Vrouwen een ondergeschikte rol

Redactie Refoweb / 17 reacties

Vraag

Heb je als vrouw net zoveel kans om bekeerd te worden als als man? Omdat de Bijbel zoveel meer nadruk legt op de man binnen de leer heb ik het gevoel dat vrouwen voor God misschien een ondergeschikte rol spelen in Zijn Koninkrijk. Kan iemand mij hier antwoord op geven?

Antwoord

Onder de tag 'positie van vrouw' vind je diverse relevante artikelen.

17 reacties
Johnvb
Vraagstelster, wat zegt Gods Woord??

Mijn zoon, MIJN DOCHTER, geef Mij uw hart!

Duidelijker kan het toch niet?

Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eigen Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die gelooft, niet verloren ga, maar het eeuwige leven heeft!
Johannes 3 vers 16

Een ieder! Niet opdat elke man die gelooft, nee, een ieder! Iedereen!

God is lankmoedig over ons, niet willende dat er iemand verloren gaat, maar dat zij allen tot bekering komen!
2 Petrus 3 vers 9.

Daar hoor jij ook bij!

Val Hem te voet, Hij zal je genadig zijn!
AHHK76
Volgens mij hebben vrouwen meer kans om bekeerd te worden als een man. In de meeste kerken zitten meer vrouwen dan mannen.
Maar het gaat er niet om hoeveel kans je maakt, alsof het een lot uit de loterij is. Het is een kwestie van ter harte nemen wat er in de Bijbel staat.
Bekeert u en gelooft het Evangelie. Wend u naar Mij toe en wordt behouden. Zie Ik sta aan de deur en ik klop...(Openb. 3 : 20) Dan mag je bij de bruid van Christus horen en wordt Hij jouw bruidegom!
johnknox46
God maakt geen onderscheid in man of vrouw of wie dan ook, geloof is voor iedereen ongeachte geslacht of afkomst of wat dan ook.
cees0102
@Johnvb, ik ben benieuwd welke Bijbelvertaling je gebruikt. Kan je eerste verwijzing nergens vinden.
Johnvb
Oeps, cees0102, je hebt gelijk!
Deze tekst wordt zo vaak zo geciteerd en is zo ingeburgerd, dat ik aannam, dat 't zo in het Woord staat.
Maar dat doet aan de boodschap niets af!
3parels
Vrouwen hebben een andere maar zeker geen ondergeschikte rol. Zij maken niet meer kans om bekeerd te worden, maar ook niet minder. God maakt hierin geen onderscheid. Hij ziet geen geslacht aan, maar het hart.

Als je ziet welke rol de vrouwen hadden in de Bijbel, dan is dit een hele bijzondere, een paar voorbeelden:

* Maria: de engel komt bij haar, niet bij Jozef, zij neemt gelovig aan itt Zacharias.
* Maria, de zus van martha, zij zat aan de voeten van Jezus. Zij gaat de discipelen voorbij in de kennis van het lijden.
* Jezus verschijnt eerst aan de vrouwen na Zijn opstanding.
* in het geslachtsregister komen veel vrouwen voor waaronder Rachab, Batseba.
* Deborah mag mee richten!

Matthew Henry schreef een mooi dagboek over 'Vrouwen uit de Bijbel' Hierin kun je lezen dat de vrouwen zeker van waarde zijn! Anders dan de mannen, maar net zo bijzonder.
Molly
Aanrader voor de vraagsteller: bijbels dagboek "vrouwen onderweg" en ook sluit ik mij aan bij de reactie van @3parels.
Jezus sprak vrouwen vaak juist liefdevol aan/toe! En dat was bijzonder voor/in die tijd!
Mug
Zie Galaten 3:28!
Johan100
Het boek Ester getuigt ook van een bijzondere positie van een vrouw!

Ester (ook gespeld als Esther, Hebreeuws: אסתר) is een boek in de Hebreeuwse Bijbel en tevens de naam van de hoofdpersoon van dit boek: Ester. Het vertelt over de afwending van de uitroeiing van alle Joden in het Perzische Rijk in de 4e eeuw v.Chr..Bron: wiki.
Prisma23
Aardige voorbeelden over vrouwen uit de Bijbel hier voor. Maar laten wij ons niet misleiden door een feministische theologie?
De God van de Bijbel werkt toch gewoon meer via mannen dan via vrouwen? Neem bijvoorbeeld de profeten en de discipelen...
Johan100
Dat is een vast gegeven, maar het gaat hier over kansen om bekeerd te worden. Dat is geen kansberekening. Een hele menselijke gedachte misschien, maar Gods gedachten zijn veel hoger. De genadetroon staat voor iedereen open, toch?
Mona
vraagsteller,
je vraagt je af of vrouwen een ondergeschikte rol spelen in Gods Koninkrijk.
Ik denk dat zij juist een prominente rol spelen, vooral als zij moeder mogen zijn. Juist in de geloofsopvoeding mogen zij een goed fundament leggen. Een kind raakt zijn hele leven niet meer kwijt wat het daar in de vroege jeugd is mee gegeven, en menig maal heeft de Heere dit willen gebruiken om (afgedwaalde) kinderen tot Zich te trekken.
Daarom is het ook zo belangrijk dat de geloofsopvoeding Bijbels is. Als het fundament verkeert is gelegd, kan dat grote gevolgen voor de toekomst hebben. Vrouwen hebben dus een grote rol in de uitbreiding van Gods koninkrijk en daarom is het ook heel belangrijk dat een vrouw een Godvruchtige vrouw is.
Johan100
Inderdaad, de opvoeding is heel belangrijk en zo'n vast gegeven is het dan nog niet of God meer werkt via mannen dan via vrouwen. Zichtbaar misschien wel als je naar de verhalen uit de Bijbel kijkt, maar God werkt ook vaak onzichtbaar dacht ik...
11_10
Johannes 11:
25 Jezus zei tegen haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven,
26 en ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid. Gelooft u dat?

https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/johannes/11/
Johan100
Ik hoop dat er nog velen vrouwen (hier) mogen getuigen van hun Zaligmaker.
Dat kan harten raken!

