Nergens hulp voor mij

Jan Tollenaar / 1 reactie

Vraag

Ik loop op het moment vast met mij zelf. Het is overigens heel wisselend. Op dit moment ben ik erg depri en kan ik niet heel veel hebben. En heb ik vaak de gedachte, waar doe ik het allemaal voor? Is er wel iemand die mij wil en kan helpen? Het kan ook wekenlang heel goed gaan met mij en dan lijkt er weinig aan de hand te zijn. Dan voel ik mij erg goed. Via de huisarts heb ik al eens geprobeerd om hulp te krijgen. Alleen, dan krijg ik vaak te horen dat ik eigenlijk voor hen te complex ben en ze mij niet kunnen helpen. En ja, het klopt wel dat ik een verleden heb wat vrij heftig is met onder andere verwaarlozing, misbruik, sm, etc. Maar zal er dan helemaal nergens hulp voor mij zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Hallo vragensteller,

Tussen de woorden van jouw vraag lees ik ook opgelopen teleurstellingen in de hulp die je tot nu toe hebt gehad. Erg jammer om te horen dat je vaak te horen krijgt dat je een te complex geval bent. Ik wens je toe dat je dat naast je neer kan leggen.

Je schets een aantal ervaringen die als zware last in je leven meelopen. Jouw rugzak -zoals wij dat in sommige hulpverleningstrajecten noemen- is zwaarbeladen. In je vraag schets je een beeld waarin je ook aangeeft dat het sommige perioden (erg) goed gaat. Hiertegenover staat de vraag die op andere momenten bij je op komt: waar doe ik het allemaal nog voor.  Ik hoop dat je met deze vraag wel bij een hulpverlener terecht kan. Daarnaast geldt dat God altijd luistert en dat je deze vraag bij Hem altijd kan neerleggen.

Ik ken niet precies je omstandigheden, maar een vertrekpunt voor goede hulp start vaak met een overleg bij de huisarts. Een huisarts staat bijna altijd in een keten van hulpverleners in de regio. Met een huisarts zou je bijvoorbeeld ook kunnen overleggen om te kijken naar je stemmingswisselingen, mogelijk hierin als start wat rust brengen met medicatie. Wanneer je er met je huisarts niet uit kan komen dan zou een andere optie zijn om te overleggen met de zorgconsulent/zorgbemiddelaar van je zorgverzekering. Veel mensen weten niet (of gebruiken het niet) dat je zorgverzekering hierin ook een rol kan spelen.

Een derde optie zou zijn om goed te kijken naar jouw klachten en te bepalen wat voor jou het meest op de voorgrond is. Als dit voor jou bijvoorbeeld het misbruikverleden is, zou ik gericht een hulpverlener zoeken met specialisatie op dat gebied.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Ik wil je vanaf deze plek al het goeds toewensen!

Jan Tollenaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Renswoude
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

hulpverleningpsycholoog
1 reactie
Niagara
Wat mij verbaast is dat de huisarts je als ‘te complex’ bestempelt, maar dat je niets schrijft over een doorverwijzing naar een GGZ. Heeft de huisarts geen enkele optie gegeven van waar je heen doorverwezen kan worden waar ze je wel kunnen helpen? Afhankelijk van waar je woont kunnen wachtlijsten voor GGZ wel lang zijn, als dat langer is dan dragelijk is er vaak ook wel mogelijkheid tot overbrugging met een POH-GGZ, dat is een persoon bij een huisartsenpraktijk die wat meer weet van psychische problemen. Daarmee zul je waarschijnlijk nog niet de diepte in gaan over de oorzaak van je problemen, maar wel ondersteuning krijgen bij je stemmingsproblematiek voor zolang je nog niet bij de gespecialiseerde GGZ kan beginnen ivm de wachtlijst.
Twijfel niet om nogmaals naar je huisarts te gaan om een doorverwijzing naar een GGZ instelling te vragen. Als het goed is kan hij ook zien hoelang de wachtlijst per instelling ongeveer is. Als je perse bij een christelijke wil, (wat ik heel logisch vind en ook zeker aanraad als het niet te ver reizen voor je is, omdat naar mijn ervaring vaak prettiger omgegaan wordt met seksuele problematiek en er niet van uitgaat dat bijvoorbeeld sm moet kunnen) heb je kans dat de wachtlijst wat langer is. Overweeg de voors en tegens, en vraag je huisarts ook naar mogelijkheden tot wachttijdoverbrugging. En als je het idee hebt dat de huisarts echt niet met je meedenkt, staat het je ook vrij om van huisarts te wisselen. Vaak heeft een praktijk meerdere huisartsen, dan kun je bijvoorbeeld ook aan de telefoon verzoeken of je bij (een van) de andere artsen mag. Heeft jouw praktijk maar één huisarts, dan staat het je ook vrij om naar een andere praktijk over te gaan. Dit kan ook als ze in de praktijk waar je nu zit geen wachttijdoverbrugging kunnen bieden en in een andere wel. Weeg de voors en tegens van elke mogelijkheid af en schaam je niet om naar andere opties te vragen. Als het je niet alleen lukt, vraag dan iemand die je vertrouwt mee naar het gesprek, zodat die je kan helpen als je vragen vergeet en om alles op een rijtje te krijgen zodat je een goede beslissing kan maken.
Veel zegen en sterkte!