In vruchtbare perioden geen geslachtsgemeenschap

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Mag ik er voor kiezen om pas na twee jaar weer een kind te krijgen door in bepaalde vruchtbare perioden geen geslachtsgemeenschap te hebben?

Antwoord

Er is verschil tussen gezinsplanning en gezinsbeperking. In het laatste geval ga je van tevoren vaststellen hoeveel kinderen je (maximaal) wilt krijgen. Uit je vraag blijkt dat je daarvan geen voorstander bent. En dat ben ik ook niet. Wij krijgen kinderen; we nemen geen kinderen. Daarom is het aantal kinderen zeker niet altijd maar vast te stellen op maximaal twee. Gezinsplanning is wat anders. Er zijn gehuwden die zo vruchtbaar zijn, dat zij bijna elk jaar wel een kind zouden kunnen krijgen. Met alle zorg die aan het krijgen van kinderen verbonden is. Ik meen dat het in zo'n geval goed is dat een man en een vrouw in liefde sparend met elkaar omgaan. Je moet een kind toch ook met vreugde kunnen verwachten en ontvangen? En je moet elk kind ook nog verantwoord kunnen opvoeden.

Daarom is het goed dat je er met je man over spreekt, dat je liever de eerste tijd niet (weer?) in verwachting raakt. Je moet het ook met elkaar eens zijn om je gedurende de vruchtbare perioden te onthouden van seksuele gemeenschap. Hij moet dat ook kunnen opbrengen. En dat vraagt van hem dat hij sparend met je omgaat. Als er echte liefde is tussen jullie kun je zeker ook op elkaar wachten.

Het gebruik van anticonceptiva, zoals de pil, is niet aan te raden. Dat is de gemakkelijkste oplossing, maar geen goede (tenzij er dringende medische redenen voor zijn). Het lijkt mij overigens wel wijs om over je gedachte om je te onthouden van geslachtsgemeenschap in vruchtbare perioden eens met je huisarts te spreken (de zogenaamde methode Ogino-Knaus). Zeg hem dan vooral, dat het niet je bedoeling is om een anticonceptivum te gaan gebruiken. En vraag hem om nadere uitleg over hoe het met die vruchtbare/onvruchtbare perioden zit. Intussen moet je er rekening mee houden dat dit niet steeds een nieuwe zwangerschap uitsluit.

Ik hoop dat je aan mijn antwoord wat hebt.

Je Refopastor

Tags in dit artikel:

voorbehoedsmiddel