Ex-vriendin doet onaardig

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik heb verkering gehad, wat ondertussen al een tijdje uit is. We hebben niet lang verkering gehad, maar zij zegt dat ze nooit van mij gehouden heeft. Maar kan dat eigenlijk wel? Trouwens, ze vond me ook niet knap. Dat doet echt erg pijn als iemand dat tegen je zegt!! Ik ben nooit knap geweest, maar waarom begint iemand dan aan zo'n relatie? Het gaat toch om het innerlijk?

Ik bid vaak of ik haar mag vergeten, maar ik vergeet het niet. Is dat een teken dat de Heere toch nog wil dat we een relatie krijgen? Of mag ik daar de Heere niet zo nauw bij betrekken? Ik zit hier echt mee! Ik hoop dat u me kunt begrijpen en dat u biddend een antwoord op mijn vraag wilt geven.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Onlangs hoorde ik het verhaal van een prins die verliefd werd op een meisje uit het gewone volk, heel gewoon, niet mooi, onaantrekkelijk zelfs. De vader van die prins was het met de keus van zijn zoon dan ook helemaal niet eens en verstootte hem daarom zelfs. Toen kwam er een dag waarop die vader zijn zoon eindelijk toestond om dan toch maar eens met zijn geliefde te komen kennismaken. Dat gebeurde. Iedereen in het paleis zag haar en niemand vond haar eigenlijk een meisje om van te houden. “Jongen toch”, zei de vader van de prins, “hoe kun je nu van zo'n meisje houden? Er lopen toch wel wat lieftalliger meisjes in de wereld rond.” “Ja, vader,” antwoordde de prins, “dat zal wel zo zijn, maar om haar mooi en lieftallig te vinden, moet u met de ogen van mij naar haar kijken.”

Om een onaantrekkelijk en onwaardig schepsel als u en mij lief te kunnen hebben, moet de Vader in de hemel naar hem/haar kijken met de ogen van Zijn Zoon, de gekruisigde en opgestane Heere Jezus. Die ziet in zo'n zondaar zoveel, dat Hij er zelfs zijn leven voor overhad.

Dit verhaal laat zien, dat echte liefde zich niet verkijkt op iemands uiterlijk. Als jouw ex-vriendin zegt dat ze je niet knap vond, geeft ze daar dan niet mee te kennen dat ze liever een jongen heeft met een aantrekkelijk uiterlijk? Maar als haar liefde daarop gebaseerd is, is het geen echte liefde te noemen. En als ze je dan bovendien liet weten, dat ze niet echt van je hield, is het beter dat jullie relatie verbroken is. De liefde kan immers niet van één kant komen. Het moet ook steeds liefde zijn die beantwoord wordt. Welnu, ware liefde ziet eruit zoals in het verhaal waarmee ik begon. Dan is het niet: voor jou wel tien anderen, maar: jij en niemand anders. In de liefde die God in ons hart uitstort, nemen we elkaar zoals we zijn: kostbaar in Gods ogen.

Probeer daarom maar te aanvaarden dat jullie relatie verbroken is. Ik neem aan dat het initiatief daarvoor niet van jou is uitgegaan. En bid, of de Heere iemand op je weg brengt aan wie jij jezelf helemaal kwijt kunt en voor wie je een toevlucht mag zijn. Ik vind het niet vreemd dat je je ex-vriendin niet vergeten kunt. Jij had haar wellicht wel lief. Daarom kan je haar niet zomaar even  vergeten. Weet overigens wel dat er heus in de wereld nog wel iemand rondloopt die voor jou een goede levensgezellin kan zijn. De Heere heeft die ook al wel voor jou achter de hand. Een vrouw die de Heere vreest en die jou liefheeft, omdat jij ook de Heere Jezus liefhebt. Ik hoop dat je jezelf hierin herkent. Mag het zo zijn? Lees dan nu nog maar eens het formulier voor de bevestiging van het huwelijk achterin je kerkboekje. Misschien moet ik aan het bovenstaande nog toevoegen, dat je er goed aan doet om contacten met je leeftijdgenoten te onderhouden. De Heere werkt middellijk. En je zult de eerste niet zijn die door middel van een vereniging, een gespreksgroep, een reis naar een vakantieland, enz. zijn partner heeft gevonden.

Wees hartelijk gegroet en Gode bevolen,

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

verkering uit