(...) hoe kan ik hier weer normaal mee omgaan als ik contact heb met een ander m...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 21 jaar en een paar jaar geleden heb ik een tijdje verkering gehad met een meisje. Deze verkering is uitgegaan omdat ze niet meer gek op me was. Ik was er de tijd hierna "kapot" van omdat ik echt van haar hield. Na twee maanden dacht ik: gaat dit wel over? En na een half jaar was het nog hetzelfde. Ik had soms weer huilbuien omdat ik haar gewoon miste. Zij had inmiddels al weer verkering en dat is al een tijd dik aan. Hier wil ik ook niet meer in gaan stoken dus contact zoeken met mijn ex doe ik niet meer. Na tien rumoerige maanden in mijn hoofd was het al aardig over, maar elke keer als ik aan verkering, seks, verliefd zijn dacht, dacht ik aan haar, en dat wilde ik gewoon niet. Ik sloot me helemaal af voor liefde. Ik heb een tijdje een relatie met een meisje gehad, maar ik kon niet echt verliefd worden. Ik vergeleek haar ook vaak met mijn ex, hoewel ik dat eigenlijk niet wilde. Maar toch was het elke keer weer mijn ex die in mijn gedachte omhoog kwam en tegenwoordig is het nog zo als ik maar iets aan liefde denk. Nu is mijn vraag, hoe kan ik hier weer normaal mee omgaan als ik contact heb met een ander meisje? Ik zou zo graag weer verliefd zijn. Ik kan niet zonder liefde, maar iets in me lijkt me ervan te willen weerhouden.

Antwoord

Je moet toch proberen die gevoelens af te ronden omdat het je in de weg gaat staan bij het aangaan van een volgende relatie. Je eerste serieuze verliefdheid in je leven is vaak de meest hevige!! Een volgende keer heb je ook de neiging een en ander te vergelijken met de eerste keer. Een verliefdheid dient er alleen maar toe twee ‘vreemde’ mensen bij elkaar te brengen. Veel belangrijker is het om te zien of je in geloof, interesses bij elkaar past en of je elkaar aanvult en aanvoelt en goed met elkaar kunt praten. Bovendien ben je natuurlijk erg teleurgesteld in die ervaring en moet je er ook voor oppassen het niet te gaan idealiseren. Porbeer echt een punt te zetten achter die eerste ervaring!

Alie Hoek-van Kooten