Farao verdronk met zijn leger

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Mozes ontsnapte en de farao verdronk met zijn leger. Welke farao was dat en waarom is er in alle Egyptische geschriften en hiërogliefen totaal niets over te vinden?

Antwoord

Dat Egyptische bronnen zwijgen over deze enorme nederlaag is niet vreemd. Het was in de vroegere geschiedschrijving gebruikelijk dat alleen overwinningen werden beschreven en aangedikt.

Lees ook:

1 reactie
Johnvb
Juist deze week heb ik een lezing geluisterd van een Messiaans belijdende Jood, Amir Tsarfati, over de Rode Zee.

Daarin stelde hij dat door grondig onderzoek uit Egyptische historische documenten duidelijk is geworden dat de Farao die de Israëlieten liet gaan uit Egypte Neferhotep heette. Deze Neferhotep werd niet opgevolgd door zijn zoon (Deze zoon was dus door de engel gedood bij de tiende plaag). Ook is er geen mummie van Neferhotep gevonden (hij was dus verdronken in de Rode Zee).

Van Neferhotep is verder niets gevonden. Als het ware geschrapt uit de geschiedenis. Het was voor de Egyptenaren natuurlijk een schande hoe deze Farao met al de soldaten zijn verdronken.