Vruchtwaterpunctie bij 14-jarig meisje

Henk Jan Westeneng / Geen reacties

Vraag

Wat kan de reden zijn voor de huisarts om bij een ongeveer 14-jarig meisje, niet zwanger, een vruchtwaterpunctie te laten doen?

Antwoord

In je vraag is een aantal dingen dat ik niet goed begrijp:

1. Iemand die niet zwanger is heeft in principe geen vruchtwater. 2. Een huisarts voert geen vruchtwaterpuncties uit. 3. Iedere arts heeft de plicht om aan een patiënt op een begrijpelijke manier uit te leggen wat voor onderzoek of behandeling volgens hem/haar goed is. Dus als een huisarts bij iemand voorstelt om een vruchtwaterpunctie te doen, dan zal hij/zij ook uit moeten leggen waarom dat belangrijk is.

Kortom, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een huisarts bij een 14-jarig meisje wat niet zwanger is een vruchtwaterpunctie voorstelt en niet uitlegt waarom hij dat wil doen.

H. J. Westeneng

Lees meer artikelen over:

medischvruchtwaterpunctie