". Aan de andere kant blijft het zonde voor God en moet men dit ook belijden. Verder is men lid van de kerk waar de tucht gehandhaafd wordt en bij het belijdenis doen heeft men beloofd zich aan deze tucht te onderwerpen.

Indien de houding van de ouders is, zoals de vraagsteller schrijft, lijkt het er op alsof deze ouders alleen maar denken: "als de mensen het maar niet weten, dan is het niet erg". Wij staan in de eerste plaats met God in rekening.

Tot slot: De Gereformeerde Gemeente is echt geen sekte. Men zoekt daar volgens de woorden van Christus uit Mattheus 18 en de regels van de Dordtse Kerkenorde te leven.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

schuldbelijdenis