Verschillende standen in de hemel

Ds. M. M. van Campen / Geen reacties

Vraag

Er zijn standen in het genadeleven, maar zijn er ook verschillende standen in de hemel? Bepaalde 'niveau's? En... hoe is het in de hel? Zijn daar bepaalde standen, bepaalde niveau's? En zo ja...waar kan ik dit in de Bijbel vinden?

Antwoord

In dit leven is er verschil in de genade: je hebt een Lotskerk en een Abrahamskerk. Allebei kinderen van God maar wat een verschil in trouw en toewijding aan de Heere! De één is de vader van alle gelovigen en de ander is wel een rechtvaardige ziel, maar leefde te dicht op Sodom en kwam er bijna in om!

Na dit leven zijn er ook verschillende standen of trappen. De Bijbel noemt dat verschil in heerlijkheid in 1 Korinthe 15:41: “De ene ster verschilt in heerlijkheid van de ander ster.” De zaligheid is voor alle gelovigen dezelfde, maar de heerlijkheid is voor ieder anders. Er is onderscheid tussen behoudenis (voor al de Zijnen) en beloning (de persoonlijke waardering van de Heere straks voor ieder kind van God). De mate van heerlijkheid voor de gelovige is verschillend. Elk van Gods kinderen zal een beloning ontvangen in overeenstemming met zijn werken die gedaan zijn uit liefde tot Jezus. Niet een beloning in de normale zin van het woord, namelijk betaling voor diensten, maar een beloning uit genade. God vergeet de werken niet die de Zijnen voor Hem en in Zijn Naam gedaan hebben. Een beloning voor wat hij of zij geleden en opgeofferd heeft ter wille van Christus. Martelaren bijvoorbeeld, krijgen een speciale kroon van de Heere op hun hoofd gedrukt, Openbaring 2:10! Een beloning voor het juiste gebruik van de hem toevertrouwde talenten, voor de liefde aan vijanden betoond, de hulp die hij verleende aan de armen, voor ziekenbezoek in Zijn Naam gebracht.

-In Mattheus 5 zegt Jezus tegen Zijn discipelen: “Vergadert u schatten in de hemel.” Hoe? Door ijverig dienstbetoon aan Christus. In datzelfde hoofdstuk zegt Christus ook: “Uw loon zal groot zijn in de hemelen.” Er is dus kennelijk verschil in grootte van het loon. De Heere Jezus is niet alleen de Schuldvergever maar ook de Beloninggever en allebei uit genade voor de gelovigen en dat alles uit het ene grote kapitaal van het volbrachte werk. O, aanbiddelijke Zaligmaker, Die ons niet alleen behouden maar ook nog belonen wil! De Bijbelse loongedachte is ook een motief voor persoonlijke levensheiliging en volharding, één van de drangredenen waarmee gelovigen worden vermaand tot een heilige wandel. Het loon verzoet de arbeid en de kroon aan het einde vergoedt de strijd. Er is een verband tussen wat een mens zaait en wat hij maait, tussen heiliging en verheerlijking. Het loon op de goede werken van de christen (!) is altijd genadeloon. Niettemin wil de Heere dat wel schenken aan zijn goede en getrouwe dienaars: “Welgedaan gij goede en getrouwe knecht over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal Ik u stellen.” En dan zien we in Lukas 19:17-18 dat de ene slaaf gezag krijgt over tien steden en de andere slaaf die iets minder heeft verdiend met zijn ene pond, gezag krijgt over vijf steden. Verschil in standen dus.

-Paulus gebruikt in 1 Korinthe 3 het beeld van het bouwen op het ene fundament. Sommigen bouwen met goud en zilver, anderen met hout en hooi. “Als iemands werk dat hij daarop gebouwd heeft, zal blijven, zal hij loon ontvangen. Als iemands werk zal verbranden, zal hij schade lijden, maar zelf zal hij behouden worden, maar zo als door vuur heen.” Denk bij dat laatste aan Lot: behouden als door vuur heen.

-De beloning uit genade zien we vooral in Openbaring 2 en 3: “Wie overwint die zal...” en dan volgt de speciale beloning voor de overwinnaars in elk van de zeven brieven aan de zeven gemeenten apart genoemd. R. M. MacCheyne zegt: “de mate van de heerlijkheid hiernamaals is afhankelijk van het leven van de gelovige in deze wereld. De ene ster verschilt in heerlijkheid van de andere ster.” Maar het allerrijkste is niet alleen dat God mijn loon bepaalt en betaalt, maar dat Hijzelf mijn loon is. Ik zie niet enkel uit naar het beloofde genadeloon, maar vooral naar de Heere zelf. Ik zal vol zijn van Hemzelf. Of mijn hart nu een vingerhoedje of een hele emmer in afmeting is, het zal tot de rand toe gevuld zijn met Hem.

Voor wat betreft de vreselijke plaats die hel genaamd wordt geldt dat ook. Er zijn trappen en gradaties in de straf. Drie teksten heb ik gevonden:

1. In Mattheus 11:21-24: “Het zal Tyrus en Sidon... Sodom draaglijker zijn in de dag van het oordeel dan u.” Kapernaum was tot de hemel verhoogd, zovele wonderen zijn daarin gedaan door Christus. Zij zullen zwaarder gestraft worden omdat zij zich niet hebben bekeerd! Hoe hoger iemand wordt opgeheven des te vreselijker zal de verwonding zijn als hij valt. Sodom en Gomorra waren spreekwoordelijk voor ontaarding en zedeloosheid. Maar zij hadden geen Bijbel! Kapernaum wel, ja zelfs de Messias in haar midden! De verwerping van het evangelie is een nog ergere zonde die dan ook zwaarder gestraft zal worden.

2. Jezus zegt in Mattheus 23:14 tegen de huichelachtige Farizeeen: “Daarom zult gij te zwaarder oordeel ontvangen.”

3. Lukas 12:47: “Die slaaf nu die de wil van zijn heer gekend heeft en niet gedaan, zal met vele slagen geslagen worden. Maar wie die niet gekend heeft en dingen gedaan die slagen waardig zijn, zal met weinige geslagen worden.” God houdt terdege rekening met het verschil tussen onwetendheid en onwilligheid bij de mensen.

Er is gelukkig een weg om de welverdiende straf te ontgaan en weer tot genade te komen: De zeer blijde boodschap van Godswege luidt: Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven en  komt niet in het oordeel! “Wie in ’t geloof op Jezus ziet, die vreest voor dood en helle NIET!”

Ds. M. M. van Campen, Rotterdam

Lees meer artikelen over:

helhemelNieuwe hemel en aarde