Lofzang van Maria : 1 berijmd.
Mijn ziel verheft Gods eer;
Mijn geest mag blij den HEER
Mijn Zaligmaker noemen,
Die, in haar lagen staat,
Zijn dienstmaagd niet versmaadt,
Maar van Zijn gunst doet roemen.
Johan100
Onberijmd Lukas 1 :46 t/m 50

De lofzang van Maria
46 En Maria zeide: Mijn ziel maakt groot den Heere,
47 En mijn geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker;
48 Omdat Hij de nederheid Zijner dienstmaagd heeft aangezien; want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten.
49 Want grote dingen heeft aan mij gedaan Hij Die machtig is, en heilig is Zijn Naam.
50 vEn Zijn barmhartigheid is van geslacht tot geslacht over degenen die Hem vrezen.
Jesaja40
Vrouwen in de Bijbel, waarom is daar zoveel om te doen de laatste tijd in de kerken? Wat is de Joodse visie daarin en waarom spreekt Paulus daarover. Het zit wat complexer in elkaar en heeft een verbinding met de reinheidswetten.

De mannen die daar een taak in de synagoge hebben mogen niet 'besmet' worden door een onreine vrouw. Dat is de reden waarom er een vrouwenafdeling is. Niet als discriminatie, maar uit praktisch oogpunt opdat de dienstdoende voorganger/priester zeker weet dat hij rein voor de Eeuwige staat in zijn dienst. Denk aan de bloed-vloeiende vrouw, die de kwasten van Yeshua’s kleed vastgrijpt en daardoor geneest van haar onreinheid. Maar met haar dringen heeft zij mensen aangeraakt die daardoor onwetend onrein zijn geworden. U kent immers het antwoord van de discipelen: de mensen verdringen ons. Echter de omstanders die een bijzondere taak hebben te verrichten moeten op de hoogte zijn dat zij onrein zijn voor hun taak.

De vrouw wordt dus niet gediscrimineerd. Het is zelfs zo dat zij de volledige ruimte krijgen om naar de synagoge te gaan en te luisteren naar de verkondiging en uitleg.

Wat onbekend bij de reformatorische kringen is om je hand op te steken en een vraag te stellen aan de spreker. In de synagoge is het wel toegestaan om je hand op te steken. Het ligt aan de voorganger of deze meteen wil ingaan op de vraagsteller. De voorganger kan daar direct op in gaan of zegt: houdt uw vraag even tot straks. Zeker wanneer er vanuit een bepaald gedeelte uit de Thora wordt behandeld. De preken van Paulus liggen en zijn verklarende uitleg zijn op een heel hoog niveau. Je moet dus heel ingespannen luisteren naar wat hij zegt.

De inrichting van een synagoge is soms improviseren voor wat betreft het vrouwen vak achter het gordijn. In sommige synagogen is het wel mogelijk dat de vrouw even opstaat en haar hand opsteekt. Zij geeft daarmee te kennen dat zij een vraag heeft. Zij komt pas aan het woord als alle mannen hun vragen hebben gesteld of als de voorganger de opgestoken vrouwenhand ziet en zegt: wat is uw vraag? Dat is dus geen enkele onderdrukking van de vrouw, integendeel, velen zijn mede dienstknechten van de apostel Paulus geweest. Hiermee doet Paulus recht ook aan de weduwen die geen man meer hebben om een vraag aan de leiders te kunnen stellen. Een aantal lezers onder u zal dan onmiddellijk zeggen: dat kan toch voor of na de dienst. Begrijp dat het hier om een leerdienst gaat en juist door het stellen van vragen aangaande de verkondiging het een verrijking is.

Weet u wel wat storend is: als er vanachter een gordijn zomaar een vraag wordt gesteld in het midden van een zin of in een uitleg. Dan praat je voor je beurt en verstoort de rust gemeente als er een stem ergens vandaan komt.

Dat is wat Paulus bedoeld met wat geïnterpreteerd wordt met de zogenaamde zwijgteksten. Het gedrag is van die vrouw is dan ongepast. De vraag echter is uitermate nuttig.

Moet je dan over je hart strijken? Nee, want onrust in een gemeente trekt je af van de hoofdzaak de uitleg en verkondiging. Hoe koninklijk is het als er wordt gezegd: die vrouw daar staat wil ik graag in de gelegenheid stellen om iets te vragen. Dan blijft de regie en de dienstorde gewaarborgd. Is dat dan ineens een zwijgtekst geworden? Volstrekt niet, het is een moment van respect voor de vraag stellende vrouw die alle aanwezigen aanhoren.

Wat is het advies van Paulus aan de vrouwen? Zij kunnen de vraag stellen via hun man. Deze is wel direct in de gelegenheid om zichtbaar zijn hand op te steken in de gemeente. Het kan zelfs zijn dat de man thuis al een afdoende antwoord geeft aan zijn vrouw. Ook dat is een bijzondere zegen als je zo in je huwelijk staat en met je kinderen kan spreken over geloofsvragen.

En die verhelderende vraag? Ook die mag een onderdeel van de dienst zijn.