Mijn vriend is niet eerlijk over vorige verkering

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend is niet eerlijk over hoe ver hij in een vorige verkering is gegaan. Ik heb gemerkt dat hij liegt en daardoor ben ik door gaan vragen en zo toch achter de waarheid gekomen. Nu vertrouw ik hem op dat gebied niet meer zo en denk dat hij nog meer heeft gedaan dan dat ik er tot nu toe uit heb gekregen. Ik vind het erg als er in een verkering gelogen wordt, maar hoe moet ik hier nu mee omgaan?

Eigenlijk ben ik ook een beetje bang dat hij misschien wel te ver is gegaan en dat niet durft te zeggen. Hij zegt het zelf erg te vinden wat er gebeurd is en hij schaamt zich ervoor. Hij durft het niet te zeggen tegen mij, daarom liegt hij. Ik heb hem gezegd dat ik liever weet hoever hij is gegaan dan dat hij er over liegt. Zit het dan wel goed? Zou een predikant deze vraag kunnen beantwoorden.

Antwoord

Mijn inziens moet je vriend het kunnen begrijpen, als je hem vraagt eerlijk te zijn over zijn vroegere relatie. Als hij jouw vertrouwen wil hebben, zal hij moeten beseffen dat hij geen geheimen voor je moet hebben. Laat hem eerlijk zeggen hoe hij in zijn eerdere verkering heeft gehandeld en waarom die verkering is uitgegaan.

Maar je zou hem, als je daarover meer aan de weet wilt komen, wellicht eerst moeten zeggen, dat het jullie verhouding onderling niet behoeft te schaden en dat je hem niet zal afwijzen als hij zich helemaal uitspreekt. Dat je ook bereid bent om hem -als hij berouw toont- te vergeven. Vraag hem tevens of hij bereid is met jou zo om te gaan dat je straks rein het huwelijk kunt ingaan. Als hij dat niet wil, is het beter uit elkaar te gaan. Maar misschien is hij bang dat je je verkering met hem verbreekt en dat zou er een bewijs van kunnen zijn dat hij gewoon veel van je houdt.

Ik raad je daarom aan om ook eens samen met je vriend te bidden. Dat moet toch immers bij jonge mensen die de Heere Jezus liefhebben, kunnen, nietwaar? Met andere woorden: kom met alles onder de ogen van God; laat de Heere in jullie hart kijken. Lees tenslotte samen ook Psalm 139 eens. “Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart...”.

Met een hartelijke groet en zegenbede,
Ds. C. den Boer (Barneveld)

Lees meer artikelen over:

verkering